• Sosozo

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Hur mår ni? Nu när vi är mer eller mindre höggravida allihop

Jag är redigt trött på kvällarna. 3 v kvar sv jobb, sedan 4 v vilaaaaa!

• Sosozo
    narie24 skrev 2017-05-06 06:22:33 följande:

Hej på er!

Hur går det för er alla?

Själv har jag legat vaken sen halv sex, vaknat o inte kunnat somna om. Känns trångt och obehagligt i magen.

Vaknade också kl 6 idag! Brukar vara så trött på mornarna ju! Men har alla ungar i sängen också. En på vardera sida och en i magen, haha! Mannen var ute på en spelning igår.

Jag funderar tätt mkt på mitt läkarbesök på tisdag på Danderyd. Vad de kommer säga. Om set blir bråkigt. Om jag får mitt snitt beviljat osv. Hoppas inte.

Narie, hur går det med magen/ gallan?
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-05-06 07:09:23 följande:

Håller tummarna att det går bra för dig på tisdag!

Nja, vaknar fortf ett gäng ggr varje natt av att det gör ont :(. Börjar bli lite sliten nu faktiskt. Ska till läkaren på onsdag, får se vad hen säger. Höfterna håller på o lägger ner också....

Jobbar du fortf heltid?

Suck, höll på att somna om strax innan sju men då kom sonen tassandes. Funkar med lite gos också ;)

Ja, jobbar heltid. Och har med mig yngsta sonen som jag kännt och jämtar varje dag på dagis, han bytte inte när vi flyttade och dagis ligger nära mitt jobb. Ersättningsbussarna för tvärbanan är SÅ dryga. Ofta får man stå. Så jag har tröttnat rejält. Bestämt mig för att gå på fl tidigare än jag först tänkt. Släpper jobbet mentalt mer och mer för varje dag. Sånt dom kändes viktigt tidigare känns helt oviktigt nu. 2,5 v kvar sen ska jag ta det lugnt och fixa inför bebisen!

Hur går det med ditt jobb som ändå är så fysiskt? Planerar du fortfarande att köra terminen ut?
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-05-08 20:08:40 följande:

2,5 vecka låter ju helt underbart! Har du några planer för vad du ska göra?

Min plan är fortfarande att arbeta terminen ut. Förra veckan tänkte jag att jag kanske ska fortsätta lite till. Vill helst inte plocka en massa föräldradagar redan. Men efter den här veckan har jag sackat ihop och känner att jag inte gör ett bra jobb. Orkar inte vara till fots hela dagarna. Försöker sitta så mkt som möjligt men det är svårt med 6-7 åringar ;). De eftermiddagar jag har möten el planering är det lite bättre. Då får man ju sitta lite hehe.

Ja, jag tänker börja med att sjukanmäla mig i 2 v. Så får jobbet stå för den tiden. Efter det behöver jag ta ut ca en vecka fl, sedan börjar sommarlovet och då "jobbar" jag igen. Så min riktiga föräldraledighet blir from mitten på augusti. Fast min sista dag blir eg dagen innan Kristi himmelsfärd

Förstår verkligen att det är jobbigt att vara på benen så mycket! Måste ta på krafterna och kroppen. Jag får smärtsamma sammandragningar om jag hår typ 300 m. Så försöker hålla mig lugn. Kan du få gravidpenning kanske?
  • Sosozo

Nu har jag fått tid för snitt gått igenom alla steg. Tis efter midsommar kommer hon! 6 veckor kvar!

Däremot hände en ganska konstig grej dagen efter vi varit på snittsnack på Danderyd. Jag hade ett ul (moderkakan satt för nära öppningen på rul så fick ett till för att kolla att den flyttat sig). Allt såg bra ut med bebben och moderkakan, men bm upptäckte ett stort myom (muskelknuta) på baksidan av livmoderns som ser ut att blocka utgången ist! Hon sa "ja, om det är så, så ska inte en vaginal förlossning sätta igång. För det här syns ju inte från utsidan. Så vad som händer isf är att förlossningen startar, allt verkar rätt med värkar osv, men bebisen kommer inte ut. Ingen kommer förstå varför. Så då fortsätter men bara tills bebisen blir i för dåligt skick och man måste göra ett akut snitt. Så ut kommer barnet iaf, men det är värre för mamman. Blir ju en mycket långdragen och smärtsam process till ingen nytta" (hon visste inte att jag redan bestämt mig för snitt).

