• Anonym (Mia)

Exet vill ändra barnets tider

Vårat barn är 9 år och vi har varannan vecka.Nu har pappan tröttnat på det och vill ha barnet antingen heltid hos sig eller heltid hos mig,orsak oklart.Han menar på att domstolen måste bestämma om det blir han eller jag.Själv tycker jag att det här låter konstigt.Vad göra?

• Svar på tråden Exet vill ändra barnets tider
  • Vindpust

Kan tycka att han ser inte till barnets bästa. Min bonusdotter som är hos oss varannan vecka skulle gå under om hon inte fick en dos av båda sina föräldrar.

• Anonym (Thea)

Låter ju totalt idiotiskt.... Men låt han gå till rätten då... Svårt att se att han som vill ha allt eller inget ska få vårdnaden..

• Anonym (Mia)

Enligt honom så är vårdnaden allt,att då skulle barnet på heltid hos vårdnadshavaren.Skulle kännas fel och konstigt att inte få ta hand om sitt barn.Och vad skulle barnet tänka och må att förlora den andra föräldrern.

• Anonym (Mia)

Har någon erfarenheter?

• Anonym (Kanske)

Inga egna erfarenheter men tänker att pappan kanske helt enkelt inte klarar varannan veckas-livet. Det kräver ganska mycket av en som människa dels att leva familjeliv ena veckan och kanske vara ensam andra. Han kanske också tycker att uppbrotten varannan vecka är jobbiga.

Nu kommer någon säkert säga "men barnet då!". Och visst ska man göra det bästa för sitt barn men för att vara den bästa föräldern man kan vara behöver man må bra själv också.

Skulle han gå med på någon annan lösning som till exempel 2-2-3 eller är det bara heltid hos den ena som gäller? Att orsaken är oklar tyder på att er kommunikation inte verkar vara något vidare och det kan också vara jobbigt om man har varannan vecka.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Kanske) skrev 2016-12-30 21:55:53 följande:

Inga egna erfarenheter men tänker att pappan kanske helt enkelt inte klarar varannan veckas-livet. Det kräver ganska mycket av en som människa dels att leva familjeliv ena veckan och kanske vara ensam andra. Han kanske också tycker att uppbrotten varannan vecka är jobbiga.

Nu kommer någon säkert säga "men barnet då!". Och visst ska man göra det bästa för sitt barn men för att vara den bästa föräldern man kan vara behöver man må bra själv också.

Skulle han gå med på någon annan lösning som till exempel 2-2-3 eller är det bara heltid hos den ena som gäller? Att orsaken är oklar tyder på att er kommunikation inte verkar vara något vidare och det kan också vara jobbigt om man har varannan vecka.

Han är svår att samarbeta med.Han tycker att det är jobbigt med vv,saknar barnen och önskar få barnet heltid hos sig eller heltid hos mig.Jag vill inte ge bort mitt barn heltid för honom.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-30 21:59:38 följande:

Han är svår att samarbeta med.Han tycker att det är jobbigt med vv,saknar barnen och önskar få barnet heltid hos sig eller heltid hos mig.Jag vill inte ge bort mitt barn heltid för honom.

Fler föräldrar än man tror som mår väldigt dåligt av varannan vecka. Jag vet föräldrar som löst den biten just med 2-2-3 dagar. Blir ett mer naturligt flöde i livet för även om föräldrarna bor ihop är kanske en av dem borta någon kväll och någon morgon. Varannan vecka har blivit en slags norm som absolut inte passar alla.

Nej, självklart ska du inte behöva avstå från att ha ditt barn halva tiden men det bästa är väl om ni hittar en lösning som kan funka även för honom. Annars tror jag att tingsrätten dömer till din fördel eftersom det är han som inte vill dela tiden.
  • Anonym (Nopp)
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-30 19:48:46 följande:

Enligt honom så är vårdnaden allt,att då skulle barnet på heltid hos vårdnadshavaren.Skulle kännas fel och konstigt att inte få ta hand om sitt barn.Och vad skulle barnet tänka och må att förlora den andra föräldrern.

Fast det spelar ingen som helst roll vem som har vårdnaden. Barnet har rätt till lika umgänge med båda sina föräldrar ändå. .
  • Anonym (Mia)

Men om han skulle få vårdnaden är jag rädd att jag inte skulle få träffa barnet.Om han skulle neka/flytta med barnet.

• Anonym (1)

Har svårt att se hur han ska få igenom det, om det inte är nåt speciellt som hänt. Vad säger barnet självt? Inte för att barnet får bestämma men om barnet absolut inte vill träffa en förälder så lite kommer nog inte domstolen gå med på det.  jag vet fall där man dömt att föräldrarna skulle ha fortsatt varannan vecka trots att ärendet handlade om att en förälder ville ha hela vårdnaden. 

Du kanske kan höra lite med en jurist? 

Svar på tråden Exet vill ändra barnets tider