Regler gällande lösgodis
Man har inte förbundit sig till köp för att man plockat ihop lösgodis som sen inte kan läggas tillbaka, även om detta givetvis kan påverka butiken påtagligt om liknande situation uppstår ofta och godiset utgör en stor del av deras försäljning (många affärer har det mer som lockvara så utrymmet för "svinn" är stort). Jag skulle gissa att just denna butik upplever liknande saker titt som tätt vilket leder till mycket osäljbart godis varav de som inrättning eller enskilda medarbetare bestämt sig för att vara tuffa. Förståligt måhända men juridiskt lär de ha tunt på fötterna eftersom man som sagt inte förbinder sig till köp när man börjar plocka. Nån paragraf eller så att luta sig mot har jag inte, kanske kan du kollla med kommunens konsumentvägledning? Men svar lär väl dröja ett tag.
Som förälder hade jag inte kunnat säga åt mitt barn att lämna godiset och gå, det ger fel signal jämtemot butiken. I stället hade han i det läget blivit uppmanad att inte ta mer, betala och sen lägger vi undan det här hemma.