Alltså, precis den risken som gör att jag ville välja snitt från första början! Hon beskrev min mardrömsförlossning. Puh, tur en slipper det iaf!

Ska på en till undersökning och göra ul för att få veta mer om myomet.

• Sosozo
    Ise skrev 2017-05-24 10:59:13 följande:

Har varit lite frånvarande igen men läste ikapp lite nu.

Vad skönt att du fått en dag nu! och vilken TUR att de hittade den där muskelknutan! Vad härligt för dig ändå att veta exakt dag för födsel. Själv hoppas jag bara på att slippa gå över tiden :)

Min mage växer sig större och större, hade tagit ett ordentligt hopp upp på kurvan sist jag var hos BM. Bebisen låg vänd med huvudet neråt och hade Nästan fixerat sig, har haft massor av ilningar i muffen som strålat/stickts så förmodligen därför. Den ligger verkligen väldigt långt ner nu. Sparkar som tusan och håller mig vaken med smärta och mys :)

Allt är på plats hemma för ankomst - förutom att vi behöver köpa en ny bil.... vilket känns lite jobbigt men det funkar inte med den vi har. 2 bakåtvända stolar och en kudde får helt enkelt inte plats! Så vi ska köpa 7-sitsig måste bara få vår såld först... så det är projektet just nu.

Jag har tagit semesterdagar + att det är ju en hel del klämdagar/lediga dagar nu på vårkanten så jag jobbar bara 20 dagar till innan jag går på "ledigt" känns otroligt skönt! Nedräkningen har startat på riktigt :)

Min yngsta har hunnit fylla 2 år och i övrigt njuter jag av att sommaren är på ingång på riktigt :)

Hur mår ni andra!!??

Ja, jätteskönt att ha fått en tid! 18 dagar kvar till den dagen så nu räknar man ned! Börjar bli lite nervös i för snittet dock! Det kommer ju gå snabbare än en vaginal görlossning, man går direkt på huvudeventet då att säga. Men tänker att jag kommer vara mer klar i huvudet och kanske oroa mig över just det där med skärandet när det väl händer.
  • Sosozo
    Ise skrev 2017-06-09 10:28:45 följande:

Hej Tjejer!

Hur går det för alla!? Har det börjat komma några bebisar ännu? ;)

Snart snart är de äntligen ute!!

Ja tänk att vi tagit oss så här långt! Coolt! Jag är ok. Krämpor som sur mage, obekväma nätter, sammandragningar osv har jag men hankar mig fram utan större problem dag för dag. Räknar ned. Äter glass.

Hur mår du?
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-06-10 20:27:18 följande:

Blir spännande att få höra lite förlossningsberättelser och erfarenheter av bebisar snart! Jag har gått upp lite i arbetstid, tycker att min foglossning blivit bättre av att röra på mig, trots att det är samma rörelser som tidigare varit tortyr. Skumt.

Var det någon som gick på vattengympan på Hälsopoolen förresten? Det var sista tillfället i veckan nämligen, tyckte att det funkade så bra så det är lite synd. I övrigt har jag en del smärtsamma sammandragningar, men övar på dyktekniken, är det någon mer som tänkt prova den under förlossningen?

Här är vi färdiga med alla inköp iaf, från bindor och alvedon (eftervärkar, hjälp) till vagn och babykläder! Inte redo mentalt för en bebis än dock men det är flera veckor kvar, känner ni andra kanske att det räcker nu?

Vad skönt att vara klar med alla förberedelser! Låter jättebra!

Jag har en del fix kvar. Har packat en BB-väska som faktiskt står färdigt, men det andra går det långsamt med.

