Längtar88 skrev 2016-12-30 12:28:23 följande:
Jo för om det inte är olagligt att inte köpa det man först ville agerar personalen fel. Att hota att kalla till vakt om barnet inte betalar tycker jag är hot, gör inte du?
Så om en vuxen ska handla och inte har råd (som ett ex ovan) ska denne också få följa med in i ett rum för att sedan ringa partner eller familj att komma och betala åt denne?!
Du måste lära dig skilja på regler och lagar. Något kan vara fel och ge konsekvenser men för den saken skull inte vara olagligt. Precis allt är inte reglerat i lagen. Att säga att man kallar till vakt om barnet inte betalar är inte ett hot utan en upplysning om vad som ska ske. Hade du föredragit att vakten tillkallats utan att barnet informerats om det? Jag tycker att det borde ha skötts på en snyggare sätt av personalen, men i grunden var det din pojke som gjort fel.
Ser du verkligen inte skillnad på en vuxen och ett barn? Med en vuxen kan man resonera och komma överens om saker, men det ska affären givetvis inte föra med ett barn. Sålänge barnet är omyndigt är det du som är förmyndaren och för barnets talan, därför kontaktas du.
Du skriver på flera ställen att det bara rör sig om några få kronor, om det nu är så lite pengar varför betalar du inte bara? För affären blir det väldigt mycket pengar om alla ska göra som din son.
Sedan undrar jag varför du inte har tydligare regler för vad din son får göra av sina pengar, han visste tydligen inte innan att han inte fick köpa godis. Om det är så viktigt för dig kanske du ska ha hand om pengarna så får han delbara efter han har berättat vad han ska köpa och du godkänt det.