Inlägg från: Summerchild |Visa alla inlägg
  • Summerchild

BF Juli 2017 ny

noova87 skrev 2017-07-05 21:09:17 följande:

Vi har inte riktigt skrivit ett. Vissa skriver nog ungefär vilket förlopp de vill ha vad för värkstrimulerande osv. 

Vår barnmorska ha mest skrivit att det är viktigt då bägge vi föräldrar är hörselskadade att det behöver vara en som talar ren svenska, även vissa dialekter och personers röster kan vara svåra och höra. Tro mig inte speciellt kul om man missar vad som sägs. :-/ speciellt om kan vara något viktigt. 

Vissa kanske har bekanta/släktingar osv. som jobbar på förlossningen och kanske helst slipper av olika anledningar helst denna person på sin egen förlossning. Kan vara lättare och ha någon som man inte känner. 

Hur då hörselskadade? Typ läser ni bara på läpparna? Så ett förlossningsbrev är att man får fram önskemål som man kanske inte tänker på att säga när man kommer in? Så att dom lär känna en lite snabbt via pappret?

Min gubbe både hör dåligt och pratar dessutom skitlågt... men tror han har vax i öronen.. ständig sköljning av dom där öronen. Jobbigt som tusan.
  • Summerchild
    noova87 skrev 2017-07-05 22:01:54 följande:

Jag har en måttlig hörselnedsättning, min man hör lite bättre än mig men har en synskada utöver. Men ligger man ner så kan vara jobbigt och ha hörapparater på sig eller i andra lägen besvärligt och ha dem på sig. Hör uselt i telefon och missar lätt vad som sägs där tyvärr vanligt att folk tror att man fattat men egentligen inte har. Undviker helst telefoner och speciellt prata med någon man inte känner, tyvärr många som tar för givet att man ska ringa överallt. :-/

Men kan behöva att personen i fråga är vänd mot en och talar tydligt ej överdrivet som vissa verkar tro att man ska övergestikulera med munnen, och det stjälper mer än hjälper. Har jag inte hörapparater på mig så missar jag rätt mycket av vad som sägs. Jag kan avläsa rätt bra på läpparna men inte alltid beroende av det. Kan egentligen ha teckenspråkstolk om det är så men pratar hellre, min man kan inte riktigt teckenspråk så han blir inte hjälpt av det och ser för dåligt för att avläsa. Känns ju lite sådär om man får någon man har extrema problem med att förstå vad personen säger och någon annan är inga problem alls. Behöva ha någon annan i rummet för att tolka snarare upprepa vad som sagts.  

Men hörselskadade är oftast personer som hör och de flesta pratar men hör i olika grad olika bra. En som är döv hör inget alls. Eller extremt dåligt så knappt hjälper och skrika. Kommunicerar med teckenspråk. De behöver ofta papper och penna eller försöker hjälpligt och avläsa på läpparna. 

Du borde nog be din gubbe och göra ett hörseltest eller gå till öronläkare för man bör inte skölja öronen själv allt för ofta då kan vara bättre att kolla upp hörseln/öronen. 

Typ förlossningsbrev kan ta upp lite av sådant som kanske inte framkommer direkt kan ju vara något som är bra och tänka på t.ex. partnern. Vissa som är mer elektroniska så kan det vara att förlossningen ser över vem som ska ansvara. Finns de som t.ex. är obekväma med studenter osv. 

Det låter tufft...båda 2 föräldrar.... hur barnet ska kommunicera sen med er .....ni har nog funderat kring det. Det ordnar sig väl.

Min kommande sons plastfarfar är så gott som döv.. lite som du beskriver om er. Jag har inte lärt känna han än. Träffat honom 3 ggr nu. Blir nog mer när bebisen är född. Han är tillbaka dragen av sig och inget hälsande när man kommer. Sån är han bara. Men satt gärna med oss å spelade ett parti yatzy.... hörde han inte vad man sa så fick man inget svar :)

Min gubbe använder medel å skit var 3e dag typ ...ligger å sover med bomull i öronen med det där. Ja det kan inte va bra alls. Ska säga till honom nu när du sa till. Tänkte inte på att det var dåligt. Tror det är därför han är så irriterad oxå . Märks att det har med öronen att göra. Å jag blir förbannad för att han inte hör. Å typ pratar högt å han tycker jag skriker. Men jag säger att jag pratar tydligt.. bla bla å så gråter jag. Ofta just det här med kommunikation. Mmm kul. Så hade vi inte förr

.

