basio skrev 2017-03-28 14:35:28 följande:
Jag har ett enormt sötsug även i vanliga fall ... och har ätit alldeles för mycket sött nu. Men jag försöker skärpa mig och äta andra saker mellan måltiderna som frukt eller ett knäckebröd. Jag hade rätt högt värde när jag gjorde glukosbelastning i v12 så känns som att det kan vara bra att försöka låta bli att äta så mycket kakor, godis osv. Och jag har fått stora barn tidigare ... men oj vad jag är sugen på choklad och kakor! Jag älskar att baka godsaker också och då finns det ju hemma hela tiden ...
Jag är i exakt samma sits. Fick göra glukosbelastning för ca en månad sedan då jag låg precis över gränsen. "Klarade mig" precis men det innebär ju att jag behöver dra ner på sötsaker, och egentligen även kolhydrater. Äter aldrig godis, fika, glass osv. Men ibland unnar jag mig en smoothie eller lite chips.
Mitt förra barn vägde 4,5 kg vilket jag helst vill undvika. Den graviditeten åt jag lakrits och drack mkt apelsinjuice, kanske bidrog?
Önskar jag kunde unna mig vad jag ville. När barnet är ute ska jag unna mig, då är det ju "bara" jag som blir drabbad.