• Anonym (Mia)

Exet vill ändra barnets tider

Vårat barn är 9 år och vi har varannan vecka.Nu har pappan tröttnat på det och vill ha barnet antingen heltid hos sig eller heltid hos mig,orsak oklart.Han menar på att domstolen måste bestämma om det blir han eller jag.Själv tycker jag att det här låter konstigt.Vad göra?

• Svar på tråden Exet vill ändra barnets tider
  • Anonym (Mia)
    Brumma skrev 2016-12-31 14:01:41 följande:

Om båda begär egen vårdnad kommer rätten inte l0ta er behålla den båda två. Någon av er kommer förlora vårdnaden.

Söker ni n0da så får man även vara beredd på att förlora den.

Kan dom besluta fortsatt gemensam vårdnad ?
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2016-12-31 13:56:12 följande:

Själv tror jag inte alls att varannan vecka är det bästa för barn till skiljda föräldrar.

Menar han verkligen inget umgänge alls med den andre föräldern? Det låter konstigt.

Ja,det låter sjukt.Som det skulle vara"brott",att få umgås med sitt barn,bara för att den andra har vårdnaden och vill inte släppa barnet till sin älskade mamma.
  • nevermind
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-31 12:34:15 följande:
    Ja,ska nog ringa.Pappan försöker övertala barnet att bo hos honom och vilja det.Pappans önskan är att få höra det på ev.domstol.Han menar på att eftersom jag inte ville fortsätta leva med honom,så är det bra hämnd att försöka förstöra relationen med mitt barn.Han har mycket hat för mig ochså ,orsak vet jag inte,men har inte en ny man allafall .
    Har han sagt det, att det är för att hämnas?

Har du en hemförsäkring?
  • Anonym (Mia)
    nevermind skrev 2016-12-31 14:43:08 följande:

Har han sagt det, att det är för att hämnas?

Har du en hemförsäkring?

Svar:Ja,inte rakt ut,men han vill ta glädjen bort från mig,och det här är ju ett bra sätt att göra det.Har hemförsäkring,tänkte du på rättshjälp?
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-31 14:39:01 följande:

Kan dom besluta fortsatt gemensam vårdnad ?

Ja. Om en av er begär gemensam vårdnad.

Enda gången domstolen inte KAN besluta om gemensam vårdnad (även i de fall där det vore bäst för barnet) är när båda föräldrarna motsätter sig det.
  • nevermind
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-31 14:47:06 följande:
    Svar:Ja,inte rakt ut,men han vill ta glädjen bort från mig,och det här är ju ett bra sätt att göra det.Har hemförsäkring,tänkte du på rättshjälp?
    Ja. Kolla det.

Det ska mycket till att han ska få enskild vårdnad.

Försök sms:a när ni kommunicerar så har du det skriftligt i en eventuell tvist.

Vad vill barnet/barnen?
  • Anonym (Mia)
    nevermind skrev 2016-12-31 17:23:34 följande:

Ja. Kolla det.

Det ska mycket till att han ska få enskild vårdnad.

Försök sms:a när ni kommunicerar så har du det skriftligt i en eventuell tvist.

Vad vill barnet/barnen?

Barnet vill ha både mamma och pappa.
  • Anonym (muppen)
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-31 13:43:07 följande:

Fast nu har jag tänkt ochså att ansöka om egen vårdnad,inte för att ta barnet ifrån honom,utan allt annat omkring och dåligt samarbete och hans önskan att barnet väljer pappan.

Är det så smart drag av dig att också stämma honom på enskild vårdnad? Då framstår ju du kanske som lika stor kålsupare. Är det inte smartare att bara möta honom i rätten och svara att du i första hand föredrar gemensam vårdnad för barnets skull och i andra hand enskild vårdnad om det första alternativet är omöjligt.

Men det bästa är om du skaffar dig en jurist som hjälper dig.
  • Anonym (muppen)
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-31 12:34:15 följande:

Ja,ska nog ringa.Pappan försöker övertala barnet att bo hos honom och vilja det.Pappans önskan är att få höra det på ev.domstol.Han menar på att eftersom jag inte ville fortsätta leva med honom,så är det bra hämnd att försöka förstöra relationen med mitt barn.Han har mycket hat för mig ochså ,orsak vet jag inte,men har inte en ny man allafall .

