• Längtar88

Regler gällande lösgodis

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

• Svar på tråden Regler gällande lösgodis
  • Jennie med ie

Man har inte förbundit sig till köp för att man plockat ihop lösgodis som sen inte kan läggas tillbaka, även om detta givetvis kan påverka butiken påtagligt om liknande situation uppstår ofta och godiset utgör en stor del av deras försäljning (många affärer har det mer som lockvara så utrymmet för "svinn" är stort). Jag skulle gissa att just denna butik upplever liknande saker titt som tätt vilket leder till mycket osäljbart godis varav de som inrättning eller enskilda medarbetare bestämt sig för att vara tuffa. Förståligt måhända men juridiskt lär de ha tunt på fötterna eftersom man som sagt inte förbinder sig till köp när man börjar plocka. Nån paragraf eller så att luta sig mot har jag inte, kanske kan du kollla med kommunens konsumentvägledning? Men svar lär väl dröja ett tag.

Som förälder hade jag inte kunnat säga åt mitt barn att lämna godiset och gå, det ger fel signal jämtemot butiken. I stället hade han i det läget blivit uppmanad att inte ta mer, betala och sen lägger vi undan det här hemma.

• Längtar88
    Mascaraklumpar skrev 2016-12-30 13:22:41 följande:

Nej, det är inte olagligt att plocka på sig godis och sedan inte kunna betala för det, förutsatt att man lämnar ifrån sig godiset innan man lämnar butiken. Anser butikspersonalen att godiset blir oanvändbart efter att det plockats en gång och anser att det är ett problem att de får kasta godis som folk inte vill köpa så är det upp till dem att lösa hygienfrågan, exempelvis genom att se till att folk inte kan plocka godiset själva, att bara sälja lösgodis med papper på eller genom att inte sälja det alls. Alternativt så får man ha överseende med att det blir en del svinn och ta med det i beräkningen vid prissättningen. Jag tycker du kan lära din son två saker här:1. (Detta har han nog säkert lärt sig automatiskt och du behöver kanske inte ens säga det egentligen) Han bör fråga innan han börjar plocka godiset nästa gång, för att slippa att någon blir sur på honom.2. (Detta är viktigare att du talar om för honom, eftersom den här typen av hot kan skapa en långvarig rädsla hos en del barn som kan leda till att de exempelvis inte vågar tillkalla hjälp när det behövs). Vakter och poliser är inte farliga, utan de är för det allra, allra mesta snälla och trevliga personer som tycker om att hjälpa till och reda ut saker. De har också mer kunskap om lagen än vad vanliga personer har, och därför kan de tala om hur man ska lösa situationer när man är oense. Nästa gång någon säger att den ska tillkalla vakten så behöver han alltså inte bli rädd utan ska istället bli glad för att det kommer någon som kan hjälpa till och lösa situationen.

Ja att han behöver tänka till en extra gång pratade vi om och vikten av att alltid fråga mig innan han agerar är någonting vi dagligen pratar om i alla situationer. Men bra poäng!

Jag tänkte inte på att han kan utveckla en rädsla för ordningsvakter, tack för den inputen! De ska jag absolut ta upp med honom idag! Det enda jag sa var att han alltid kan ringa mig så kan jag hjälpa honom att lösa problemet direkt istället för att vänta tills han kommer hem ledsen.

Hade även uppskattat om personalen bett om att få ringa och prata med mig eller bett mig komma till affären, alternativt pratat med honom som en människa. Då hade jag sagt att hon hade rätt, och så hade det varit löst.

Men då har jag en klarare bild vad reglerna säger och har lite mer att gå på när jag går och pratar
  • Längtar88
    Jennie med ie skrev 2016-12-30 13:27:25 följande:

Man har inte förbundit sig till köp för att man plockat ihop lösgodis som sen inte kan läggas tillbaka, även om detta givetvis kan påverka butiken påtagligt om liknande situation uppstår ofta och godiset utgör en stor del av deras försäljning (många affärer har det mer som lockvara så utrymmet för "svinn" är stort). Jag skulle gissa att just denna butik upplever liknande saker titt som tätt vilket leder till mycket osäljbart godis varav de som inrättning eller enskilda medarbetare bestämt sig för att vara tuffa. Förståligt måhända men juridiskt lär de ha tunt på fötterna eftersom man som sagt inte förbinder sig till köp när man börjar plocka. Nån paragraf eller så att luta sig mot har jag inte, kanske kan du kollla med kommunens konsumentvägledning? Men svar lär väl dröja ett tag.

Som förälder hade jag inte kunnat säga åt mitt barn att lämna godiset och gå, det ger fel signal jämtemot butiken. I stället hade han i det läget blivit uppmanad att inte ta mer, betala och sen lägger vi undan det här hemma.

