• Glinda från Oz

Regler gällande lösgodis

Jag förstår inte hur du tänker. De kan inte sälja godiset igen då han plockat ihop det i påsen, detta pga hygienskäl. Självklart ska han betala för det! Du får väl spara godiset till det är dags för lördagsgodis så är problemet löst.

• Glinda från Oz
    Längtar88 skrev 2016-12-30 02:03:02 följande:

Nej de är jag med på, så måste en då köpa? Enligt lag?

Vad händer i så fall om npgon ska betala och det fattas pengar på bankkortet? Tillkallas polis då? Varan har ju inte lämnat butiken.

Det jag är upprörd över att personalen direkt hotar med att ringa en vakt när barnet går fram och säger att min mamma ringde och jag fick inte köpa godis. Att godiset kan sparas och att de handlar om några fjuttiga kronor är strunt samma.

Vad lagen säger är fullständigt ointressant, det här kommer inte gå till rättegång. Butikens regler är att plockar man ihop godiset måste man köpa det, det är också allmän hyfs och vett. Jag förstår att ett barn inte vet om det, men det borde vara självklart för dig som vuxen.

Butiken har inte hotat heller, de hade tagit in pojken i ett rum boken butiken och ringt dig. Värdet på varan man förstört tycker jag inte är så relevant.
  • Glinda från Oz
    Längtar88 skrev 2016-12-30 12:28:23 följande:

Jo för om det inte är olagligt att inte köpa det man först ville agerar personalen fel. Att hota att kalla till vakt om barnet inte betalar tycker jag är hot, gör inte du?

Så om en vuxen ska handla och inte har råd (som ett ex ovan) ska denne också få följa med in i ett rum för att sedan ringa partner eller familj att komma och betala åt denne?!

Du måste lära dig skilja på regler och lagar. Något kan vara fel och ge konsekvenser men för den saken skull inte vara olagligt. Precis allt är inte reglerat i lagen. Att säga att man kallar till vakt om barnet inte betalar är inte ett hot utan en upplysning om vad som ska ske. Hade du föredragit att vakten tillkallats utan att barnet informerats om det? Jag tycker att det borde ha skötts på en snyggare sätt av personalen, men i grunden var det din pojke som gjort fel.

Ser du verkligen inte skillnad på en vuxen och ett barn? Med en vuxen kan man resonera och komma överens om saker, men det ska affären givetvis inte föra med ett barn. Sålänge barnet är omyndigt är det du som är förmyndaren och för barnets talan, därför kontaktas du.

Du skriver på flera ställen att det bara rör sig om några få kronor, om det nu är så lite pengar varför betalar du inte bara? För affären blir det väldigt mycket pengar om alla ska göra som din son.

Sedan undrar jag varför du inte har tydligare regler för vad din son får göra av sina pengar, han visste tydligen inte innan att han inte fick köpa godis. Om det är så viktigt för dig kanske du ska ha hand om pengarna så får han delbara efter han har berättat vad han ska köpa och du godkänt det.
  • Glinda från Oz
    Längtar88 skrev 2016-12-30 12:50:46 följande:

Ja det är betalat och jag kommer inte försöka kräva tillbaka pengarna, jag tycker att jag har varit tydlig med att jag inte bryr mig om att ha en liten påse hemma eller några kronor mindre.

Jag har problem med bemötandet! Jag tycker det är helt uppåt väggarna fel att "informera" om att en vakt kommer om personen inte köper någonting i en butik, vuxen som barn!

Så du tycker att butiker ska ha olika regler för vuxna och barn beroende på hur mycket man kan resonera med barnen? Från vilken ålder anser du att det går att resonera med ett barn och från vilken ålder är det ok att hota med att tillkalla en vakt?! Kanske borde butiker då inte låta barn handla? Och från vilken ålder ska det då vara ok att handla?

Så varför är det ett problem överhuvudtaget? Då hade du väl kunnat säga till din son att han skulle skynda sig och betala och sedan komma direkt hem så hade det inte ens uppstått något problem.

Du tror väl inte att det här handlar om att vakten tillkallas om man inte köper något ur butiken? Hade din son inte hunnit plocka något godis hade han såklart bara kunnat gå därifrån. Hade han tagit en förpackning flingor hade han kunnat ställa tillbaka den, men godiset går av hygienskäl inte att sälja till någon annan därför måste han betala.

