Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?

Jag tror att det skiljer sig enormt från barn till barn, familj till familj, område till område.

Faktorer som styr:
    Familjens ekonomi
    Närhet till badhus/badsjö/havet
    Pris på simskola
    Tillgänglighet till simskola
    Föräldrarnas intressen och inställning
    Föräldrarnas arbetstider (här är det simskola kl 14-16 vardagar på kommunens simskola)
    Barnens inställning till vatten och bad
    Barnens intresse av att delta i organiserade verksamheter
    Mycket annat

Det är lätt att sitta och skriva att mina barn har minsann alltid gått i simskola, från babysim vid 3 månaders ålder, sen varje termin + många sommarsimskolor med, tills de varit i 10-12-årsåldern och de lärde sig simma och ta simborgarmärket när de var 6 år...  (om någon nu undrade hur det varit för våra barn)

MEN jag vet att ifall:
    * vi haft längre än 20-30 minuters körning till badhuset så hade det tagit emot ännu mer att köra dit vecka efter vecka
    * Vi inte hade haft råd att betala simskolan, eller lyckats med konststycket att få far och morföräldrar att betala detta (= ge barnen det i julklapp) när vi varit FL så hade det varit svårare. 3 barn = ca 6000 kr/år på simmet (+ badkläder och bilkörningen)
    * Våra barn skrikit och vägrat så hade det varit svårt att ta det bråket varje vecka
    * vi inte hittat simskola på helgerna, så hade det varit svårt att hålla igång med simmet efter FL tog slut.
    * vi hade fått ställa barnen i kö, så hade man kanske missat rätt dag att ringa/mejla för att få köplats.
    Och ytterligare en sak - vi har fått simskola till barnen på samma tider (olika bassänger). Om vi skulle köra 30 minuter fram och tillbaka upp till 3 gånger varje helg så hade man nog tröttnat. 1 gång är bara kul, men 3 ggr... suck...

VI ville att barnen skulle kunna simma före skolans simundervisning startar, för det finns ingen chans att våra barn skulle lärt sig simma på de 8 ggr de får med skolan. Så de hade fått åka med yngre klasser = missat andra ämnen = kommit efter i skolan. Då våra barn har ganska dålig motorik, så hade det kanske inte räckt med 1 extra år med skolans simning, de hade kanske fått åka 2 år med yngre klasserna... Varje gång tar minst 2-3 timmar med buss 30 min + byta om + 45 min simning + 15 min lek + byta om + 30 min buss.

• nnnnnnnn
    Ville45 skrev 2017-01-28 09:19:46 följande:
    För något år sedan eller två beslöts att simning ingår i idrotten i skolan och att alla ska kunna simma 200 m i årskurs sex.
    Sim/vattenvana ska tränas under hela skoltiden fram till dess. Här är länk till Skolverket:
    www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-an...
    2007 kom simkunnighetsreglerna
    tiden går fortare än man anar!

svenskalivraddningssallskapet.se/i-skolan/vad-star-i-skolans-laroplan
Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?