Jag tycker absolut att det räcker. Men vill ändå gärna att bebisen håller sig inne till det planerade snittet (17 dagar kvar) då jag inte vill göra det akut om jag får välja.

Jag har inte provat dyktänket men har hört att det är väldigt bra!
  • Sosozo

Hallå i tråden! Hur mår ni?

För två veckor sedan kom min lilla dotter med planerat snitt på Danderyd det gick fint och det känns så lyxigt att ha henne på utsidan!

• Sosozo
    narie24 skrev 2017-07-13 10:27:43 följande:

Hej på er i tråden!

Har ju bara hängt i juli-tråden men kul att sosozo skrivit :). Känns avlägset den där första tiden av graviditeten.

Jag har bf imorgon men kommer säkert gå över en vecka som tidigare. Igår hade jag värkar i flera timmar efter färdknäpp, trodde det var dags att ringa in. Men icke! Idag känns det lugnt i magen igen. Men spännande att få en föraning.

Hur går det för er andra?

Wow BF imorn! Tänk att vi snart är i mål ändå! Så coolt. Hoppas värkarna håller i sig snart för dig och det blir på riktigt. Ska du föda på SÖS eller hur var det?
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-07-14 04:15:05 följande:

Grattis till er bebis! Vi har också fått vår, ca 2 veckor tidigare än beräknat. Vi mår bättre än förväntat såhär efteråt ????

Coolt! Grattis ni med! Har ni kommit hem osv?
  • Sosozo
    narie24 skrev 2017-07-13 17:45:49 följande:

Ja tanken är att ja ska föda på SöS. Kommer ringa dit först och hoppas att de har plats.

Ok jag håller tummarna för er att ni får plats och allt går enligt plan! Vi märkte inte av några överbelastningar på BB. Planerat snitt iofs men allt kändes lugnt och stabilt och barnmorskorna på avdelningen tog sig verkligen tid.
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-07-17 18:57:28 följande:

Vi är hemma och allt är lugnt, däremot har det här baby blues kickat in så jag är lite känslig. Blir så jobbigt med alla intima förlossningsfrågor t ex och jag kan bli riktigt ledsen över sådant. Vill knappt träffa folk nu. Men fysiskt mår jag toppen förutom foglossningen som är kvar. Hur mår du nu?

Jag mår bra tycker jag. Jag kände också av baby blues ordentligt! Är väldigt uppmärksam på det nu då jag hade en förlossningsdepression med första barnet. Så vill inte missa det utan få hjälp direkt om det barkar ditåt igen. Men försökte fokusera på bra saker och läste även på en del om hur man hanterar baby blues och nu går det åt rätt håll igen!

Om du inte vill träffa folk så måste du kanske inte. Eller, har ni möjlighet att få vara för er själva tills ni känner er redo?
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-07-18 21:42:17 följande:

Ja men vad skönt! Är det 2 veckor det hållit i sig ungefär då? Jag hade för mig att det var ett par dagar men när jag kollade upp det verkar ett par veckor vanligare. Men så länge man känner att det börjar vända så vet man att det inte är en riktig depression, så det är väl en lättnad.

Vi har bestämt när vi ska säga ifrån till frågor, och bara tagit de viktigaste besöken nu. Det är mer att jag knappt vågar gå ut och träffa nyfikna grannar. Orkar inte diskutera förlossningen stup i kvarten, så tätt inpå dessutom. Hur känner du kring sådant, har det varit några klumpiga frågor/kommentarer?

Ja ca 2 v kan det nog ha varit. Hon är drygt 3 v idag och nu känns det bra. Det enda som är kvar är att jag är orolig att något ska hända henne och tänker på olika skräckscenariot ibland men jag antar att det är normalt och något jag får stå ut med.

Jag läste i en folder från bvc att man är "känslomässigt öppen" när man nyss fått bebis. Att det är kroppens sätt att se till att man är empatisk och öppen för bebisens behov. Men tyvärr gör det en väldigt sårbar samtidigt. Man är hudlös. Tyckte det beskrev scenariot ganska bra.

