• Längtar88

Regler gällande lösgodis

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

• Svar på tråden Regler gällande lösgodis
  • Glinda från Oz
    Hugful80 skrev 2016-12-30 20:03:34 följande:

Va? Vad har du för källa till detta påstående?

Fråga i butiken och hör med exempelvis Karamellkungen som är en av de största försäljarna. Men det säger också sig själv.
  • Physalis

När jag var yngre jobbade jag i butik. Såna här frågor var ett elände eftersom butiken inte hade någon policy.

Ofta plockade folk på sig fikabröd och plockgodis för att sedan ångra sig eller inte ha pengar. Några gånger hade kunder öppnat chokladkakor eller läskflaskor i butiken och sen insett att de inte kunnat betala.

Ytterligare ett problem var att det låg en mellanstadieskola bredvid affären så vi kunde inte säga "äsch det gör inget" för då hade ryktet spridit sig och hela skolan hade kommit på besök. Annars hade jag gärna sagt så varje gång av många orsaker. Dels blir kunden glad och kommer tillbaka, dels så hade man aldrig krävt någon kund på pengar om de råkat tappa något inuti butiken (så varför krångla nu?) och dessutom så minskar risken för att kunder ska gömma sina misstag eller lägga tillbaka otjänliga varor för att slippa betala.

Ts jag tycker du ska ringa affären och be att få tala med butikschefen. Tala om vad som hände och fråga varför din son blev bemött så. Antagligen är det inte en instruktion ifrån chefen. Kanske finns det en bakomliggande förmildrande omständighet eller så är kvinnan bara ett rövhål. Oavsett vilket så får antagligen din son en ursäkt och kompensation och han lär sig att man kan få upprättelse. Butiken får också en chans att bättra sig och undvika liknande händelser igen.

Korrekturläser som en kratta
  • BahHumbug

Det vore skillnad om han hade tagit en färdigblandad godispåse som inte är ööpnad. Då kan man hänga den tillbaka, men det är svårare med lösgodis. De kan inte öppna påsen och lägga tillbaka godiset. ( De kanske kan det, men det är inte som att lägga tillbaka en limpa bröd. )

Att hota med vakt kanske var lite i det hårdaste taget.

• EnAnonumius
    Men snälla. Lösgodis samma hygienkrav som livsmedel.

Men tyvärr vägrar folk att tro detta då det är ju "godis".
    Men även lösgodis kan kontamineras och kan sprida smitta som livsmedel.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • neverpreggo

Vilket konstigt beteende av kassörskan... Det händer att folk ställer ångrar sig eller inte har pengar, inte konstigt alls. Hände då&då när jag jobbade i butik. Vi fick ta bort godispåsen och ställa in i personalrummet. Inte konstigare än allt annat svinn.

• Tom Araya
    Längtar88 skrev 2016-12-30 01:39:04 följande:

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

Spelar det verkligen någon roll vad lagen säger i detta? Hur är det med eget ansvar och normal moral? Det någon plockar ner i en påse kan inte säljas. Du hade kunnat lösa det genom att låta grabben betala och sedan lägga undan påsen tills han får äta godiset.
  • Ess
    Tja, normalt hygien tänk.
    Men min kompis stod och såg när personalen sopade upp godis som blivit tappat på golvet och hällde tillbaks det i lådorna igen, så allt är ju möjligt....................
  • zemer
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 12:24:07 följande:

Vad lagen säger är fullständigt ointressant, det här kommer inte gå till rättegång. Butikens regler är att plockar man ihop godiset måste man köpa det, det är också allmän hyfs och vett. Jag förstår att ett barn inte vet om det, men det borde vara självklart för dig som vuxen.

Butiken har inte hotat heller, de hade tagit in pojken i ett rum boken butiken och ringt dig. Värdet på varan man förstört tycker jag inte är så relevant.

Det skrev hon ju inte. Dom har i butiken sagt till pojken utan att ringa hans mamma att om han inte betalar så ringer dom vaken. Tycker det är fruktansvärt att hota/skräma ett barn på det sätter!

Tycker att man ska köpa det man plockat på sig men det finns många bättre sätt att förklara för barnet.
  • Polar36
    zemer skrev 2016-12-31 10:02:16 följande:

Det skrev hon ju inte. Dom har i butiken sagt till pojken utan att ringa hans mamma att om han inte betalar så ringer dom vaken. Tycker det är fruktansvärt att hota/skräma ett barn på det sätter!

Tycker att man ska köpa det man plockat på sig men det finns många bättre sätt att förklara för barnet.

Fast det fanns ju flera sätt för pojken att undvika att bli "hotad med" vakten.

Att självmant betala eller att ts på telefon uppmanat honom till det....
Svar på tråden Regler gällande lösgodis