• Anonym (1)

Exet vill ändra barnets tider

Har svårt att se hur han ska få igenom det, om det inte är nåt speciellt som hänt. Vad säger barnet självt? Inte för att barnet får bestämma men om barnet absolut inte vill träffa en förälder så lite kommer nog inte domstolen gå med på det.  jag vet fall där man dömt att föräldrarna skulle ha fortsatt varannan vecka trots att ärendet handlade om att en förälder ville ha hela vårdnaden. 

Du kanske kan höra lite med en jurist? 

• Anonym (1)
    Anonym (Mia) skrev 2016-12-30 19:48:46 följande:

Enligt honom så är vårdnaden allt,att då skulle barnet på heltid hos vårdnadshavaren.Skulle kännas fel och konstigt att inte få ta hand om sitt barn.Och vad skulle barnet tänka och må att förlora den andra föräldrern.

vårdnad och boende är två olika saker så det behöver inte betyda så som han säger 
  • Anonym (1)

Att få igenom egen vårdnad utan att tex du är en olämplig förälder, kommer inte hända. De vill ju knappt döma om enskild vårdnad eftersom man i grunden anser det är bäst om föräldrarna kan samarbeta, så finns det inget speciellt skäl som att en förälder helt missköter föräldrarollen kommer han inte få igenom det. 

Boendefrågan är en annan sak och där tittar de på hur det fungerar  för barnet rent praktiskt. tex om man bor jättelångt ifrån varan kan ju barnet inte bo varannan vecka men det problemet har ju inte ni

• Anonym (1)
    Anonym (Nopp) skrev 2016-12-31 11:59:53 följande:
    Vårdnad och umgänge är INTE samma sak. Spelar egentligen ingen roll vem som har vårdnaden. Barnet har lika stor rätt till båda sina föräldrar ändå. Den föräldern som har vårdnaden får inte förhindra eller försvåra umgänget med den andra föräldern.
    nej jag vet det, jag har inte skrivit något som motsäger detta?
Svar på tråden Exet vill ändra barnets tider