:( kan säga 90% av allt bråk handlar just om att jag tycker att han inte hör och han tycker jag skriker när jag pratar. Jag har sagt att jag ska sluta prata till å med.
  • Summerchild
    noova87 skrev 2017-07-05 23:30:03 följande:

Eh vi har inga problem med det  hör ju och pratar. Med hörapparater i vanligt tal brukar man höra det mesta utan att andra blir galna på att man inte skulle höra. Har redan en 7,5 åring hemma och funkat bra i alla år. Vi kommunicerar som alla andra med vårt/våra barn genom vanligt tal. Hade du pratat med mig face to face hade du nog inte ens säkert tänkt på att jag hör dåligt. 

Sonen har en klasskompis med döva föräldrar och de kommunicerar med teckenspråk med sina barn, barnen är normalhörande liksom sonen. Det är inga problem. Sen behövs det finns det hjälpmedel ifrån landstinget. Valt och strunta i det då jag anser att de suger. 

Använder han så ofta är det möjligt att snarare gör det sämre och mer beroende framkallande, man ska inte använda medel eller tops för ofta. Han kan mycket väl fått en hörselnedsättning som vuxen. Verkar som du fått förutfattade meningar om hörselskadade... Vi är verkligen inte döva.  Låter som du tror det pga. problem med din gubbe :-/ Är det en hörselnedsättning så lär han bli hjälpt av hörapparater och höra mer normalt.

Det är så med mig att jag har inte mkt koll på nånting och ibland när jag uttrycker mig gör jag det fel så att man kan missförstå mig. Tråkigt. Men bra att du förklarade för mig. Jag är väl bara förståndshandikappad brukar jag säga men då får jag ännu mer negativitet. Jag har jämt vart lite i min värld allt är spännande nytt när man träffar folk. men jag träffar inte mkt människor. Kompisar har jag inte. Du kan se mig som normal när vi ses och umgås men tror att jag har massa fördomar när jag frågar saker å är ärlig som om jag vore 8 år själv. Jag har oxå en 7åring. :) Han är i plattvärlden. Jag är trött på den. Han blir galen när jag satt gränser på 2 timmar. Det är inte lätt med barn ibland. Och mest ger dom nåt annat än sin bubbla att tänka på. :) ....undviker släkt oxå = konflikter. Så skönt slippa då jag är lite rädd för sånt. Nu vet du lite om mig :) kanske onödigt. Men jag finns här och gillar våran grupp. :)
  • Summerchild
    noova87 skrev 2017-07-06 09:20:03 följande:

Det är lugnt. Du anar inte hur många som ställer frågor tror att är man hörselskadad att man är döv och trots att man pratar med dem och säger gång på gång nej jag hör bara lite dåligt fortsätter tro att man är döv och ska hålla på med överdrivna gester och liknande. Ibland blir man bara så trött och säger inget alls.

Gubben här hemma tyckte jag skulle svara med röksignaler på kommunikationen här hemma Nä kanske inte skulle trott du är förståndshandikappad kanske lite socialt möjligen. 

Har inget stort socialt nätverk själv och försöker också få iväg sonen ifrån tv:n osv. Men är man rätt otymplig så är man så blir lätt att man är nöjd om man får honom och göra annat. Glad att min mamma är pensionär nu mera och hittar gärna på saker med honom. Han har lärt sig simma nu i sommar  

Men vad duktig pojke... jag vill gärna lära min son simma men han är livrädd för vatten i ögonen. Jättekänslig. Jag självlärde mig som 4åring och sen dess är jag väldigt bra även under vatten 2.15 min nu bara 1.45 ....äldre otränad ...men jag tycker det är så kul att lära ut barn som är icke vattenrädda å simma. För att jag lär ut tekniken med att hålla andan å simma ovanför ytan. Barnen lär sig kanon snabbt. :) kunde blivit nånting inom simning kanske men ja nu blev jag mamma till 3 snart 4 barn. :)
  • Summerchild

Eftersom jag har varit inne å pratat om just öron tänkte jag fråga om nån lider av misofoni. Stör sig på ljud.