Gränsar nog till parental alienation syndrome. Vilket klassas som psykisk misshandel av barnet. Snackar han skit om dig för barnet?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (muppen) skrev 2016-12-31 18:58:19 följande:

Gränsar nog till parental alienation syndrome. Vilket klassas som psykisk misshandel av barnet. Snackar han skit om dig för barnet?

Det är klart!
  • Queennr1
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-31 13:43:07 följande:

Fast nu har jag tänkt ochså att ansöka om egen vårdnad,inte för att ta barnet ifrån honom,utan allt annat omkring och dåligt samarbete och hans önskan att barnet väljer pappan.

Det är det sista du ska göra. Du ska sitta lugnt i båten och bara begära att allt kvarstår som tidigare. Då kommer han att förlora sin ansökan.
    Aa
  • Anonym (Mia)
    Queennr1 skrev 2016-12-31 22:27:43 följande:

Det är det sista du ska göra. Du ska sitta lugnt i båten och bara begära att allt kvarstår som tidigare. Då kommer han att förlora sin ansökan.

Förstår inte vad du menar?
  • Queennr1
    Anonym (Mia) skrev 2017-01-01 02:19:12 följande:

Förstår inte vad du menar?

Jag menar att om ni båda begär ensam vårdnad så måste rätten besluta att nån av er får enskild vårdnad. Då kan det exakt lika gärna vara du som förlorar vårdnade. Om du däremot i rätten vidhållet att du tycker det även i fortsättningen ska vara gemensam vårdnad så är chansen ungefär 90% att det blir så.
  • Anonym (Hektor)
    Queennr1 skrev 2017-01-01 04:25:13 följande:
    Jag menar att om ni båda begär ensam vårdnad så måste rätten besluta att nån av er får enskild vårdnad. Då kan det exakt lika gärna vara du som förlorar vårdnade. Om du däremot i rätten vidhållet att du tycker det även i fortsättningen ska vara gemensam vårdnad så är chansen ungefär 90% att det blir så.
    Han kan tyvärr inte tvingas ha barnet växelvis om han inte vill det. Men gemensamma vårdnaden kan kvarstå.
  • Anonym (Olika)

Om han stämmer dig för att få ensam vårdnad (som inte har ett jävla dugg med boendet att göra egentligen, han har fattat fel där) så yrkar du i första hand på fortsatt gemensam vårdnad och att umgänget kvarstår som förut, i andra hand på enskild vårdnad för dig och att umgänget kvarstår som förut. I tredje hand på enskild vårdnad för dig och helgboende hos pappan, i fjärde hand att du har hela boendet (umgänget).

Då visar du att du vill samarbeta, att du vill barnets bästa osv. Låt dock barnet tala med skolpsykolog, denne är HELT på barnets sida och kan stödja barnet att stå emot pappans manipulation. Denne kan också påvisa pappans psykiska misshandel som det faktiskt är att försöka få barnet att välja en själv före den andra föräldern. (Mitt barn råkade ut för samma men han slutade när jag röt ifrån, mitt barn fick också tala med skolkuratorn vilket var jättebra)

Om han vinner hela boendet (som är det han eg menar) så kan han flytta iaf även om ni har gemensam vårdnad. Du träffar ju ändå aldrig barnet även om det inte är av fri vilja. Skattverket gör bara en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver barnet där, särskilt om flytt redan skett, då kan tom domstol döma att barnet ska stanna kvar om det anses ha rotat sig på den nya orten även om den flyttande föräldern har gjort det utan den andres medgivande.

Barnets folkbokföringsadress ska i första hand vara där barnet sover mest, i andra hand om ena föräldern bor kvar så är barnet kvar där om man inte aktivt gör en ändring. Sedan tittar man på vem som bor närmast barnets skola. Detta är alltså om föräldrarna inte är överens.

