Mascaraklumpar skrev 2016-12-30 13:22:41 följande:
Nej, det är inte olagligt att plocka på sig godis och sedan inte kunna betala för det, förutsatt att man lämnar ifrån sig godiset innan man lämnar butiken. Anser butikspersonalen att godiset blir oanvändbart efter att det plockats en gång och anser att det är ett problem att de får kasta godis som folk inte vill köpa så är det upp till dem att lösa hygienfrågan, exempelvis genom att se till att folk inte kan plocka godiset själva, att bara sälja lösgodis med papper på eller genom att inte sälja det alls. Alternativt så får man ha överseende med att det blir en del svinn och ta med det i beräkningen vid prissättningen. Jag tycker du kan lära din son två saker här:1. (Detta har han nog säkert lärt sig automatiskt och du behöver kanske inte ens säga det egentligen) Han bör fråga innan han börjar plocka godiset nästa gång, för att slippa att någon blir sur på honom.2. (Detta är viktigare att du talar om för honom, eftersom den här typen av hot kan skapa en långvarig rädsla hos en del barn som kan leda till att de exempelvis inte vågar tillkalla hjälp när det behövs). Vakter och poliser är inte farliga, utan de är för det allra, allra mesta snälla och trevliga personer som tycker om att hjälpa till och reda ut saker. De har också mer kunskap om lagen än vad vanliga personer har, och därför kan de tala om hur man ska lösa situationer när man är oense. Nästa gång någon säger att den ska tillkalla vakten så behöver han alltså inte bli rädd utan ska istället bli glad för att det kommer någon som kan hjälpa till och lösa situationen.
Ja att han behöver tänka till en extra gång pratade vi om och vikten av att alltid fråga mig innan han agerar är någonting vi dagligen pratar om i alla situationer. Men bra poäng!
Jag tänkte inte på att han kan utveckla en rädsla för ordningsvakter, tack för den inputen! De ska jag absolut ta upp med honom idag! Det enda jag sa var att han alltid kan ringa mig så kan jag hjälpa honom att lösa problemet direkt istället för att vänta tills han kommer hem ledsen.
Hade även uppskattat om personalen bett om att få ringa och prata med mig eller bett mig komma till affären, alternativt pratat med honom som en människa. Då hade jag sagt att hon hade rätt, och så hade det varit löst.
Men då har jag en klarare bild vad reglerna säger och har lite mer att gå på när jag går och pratar