• Längtar88

Regler gällande lösgodis

Hur ser lagar och regler ut egentligen gällande plocka på sig lösgodis och sedan välja att inte köpa?!

Min son gick själv till affären, han passar på att gå in i en godisbutik och plockade på sig lite godis, jag får en toppen-tajming och ringer honom och han svarar ärligt var han är. Säger då att han inte får köpa godis och säger åt honom att skynda. Han säger till personalen att hans mamma ringde och att han inte fick köpa och hon hotar att ringa vakten om han inte betalar för det han blandat!!!

Livrädd betalar han de fjuttiga 12-15:-

Nu, efter att inte kunnat bli av med ilskan jag känner, är min plan att gå dit imorgon och skälla ut kvinnan som hotar mitt barn, exakt hur har jag inte lugnat mig nog för att bestämma (gravid hormonerna spökar lite extra) men vill först vara helt säker på att jag har lagen på min sida.

Är det verkligen köptvång?

• Svar på tråden Regler gällande lösgodis
  • Längtar88
    Frontline skrev 2016-12-30 01:45:21 följande:

Plocka på sig lösgodis?

Som i stöld och stoppa i fickorna?

Haha nej nej förlåt för otydlig. Plocka i en påse för att sedan betala menar jag självklart.
  • Längtar88
    Alvina skrev 2016-12-30 01:47:33 följande:

Kunde han inte bara lägga tillbaka godiset från påsen i behållarna och gå därifrån?

Tror inte det är ok av hygeniska skäl? Väl?

Om inte annat hade personalen kunnat ge de förslaget istället för att hota och skrämma ett ensamt barn.

Min fundering just nu är mest vad säger lagen
  • Längtar88
    Glinda från Oz skrev 2016-12-30 01:58:12 följande:

Jag förstår inte hur du tänker. De kan inte sälja godiset igen då han plockat ihop det i påsen, detta pga hygienskäl. Självklart ska han betala för det! Du får väl spara godiset till det är dags för lördagsgodis så är problemet löst.

Nej de är jag med på, så måste en då köpa? Enligt lag?

Vad händer i så fall om npgon ska betala och det fattas pengar på bankkortet? Tillkallas polis då? Varan har ju inte lämnat butiken.

Det jag är upprörd över att personalen direkt hotar med att ringa en vakt när barnet går fram och säger att min mamma ringde och jag fick inte köpa godis. Att godiset kan sparas och att de handlar om några fjuttiga kronor är strunt samma.
  • Längtar88
    ssa123 skrev 2016-12-30 02:32:10 följande:

Jag vet inte vad lagen säger, men runt halloween stod jag efter en man i kön på ica. Han hade 3 jättepåsar med godis. Säkert 5-6 kg totalt och när han skulle betala hade han inte täckning på kortet.

"Ok då ska jag inte ha det" sa han och gick.

Kassörskan ställde bara undan påsarna och började knappa in mina varor.

Inga konstigheter där

Ja de är lite så jag trott att reglerna är. Varan i butik= kan inte tvingas att köpa!
  • Längtar88
    Queennr1 skrev 2016-12-30 11:49:49 följande:

Även om de inte kan sälja det så finns ingen laglig grund att tvinga kunden att betala godiset som inte lämnat affären. Svinn i form av förstörda varor som interna säljs av olika skäl är normalt. Man kan till och med råka förstöra nåt utan att behöva betala. Finns försäkringar som täcker sånt. Däremot kan man ju fundera på hur det juridiska ser ut när det gäller att skrämma barn till att köpa något från affären. Där ser det nog annirlundaut.

Precis så jag tänker. Hade personalen sagt "till nästa gång bör du inte plocka godis om du inte har för avsikt att köpa" hade jag sagt att personalen hade rätt och han får tänka efter innan. Men att hota med att ringa en vakt?! Önskar dock hitta regler att visa upp för personalen när jag går dit. Är fortfarande arg och ska gå dit och prata men inte lika hormonellt barnsligt arg som jag var kl 2 på natten :p
  • Längtar88
    Froken Lokens skrev 2016-12-30 12:10:53 följande:

Kassörskan är väl trött på barn som plockar på sig godis men inte betalar för det.

Och jag som jobbar på hotell och är trött på odrägliga gäster ska behandla alla andra gäster därefter?!

Bra resonemang
  • Längtar88
    John22 skrev 2016-12-30 12:11:02 följande:

Helt rätt av butiksbiträdet, även om hon kunde gjort det lite snyggare (sen vet man ju inte hur sanningsenlig din son är i beskrivningen av händelseförloppet). Plockar man på sig godis får man givetvis lov att köpa det, och det var bra att din son fick lära sig det; nu lär han kolla ordentligt att han faktiskt får köpa godis innan han plockar på sig.

Din son gjorde fel, fick betala för det och lärde sig en läxa, även om man som paragrafryttare faktiskt skulle kunna hävda att "min lille prins får faktiskt plocka på sig vad han vill och sedan inte köpa det, för det står i lagen."

Min son vågar inte ljuga, han har lärt sig via tidigare försök att sanningen lönar sig. Och hade kassörskan hanterat situationen annorlunda hade min reaktion varit annorlunda. Det jag motsätter mig är hur hon hanterade situationen och började sedan fundera på hur det faktiskt fungerar lagligt innan jag går dit och pratar med henne. Kalla mig gärna paragrafryttare för att jag anser att det är extremt dåligt att tvinga barn till köp genom hot!
  • Längtar88
    Froken Lokens skrev 2016-12-30 12:18:24 följande:

Tar gäster saker som hotellet inte kan få ersättning för och ni vidtar inte åtgärder för att det inte ska inträffa?

Har du sett hur fulla tallrikar är efter frukostbuffén tex med orörd mat? Ska jag stå och tvinga gästerna att äta för det dom tar, som vidtagande åtgärd? Eller mäta hur mycket dom plockar på sig i förhållande till vad som betalats?

Och till min följdfråga jag ställde i tråden om pengarna inte räcker till när det ska betalas, ska polis tillkallas då?
Svar på tråden Regler gällande lösgodis