• Queennr1

Regler gällande lösgodis

Glinda från Oz skrev 2016-12-30 01:58:12 följande:

Jag förstår inte hur du tänker. De kan inte sälja godiset igen då han plockat ihop det i påsen, detta pga hygienskäl. Självklart ska han betala för det! Du får väl spara godiset till det är dags för lördagsgodis så är problemet löst.

Även om de inte kan sälja det så finns ingen laglig grund att tvinga kunden att betala godiset som inte lämnat affären. Svinn i form av förstörda varor som interna säljs av olika skäl är normalt. Man kan till och med råka förstöra nåt utan att behöva betala. Finns försäkringar som täcker sånt. Däremot kan man ju fundera på hur det juridiska ser ut när det gäller att skrämma barn till att köpa något från affären. Där ser det nog annirlundaut.
  • Queennr1
    Froken Lokens skrev 2016-12-30 12:31:29 följande:

Att tillkalla polis är en överdrift, men en uppläxning är klart på sin plats.

Jag är övertygad om att din sons version inte stämmer med kassörskans version av händelsen.

Din arbetsgivare skulle säkert älska dig efter att du läxat upp kunderna och de därför aldrig mer kommer att sätta sin fot på bygget och dessutom genom att berätta om sin obehagliga upplevelse för andra potentiella kunder. Men hey... Så länge du får tillfredsställelsen av att läxa upp gästerna så...
  • Queennr1
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 12:43:17 följande:

Du måste lära dig skilja på regler och lagar. Något kan vara fel och ge konsekvenser men för den saken skull inte vara olagligt. Precis allt är inte reglerat i lagen. Att säga att man kallar till vakt om barnet inte betalar är inte ett hot utan en upplysning om vad som ska ske. Hade du föredragit att vakten tillkallats utan att barnet informerats om det? Jag tycker att det borde ha skötts på en snyggare sätt av personalen, men i grunden var det din pojke som gjort fel.

Ser du verkligen inte skillnad på en vuxen och ett barn? Med en vuxen kan man resonera och komma överens om saker, men det ska affären givetvis inte föra med ett barn. Sålänge barnet är omyndigt är det du som är förmyndaren och för barnets talan, därför kontaktas du.

Du skriver på flera ställen att det bara rör sig om några få kronor, om det nu är så lite pengar varför betalar du inte bara? För affären blir det väldigt mycket pengar om alla ska göra som din son.

Sedan undrar jag varför du inte har tydligare regler för vad din son får göra av sina pengar, han visste tydligen inte innan att han inte fick köpa godis. Om det är så viktigt för dig kanske du ska ha hand om pengarna så får han delbara efter han har berättat vad han ska köpa och du godkänt det.

Fast nu kontaktades inte barnets föräldrar utan man hotade barnet som naturligtvis befinner sig i ett oerhört underläge gentemot en okänd vuxen, som satt honom i en oerhört pressad situation där han tvingas göra nåt som hans mamma just i telefon informerar honom om att han inte får.
  • Queennr1
    Froken Lokens skrev 2016-12-30 12:52:20 följande:

Jag arbetar inom inom handeln.

Jo jag har förstått det tyvärr. Hos mig skulle du inte få anställning i alla fall det är en sak som är säker.
  • Queennr1
    Fia365 skrev 2016-12-30 12:58:12 följande:

Pojken försatte ju sig själv i den pressade situationen genom att plocka på sig lösgodis fast att han inte fick det.

Såklart rätt att pojken fick betala för lösgodiset.

Absolut inte ok någonstans att hota ett barn med att tillkalla en vakt. Den diskussionen skulle man då tagit med föräldern. Om en vuxen ångrat sitt lösgodis innan kassan hade man ALDRIG sagt samma sak. Detta handlar om en elak butiksanställd som tog tillfället i akt att få utöva lite makt mot nån i underläge helt enkelt.
  • Queennr1
    Fia365 skrev 2016-12-30 13:08:28 följande:

Fast är det tycker du inte rimligt att "hota" med att tillkalla vakt när pojken troligen inte hade betalat för godiset annars?

Självklart inte. Finns ingen laglig grund för ett sådant ingripande. Om man bedömde att det var olämpligt att pojken ångade sitt inköp innan han passerar kassan så kunde man ha kontaktat vårdnadshavaren.
  • Queennr1
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 13:15:17 följande:

Om vakten hade tillkallats hade man ringt föräldrarna. Vad tror du vakten hade gjort? Slagit barnet, rövat bort det eller vadå? Pojken har inte gjort något fel här, skulden är helt hans mammas, hon uppmanade honom att förstöra butikens egendom och det är såklart hemskt.

Svin för butiken uppstod. Fortfarande inget brott och fortfarande ingen grund till att tillkalla vakt som ändå inte hade kunnat göra nåt åt situationen. Enda syftet med hotet var att skrämma pojken då det naturligtvis är oerhört läskigt för ett barn att få det hotet. Bara elakt och olämpligt Av en vuxen. Man FÅR ångra ett ihopplock av lösgodis. Det är liksom inte så att han försökts snatta.
  • Queennr1
    John22 skrev 2016-12-30 13:20:08 följande:

Är det okej att plocka på sig saker som butiken därefter inte kan sälja, och sedan säga "nej det här ska jag inte ha"?

DU och din SON har satt er själva i den här situationen. Han blev tillrättavisad och fick samtidigt lära sig en bra läxa i hur det funkar med lösgodis.

Och ja, jag har "tvingat" vuxna människor att köpa godispåsar och dylikt de plockat på sig och sedan kommit på att de inte vill ha. Tänk vad bra det hade varit om dessa vuxna fått lära sig det redan som barn.

Barn begår misstag, så är det och det måste man acceptera. Men man kan inte friskriva sig från allt ansvar och tro att alla ska dra ett streck över misstagen. Gör man fel så får man även göra rätt för sig, vilket din son fick göra i denna situation.

Du har noll laglig grund att tvinga någon att köpa.
  • Queennr1
    Fia365 skrev 2016-12-30 13:42:17 följande:

Det bästa tycker jag hade varit om pojken hade vett att själv förstå att betala för godiset som av hygieniska skäl inte kunde säljas vidare.

Ts gör sig själv bara till åtlöje genom att gå till godisbutiken och skälla på personalen.

TS gör absolut rätt i att kontakta butiken som agerar helt felaktigt både juridiskt och moraliskt.
Svar på tråden Regler gällande lösgodis