noova87 skrev 2017-07-05 22:01:54 följande:
Jag har en måttlig hörselnedsättning, min man hör lite bättre än mig men har en synskada utöver. Men ligger man ner så kan vara jobbigt och ha hörapparater på sig eller i andra lägen besvärligt och ha dem på sig. Hör uselt i telefon och missar lätt vad som sägs där tyvärr vanligt att folk tror att man fattat men egentligen inte har. Undviker helst telefoner och speciellt prata med någon man inte känner, tyvärr många som tar för givet att man ska ringa överallt. :-/
Men kan behöva att personen i fråga är vänd mot en och talar tydligt ej överdrivet som vissa verkar tro att man ska övergestikulera med munnen, och det stjälper mer än hjälper. Har jag inte hörapparater på mig så missar jag rätt mycket av vad som sägs. Jag kan avläsa rätt bra på läpparna men inte alltid beroende av det. Kan egentligen ha teckenspråkstolk om det är så men pratar hellre, min man kan inte riktigt teckenspråk så han blir inte hjälpt av det och ser för dåligt för att avläsa. Känns ju lite sådär om man får någon man har extrema problem med att förstå vad personen säger och någon annan är inga problem alls. Behöva ha någon annan i rummet för att tolka snarare upprepa vad som sagts.
Men hörselskadade är oftast personer som hör och de flesta pratar men hör i olika grad olika bra. En som är döv hör inget alls. Eller extremt dåligt så knappt hjälper och skrika. Kommunicerar med teckenspråk. De behöver ofta papper och penna eller försöker hjälpligt och avläsa på läpparna.
Du borde nog be din gubbe och göra ett hörseltest eller gå till öronläkare för man bör inte skölja öronen själv allt för ofta då kan vara bättre att kolla upp hörseln/öronen.
Typ förlossningsbrev kan ta upp lite av sådant som kanske inte framkommer direkt kan ju vara något som är bra och tänka på t.ex. partnern. Vissa som är mer elektroniska så kan det vara att förlossningen ser över vem som ska ansvara. Finns de som t.ex. är obekväma med studenter osv.
Det låter tufft...båda 2 föräldrar.... hur barnet ska kommunicera sen med er .....ni har nog funderat kring det. Det ordnar sig väl.
Min kommande sons plastfarfar är så gott som döv.. lite som du beskriver om er. Jag har inte lärt känna han än. Träffat honom 3 ggr nu. Blir nog mer när bebisen är född. Han är tillbaka dragen av sig och inget hälsande när man kommer. Sån är han bara. Men satt gärna med oss å spelade ett parti yatzy.... hörde han inte vad man sa så fick man inget svar :)
Min gubbe använder medel å skit var 3e dag typ ...ligger å sover med bomull i öronen med det där. Ja det kan inte va bra alls. Ska säga till honom nu när du sa till. Tänkte inte på att det var dåligt. Tror det är därför han är så irriterad oxå . Märks att det har med öronen att göra. Å jag blir förbannad för att han inte hör. Å typ pratar högt å han tycker jag skriker. Men jag säger att jag pratar tydligt.. bla bla å så gråter jag. Ofta just det här med kommunikation. Mmm kul. Så hade vi inte förr
.
:( kan säga 90% av allt bråk handlar just om att jag tycker att han inte hör och han tycker jag skriker när jag pratar. Jag har sagt att jag ska sluta prata till å med.