Det är inte butiken som har olika regler för barn och vuxna utan samhället. Eller du kanske hade föredragit om barn var straffmyndiga och fick föra sin egen talan?! Att du inte hade kontaktats alls utan att man ringt polisen så hade pojken fått åka själv till polisstationen där han fått visa sin legitimation, så hade han fått åka själv därifrån. Om han hade hade haft legitimation hade han kunnat hållas kvar en viss tid. Hade du tyckt det kändes bra?

I Sverige blir man myndig vid 18- års ålder, innan dess kontaktas föräldrarna, jag tycker det är en bra ålder.
  • Glinda från Oz
    Queennr1 skrev 2016-12-30 12:53:43 följande:

Fast nu kontaktades inte barnets föräldrar utan man hotade barnet som naturligtvis befinner sig i ett oerhört underläge gentemot en okänd vuxen, som satt honom i en oerhört pressad situation där han tvingas göra nåt som hans mamma just i telefon informerar honom om att han inte får.

Om vakten hade tillkallats hade man ringt föräldrarna. Vad tror du vakten hade gjort? Slagit barnet, rövat bort det eller vadå? Pojken har inte gjort något fel här, skulden är helt hans mammas, hon uppmanade honom att förstöra butikens egendom och det är såklart hemskt.
  • Glinda från Oz
    Längtar88 skrev 2016-12-30 13:14:55 följande:

Du pratade om olika behandling gällande huruvida det går att resonera med en vuxen och ett barn.

Jag gissar att tappar du en frukt på golvet köper du den? Upptäcker du att en påse läcker efter att du betalat men inte lämnat kassan köper du den plus en ny? Allt för att butiken inte ska behöva räkna med svinn?

Ja, en vuxen kan prata för sig själv och ta ansvar för sig själv det kan inte ett barn därför kontaktas föräldrarna. Barn är inte straffmyndiga förrän de är 15 år därför är det till och med olika lagar om vad som händer då någon under 15 år och en vuxen begår ett brott. Din son behandlades betydligt mildare för att han är ett barn, varför ser du det som ett problem?

Tappar jag en frukt säger jag till personalen så får de bestämma vad som ske ske. Läcker en påse är det ju en defekt vara och då upplyser jag såklart om det och vill ha en ny eller göra ett återköp. Men att tappa en frukt är ett misstag och en defekt vara är butikens ansvar. Här har din son fullt medvetet plockat ihop godis och han har pengar.
  • Glinda från Oz
    Queennr1 skrev 2016-12-30 13:42:20 följande:

Svin för butiken uppstod. Fortfarande inget brott och fortfarande ingen grund till att tillkalla vakt som ändå inte hade kunnat göra nåt åt situationen. Enda syftet med hotet var att skrämma pojken då det naturligtvis är oerhört läskigt för ett barn att få det hotet. Bara elakt och olämpligt Av en vuxen. Man FÅR ångra ett ihopplock av lösgodis. Det är liksom inte så att han försökts snatta.

Det behöver inte begås något brott för att vakten ska komma. Då jag var tonåring pratade en vakt med mig och min kompis då vi låg och solade så vi var ivägen för alla. Det var inte olagligt att ligga där men olämpligt. Vakten tillkallades för vår skull. Samma sak gäller här.

I den här butiken får man inte medvetet orsaka svinn för butiken, det är deras regler och då får man rätta sig efter det.
  • Glinda från Oz
    Hugful80 skrev 2016-12-30 20:03:34 följande:

Va? Vad har du för källa till detta påstående?

Fråga i butiken och hör med exempelvis Karamellkungen som är en av de största försäljarna. Men det säger också sig själv.
  • Glinda från Oz
    zemer skrev 2016-12-31 10:02:16 följande:

Det skrev hon ju inte. Dom har i butiken sagt till pojken utan att ringa hans mamma att om han inte betalar så ringer dom vaken. Tycker det är fruktansvärt att hota/skräma ett barn på det sätter!

Tycker att man ska köpa det man plockat på sig men det finns många bättre sätt att förklara för barnet.

Jag håller med om att de hade kunnat sköta det på ett snyggare sätt. Men jag undrar om du hade föredragit att de ringt vakten utan att berätta det för pojken?

Vad tror du egentligen hade hänt om de ringt vakten, hade vakten slagit pojken, rövat bort honom eller ringt hans föräldrar?
Svar på tråden Regler gällande lösgodis