Vi var otydliga i samtalet, han berättade inte att han redan plockat på sig och jag sa inte betala för det du har och skynda hem. Oavsett om han kommit tomhänt eller inte hade vi tagit ett prat, men iomed den upplevelsen och bemötandet förändrades situationen. Jag sa aldrig till honom att hon agerat fel utan enbart att nästa gång ska han ringa mig direkt om det uppstår någon form av situation kan jag hjälpa honom att lösa det direkt, och han kände besvikelse och sa att han inye vill handla där nån mer gång (vet att det är av rädsla så svarade inte nått mer än att han inte behöver det)

ilskan jag visar här är vuxna människor emellan
  • DagensEko

Men hur gammalt är barnet, som är betrott att bära på sig egna pengar och gå själv på stan, men som i slutändan ändå inte får besluta om inköp själv?

• Queennr1
    Fia365 skrev 2016-12-30 13:08:28 följande:

Fast är det tycker du inte rimligt att "hota" med att tillkalla vakt när pojken troligen inte hade betalat för godiset annars?

Självklart inte. Finns ingen laglig grund för ett sådant ingripande. Om man bedömde att det var olämpligt att pojken ångade sitt inköp innan han passerar kassan så kunde man ha kontaktat vårdnadshavaren.
  • Längtar88
    DagensEko skrev 2016-12-30 13:38:13 följande:

Men hur gammalt är barnet, som är betrott att bära på sig egna pengar och gå själv på stan, men som i slutändan ändå inte får besluta om inköp själv?

Närliggande köpcentrum som är ca 10 min ifrån hemmet. Barnet är 11 år men får inte välja själv vad och när han handlar oavsett om det är sina pengar eller pengar han får. Är det bestämt sedan innan att han får köpa nått är det ok, annars ska han fråga innan.
  • Fia365
    Queennr1 skrev 2016-12-30 13:39:14 följande:

Självklart inte. Finns ingen laglig grund för ett sådant ingripande. Om man bedömde att det var olämpligt att pojken ångade sitt inköp innan han passerar kassan så kunde man ha kontaktat vårdnadshavaren.

Det bästa tycker jag hade varit om pojken hade vett att själv förstå att betala för godiset som av hygieniska skäl inte kunde säljas vidare.

Ts gör sig själv bara till åtlöje genom att gå till godisbutiken och skälla på personalen.
  • Queennr1
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 13:15:17 följande:

Om vakten hade tillkallats hade man ringt föräldrarna. Vad tror du vakten hade gjort? Slagit barnet, rövat bort det eller vadå? Pojken har inte gjort något fel här, skulden är helt hans mammas, hon uppmanade honom att förstöra butikens egendom och det är såklart hemskt.

Svin för butiken uppstod. Fortfarande inget brott och fortfarande ingen grund till att tillkalla vakt som ändå inte hade kunnat göra nåt åt situationen. Enda syftet med hotet var att skrämma pojken då det naturligtvis är oerhört läskigt för ett barn att få det hotet. Bara elakt och olämpligt Av en vuxen. Man FÅR ångra ett ihopplock av lösgodis. Det är liksom inte så att han försökts snatta.
  • Queennr1
    John22 skrev 2016-12-30 13:20:08 följande:

Är det okej att plocka på sig saker som butiken därefter inte kan sälja, och sedan säga "nej det här ska jag inte ha"?

DU och din SON har satt er själva i den här situationen. Han blev tillrättavisad och fick samtidigt lära sig en bra läxa i hur det funkar med lösgodis.

Och ja, jag har "tvingat" vuxna människor att köpa godispåsar och dylikt de plockat på sig och sedan kommit på att de inte vill ha. Tänk vad bra det hade varit om dessa vuxna fått lära sig det redan som barn.

Barn begår misstag, så är det och det måste man acceptera. Men man kan inte friskriva sig från allt ansvar och tro att alla ska dra ett streck över misstagen. Gör man fel så får man även göra rätt för sig, vilket din son fick göra i denna situation.

Du har noll laglig grund att tvinga någon att köpa.
  • Queennr1
    Fia365 skrev 2016-12-30 13:42:17 följande:

Det bästa tycker jag hade varit om pojken hade vett att själv förstå att betala för godiset som av hygieniska skäl inte kunde säljas vidare.

Ts gör sig själv bara till åtlöje genom att gå till godisbutiken och skälla på personalen.

TS gör absolut rätt i att kontakta butiken som agerar helt felaktigt både juridiskt och moraliskt.
Svar på tråden Regler gällande lösgodis