Jag läste lite om det eftersom jag vet att det är lite av ett problem här hemma. Både och egentligen. Jag har bara sambandet med att jag hör väldigt bra.

Hör alltid å är framme innan bebisen skriker på natten. små missljud i bilen. Småkryp ingen hör osv. Så fördelar finns.

Men det här med att man kokar när nån tandflossar... äter mat... tallrikar som smäller..Tuggumi som tuggas osv. Jag brukar mest lämna rummet men annars måste jag själv äta om nån äter då det dämper ljud.

Men måste säga att bebis skrik är något av det värsta. Det gör så ont i öronen att jag måste göra den nöjd så fort det bara går. Eller musik i öronen. Nån mer som lider av detta i gruppen? Har ni hittat knep?

• Summerchild
    Bimbim79 skrev 2017-07-06 11:21:08 följande:

Blir såååå trött, hela natten 6 minuter emellan värkar, för ont för att sova, för lite ont för att åka in, håller i sig över en minut :/ kl 06 lugnade det lite har legat på soffan å slöat/sovit lite om vartannat! Varför kan de inte bara dra igång med dunder å brak istället, ska det fortsätta såhär kommer jag ju inte sovit på flera dygn när jag kommer in!

Dom kan inte lägga in dig då... ge dig nåt att sova på... berätta din story... kram
  • Summerchild

Jag har oxå goda nyheter ;) fick veta igångsättningsdatum på smvc och att han ligger med huvudet neråt men såklart rörlig... men nu hoppas jag att han stannar så i 2 veckor till för mitt datum blev ner till förlossningen torsdagen den 20/7. Så glad att dom har lyssnat på mig. Att även om viktuppskattningen bara var +4% så har det aldrig stämt på dom andra 3. Så snart får vi veta om jag hade rätt :) jag tror på 4500gr

• Summerchild
    noova87 skrev 2017-07-06 19:06:10 följande:

Han var och simma med min mamma idag igen verkade klara 2 längder i stora bassängen. Han var när han var mindre rädd för vatten och vägrade bada alls och vägrade släppa taget om mig och då var han typ 3-4 år. Simglasögon kan hjälpa om man tycker är obehagligt med vatten i ögonen vilket sonen tycker. Så lite rädd för att han blir för duktig på den nivån de sa att han passade till i höst inte längre kommer stämma. 

Ja min son simmade i syrrans pool idag med simglasögon. Blev inte lika mkt gnäll när det stänkte. Jag frågade han om det inte var dags att lära sig simma utan puffar. -aldrig! :)

Å så frågade jag om han ville veta datum när lillebror kommer -nej! - Jo. 20/7 ! Haha han är en Nej å aldrig sägare :)
  • Summerchild
    noova87 skrev 2017-07-06 20:36:10 följande:

Det kommer när barn vill simma eller våga. Sonen har gått i simskola med skolan både i sexårs och i ettan. Var mest först nu han börja bli mer redo att våga. 

Skönt och få ett datum för fl. Är beräknad 23 juli även om jag tror hon kommer någonstans däromkring försöker tänka att hon lär nog vara ute senast 7-8 augusti. Om hon tänkt och vägra komma ut. 

Vad skojigt för er att få en liten tjej :) Jag har snart 2 av varje.... tjejerna är betydligt lugnare och roligare att klä. Medan killar har roligare leksaker tycker jag. :)
  • Summerchild
    Bimbim79 skrev 2017-07-06 22:32:28 följande:

Ctg kurva och vaginalkontroll! Åker hem med sovdos, tappen mjuk o hon får lätt in ett finger men tyckte de va bäst jag åkte hem å vilade!

Hoppas att du får sova inatt och att det händer nåt så snart du är piggare... :) berätta hur det går för dig sen !
Svar på tråden BF Juli 2017 ny