Inlägg från: Fru Ve |Visa alla inlägg
  • Fru Ve

simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?

Här får barnen ca 10 simlektioner/år under lågstadiet. Efter detta förväntas barnen kunna simma. Min son hade jättesvårt att lära sig (lärde sig först i åk 3) trots tre terminer med extra simskola som vi betalade för privat. Detta blev ju dyrt för oss (kostar 1500 per termin) så jag vet faktiskt inte hur vi hade löst det om vi haft det riktigt svårt ekonomiskt. Antagligen blir det stora skillnader socioekonomiskt där barn med fattigare/mer oengagerade föräldrar inte blir simkunniga. Dessutom var denna extra simskola endast vardagar kl 14.30 så det var svårt för oss att ens kunna ta med honom dit (man har ju jobb att sköta). Så orättvist och svårt är det. Tycker skolan skulle ta mer ansvar.

• Fru Ve

Och lätt att säga att det är föräldrarnas ansvar. Men många utlandsfödda föräldrar kan inte alls simma själva, och hur ska man då kunna följa med barnen och lära dem?

Håller också med om att det satsas mycket på t.ex. äventyrsbad men mindre på "vanliga" bassänger. I min kommun finns endast äventyrsbad där det kostar 100 kr/barn att bada en gång. Det blir dyrt att ha råd med det om man behöver gå ofta för att träna.

Svar på tråden simkunnighet, skaffas den privat eller genom skolan?