• Anonym (1)
    Anonym (Nopp) skrev 2016-12-31 11:59:53 följande:
    Vårdnad och umgänge är INTE samma sak. Spelar egentligen ingen roll vem som har vårdnaden. Barnet har lika stor rätt till båda sina föräldrar ändå. Den föräldern som har vårdnaden får inte förhindra eller försvåra umgänget med den andra föräldern.
    nej jag vet det, jag har inte skrivit något som motsäger detta?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Olika) skrev 2017-01-01 10:38:10 följande:

Om han stämmer dig för att få ensam vårdnad (som inte har ett jävla dugg med boendet att göra egentligen, han har fattat fel där) så yrkar du i första hand på fortsatt gemensam vårdnad och att umgänget kvarstår som förut, i andra hand på enskild vårdnad för dig och att umgänget kvarstår som förut. I tredje hand på enskild vårdnad för dig och helgboende hos pappan, i fjärde hand att du har hela boendet (umgänget).

Då visar du att du vill samarbeta, att du vill barnets bästa osv. Låt dock barnet tala med skolpsykolog, denne är HELT på barnets sida och kan stödja barnet att stå emot pappans manipulation. Denne kan också påvisa pappans psykiska misshandel som det faktiskt är att försöka få barnet att välja en själv före den andra föräldern. (Mitt barn råkade ut för samma men han slutade när jag röt ifrån, mitt barn fick också tala med skolkuratorn vilket var jättebra)

Om han vinner hela boendet (som är det han eg menar) så kan han flytta iaf även om ni har gemensam vårdnad. Du träffar ju ändå aldrig barnet även om det inte är av fri vilja. Skattverket gör bara en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver barnet där, särskilt om flytt redan skett, då kan tom domstol döma att barnet ska stanna kvar om det anses ha rotat sig på den nya orten även om den flyttande föräldern har gjort det utan den andres medgivande.

Barnets folkbokföringsadress ska i första hand vara där barnet sover mest, i andra hand om ena föräldern bor kvar så är barnet kvar där om man inte aktivt gör en ändring. Sedan tittar man på vem som bor närmast barnets skola. Detta är alltså om föräldrarna inte är överens.

Han säger ochså att "försvinna"från barnet,om jag får vårdnaden.Antingen tomma hot eller sant,men allt är svart/vit.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Mia) skrev 2017-01-01 10:52:33 följande:
    Han säger ochså att "försvinna"från barnet,om jag får vårdnaden.Antingen tomma hot eller sant,men allt är svart/vit.
    Fast det är HANS val och inget du kan göra något åt eller ta på dig. Du kan bara finnas för barnet och försöka förklara att vuxna gör konstiga saker ibland men att det absolut inte har med barnet att göra.

Bry dig inte om det, han VET att det går att såra dig genom barnet så om du 'bara' (supersvårt när det kommer till ens barn, jag vet) är lugn när han kommer med såna hot och säger: Ja, vad du väljer att göra kan inte jag göra något åt. Försöker han lägga detta på dig så säg att han får ta ansvar för sina egna val, du tänker inte göra det och avsluta samtalet så snart som möjligt.

Helst ska du försöka ha all kontakt med honom skriftligt så att du kan bevisa vad han har sagt och inte om han kommer med lögner sen.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Olika) skrev 2017-01-01 10:59:22 följande:

Fast det är HANS val och inget du kan göra något åt eller ta på dig. Du kan bara finnas för barnet och försöka förklara att vuxna gör konstiga saker ibland men att det absolut inte har med barnet att göra.

Bry dig inte om det, han VET att det går att såra dig genom barnet så om du 'bara' (supersvårt när det kommer till ens barn, jag vet) är lugn när han kommer med såna hot och säger: Ja, vad du väljer att göra kan inte jag göra något åt. Försöker han lägga detta på dig så säg att han får ta ansvar för sina egna val, du tänker inte göra det och avsluta samtalet så snart som möjligt.

Helst ska du försöka ha all kontakt med honom skriftligt så att du kan bevisa vad han har sagt och inte om han kommer med lögner sen.

Tack för svaret!
  • Snäckan26

Ts jag har egna erfarenheter . Om du vill kan du inboxa mig så kan jag skriva mera om du vill ha råd .

Svar på tråden Exet vill ändra barnets tider