Jag är ok men att prata om förlossningen men känner som du inför andra saker. Tex när folk vill berätta om olyckor som hänt barn eller dyl. Då säger jag ifrån. Att jag är för känslig för sånna historier just nu. Ibland är det svårt för folk att hejda sig men man får stå på sig. Jag jobbar allt jag orkar med att fokusera på mina egna behov och inte anpassa mig efter andra. Det kanske låter knäppt men jag vill vara "ego" just nu. Det är min tid och min bebis nu och jag måste försöka må bra och njuta av det på mitt sätt.

Hur känner du dig nu? Kanske du kan säga till frågvisa människor att du inte orkar prata om förlossningen just nu? Drygt med för frågvisa grannar.
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-07-19 18:54:26 följande:

Så har jag också, usch vad det är hemskt med de tankarna. Försöker trycka bort dem så fort de kommer för att inte må dåligt. Det funkar helt okej att inte avsluta tankegången. Minns med förra barnet att jag trodde att det alltid skulle vara så med barn, men som tur är blir ju tankarna färre och försvinner.

Det är ju toppen! Har också insett mer denna gång att man ska vara riktigt ego. Andras behov är högst sekundära, och för min del innebär det att avstå besök och att inte svara i telefon just nu haha, orkar verkligen inte prata med någon trots att jag mår ganska bra nu. Vill vara ifred ett tag till bara.

Ja det är märkligt att berätta skräckhistorier till någon som väntar eller precis fått barn, förstår inte varför man gör så... Jag fick höra en del "vänta bara" och andra "vet-bäst-uppmaningar" med första barnet men inte nu. Har svårt för frågor om jag fått hudbristningar, bristningar i underlivet, om det varit en instrumentell förlossning, hur lång tid det tagit och sedan snack om avslag och smärta i underlivet. "Kan du gå okej nu?" liksom. Aldrig annars skulle någon få för sig att ställa så intima frågor om ens kropp, men det gör man till någon så känslig som man är efter en förlossning.

Det har du rätt i, de där katastroftankarna minskar med tiden, skönt att ha i bakhuvudet! Jag försöker och bara tänka på något annat. Lite utmattande är det. Hoppas det ger sig snart.

Över lag så tar sig folk mycket friheter när man är gravid eller har bebis tycker jag. Det ska påpekas och ifrågasättas och ingen bryr sig om ifall man vill veta eller inte. Och som du säger så blir det ofta plumpt. Frågor man förväntas redovisa mkt intima saker som svar på. Knäppt.
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-07-21 13:35:40 följande:

Ja jag har i alla fall glömt hur länge man känner så. Det är mycket jag undrar över trots att jag redan gjort detta en gång tidigare! Men är samtidigt tryggare och mer självsäker.

Men efter att ha fått gnälla av sig lite måste jag nämna att det är fantastiskt att ha fått en liten bebis. Det är inte bara hemskt ;-D Bara en bråkdel jobbigt och resten underbart, så man inte verkar otacksam eller sprider skrämselpropaganda liksom...

Haha! Nej, men inte är det skrämselpropaganda jag tycker det är skönt att man kan prata ärligt om mödraskapet. Vissa grejer är helt enkelt jobbiga. Men utöver det - klart det är fantastiskt med en bebis. Jag tänker varje dag på att jag är glad att vi skaffade henne. Vi har ju varit "nöjda" men två länge. Trodde det skulle bli så vår familj såg ut. Men så blev vi sugna på en till förra sommaren. Och nu känns det så jättenaturligt med dottern här. Och fint.
  • Sosozo
    Hmlan skrev 2017-07-23 12:50:06 följande:

Vi var också helt överens om att två var lagom och att detta förmodligen var sista barnet. Men trots en jobbig graviditet och förlossning är vi långt ifrån säkra på "bara" 2 nu. Vi njuter verkligen av denna bebis och vår nya familj! Kändes riktigt otippat att vi pratade om fler barn i förlossningsrummet efter allt vi gått igenom, haha.

Hur känns det nu, hur mår du och bebisen?
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm