• Stolt Farsa

Hur länge kommer Trump vara president?

Motivera gärna hur ni tänker.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge kommer Trump vara president?
  • nihka
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-30 04:10:28 följande:
    Om det är USA eller Sverige som är konstigt, sitter ju i betraktarens öga. 

Och om man jämför med andra europeiska länder, så står Sverige ut som vänstervridet (även under borgerliga regeringar märkligt nog) även där. INGET Västland är så genomsyrat av vänster-, mångkultur- och genustrams som Sverige. För att ta bara ett exempel: i Sverige finns det politiker som kallar sig liberaler (Birgitta Ohlsson t.ex.), som tycker att föräldraledigheten ska tvångsdelas mellan mamman och pappan. I inget annat land skulle en liberal politiker gå ut och säga något sådant. Men här regerar inte ens folk på hur konstigt det är, att LIBERALER vill beskära människors frihet i deras mest privata frågor.
    Jag tycker att varken USA eller Sverige är konstigt utan båda länder lever i symbios med sig själva. Vi har formats på olika sätt och därför ser vi ut på olika sätt.

Det är väldigt imponerande att du är så insatt i alla länder internpolitik att du vet vad ingen annan utanför Sveriges gränser skulle säga.

Känner igen retoriken: PK, vänstervridet, mångkultur- och genustrams - så vanligt bland svarta nick. Den gruppen sköter sig överlag så dåligt på FL.

Vad enskilda politiker vill behöver inte vara partiets linje, men det visste väl du som är så insatt: Liberalerna vill inte slopa den tredje öronmärkta månaden i föräldraförsäkringen.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-12-31 10:57:16 följande:
    2107, snart.

Vill men spela på att Trump avsätts som president redan under sitt första år så får man fyra gånger pengarna tillbaka.

www.di.se/nyheter/oddsen-for-vad-som-hander-2.../
    Hm, 2107. Det är nog rätt höga odds för den som vill satsa på att den amerikanska varianten av okunnighetspannkaka blir avsatt 2107 - men alltså fyra gånger pengarna för att Senat och Representanthus bedömer att han är så oduglig och skadlig för landet att de avlägsnar honom från ämbetet redan 2017.

Själv tror jag att det dröjer fram till 2018 innan två tredjedelar av de båda församlingarna anser att Trump är så labil att han utgör en fara för sig själv och alla andra.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    flygrl skrev 2016-12-30 14:18:56 följande:
    Men även under Obamas långa president period har USA drivit stenhård flykting politik va gäller Mellanöstern och närapå stängt gränserna för flyktingar därifrån, gränsen mot Mexiko hårdbevakats och typ flera miljoner latinos utvisats.

När jag & min familj åkte dit som turister kollades vi supernoga och pappa fick svara på frågor om allt mellan himmel & jord.

Obama har uttryckt förståelse för dödsstraff och USA krigar lite överallt. Knappast mittenhöger position i svensk politik...
    Bernie Sanders kanske ligger åt det hållet men inte Demokraterna i stort.
    Så var står demokraterna respektive republikanerna på den politiska skalan enligt din mening?
  • flygrl
    nihka skrev 2016-12-31 13:01:01 följande:
    Så var står demokraterna respektive republikanerna på den politiska skalan enligt din mening?
    Man kan nog inte enkelt jämföra länders politik MEN enligt mig ligger Demokraterna iaf i flera frågor klart till höger om samtliga svenska riksdagspartier. Så ja jag skulle placera dom som klart höger utifrån svensk politik och Republikanerna som...ja...högerhögerhöger. ;)

Sen tycker jag iofs politik e betydligt mer komplext än höger och vänster. Blir tex. fånigt när man placerar marknadsliberaler & libertarianer som nån sorts extremhöger. Dom har ju inget gemensamt med nazister/fascister. :/
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2016-12-31 16:44:28 följande:
    Man kan nog inte enkelt jämföra länders politik MEN enligt mig ligger Demokraterna iaf i flera frågor klart till höger om samtliga svenska riksdagspartier. Så ja jag skulle placera dom som klart höger utifrån svensk politik och Republikanerna som...ja...högerhögerhöger. ;) Sen tycker jag iofs politik e betydligt mer komplext än höger och vänster. Blir tex. fånigt när man placerar marknadsliberaler & libertarianer som nån sorts extremhöger. Dom har ju inget gemensamt med nazister/fascister. :/
    Säg inte det. Extremhögern ute i Europa har i vissa fall integrerat nyliberala inslag i sin syn på statens roll.
  • flygrl
    FDFMGA skrev 2016-12-31 16:49:03 följande:
    Säg inte det. Extremhögern ute i Europa har i vissa fall integrerat nyliberala inslag i sin syn på statens roll.
    Fast politiska partier/rörelser har väl alltid lånat av varann. Finns ju en del som förenar kommunister och nazister tex. Regimen på Cuba e homofob precis som ärkekonservativa eller högerextrema.
    Miljöpartiet e rabiata EU motståndare precis som SD även om jag tror MP börjat inse fördelarna med EU allt mer.

Sen kan ju politiska partier också glida iväg och byta ideologi. Tror det hänt med regerings partiet i Ungern som gått från liberala till hårda nationalister. :/
  • Tow2Mater
    Anonym (Tror inte på Trump) skrev 2016-12-30 11:28:44 följande:
    Poängen är inte att Trump eller Hillary skulle bli valda eller om valresultatet skulle ändras om fler eller färre röstade. poängen är att eftersom under 50% som röstar så saknas dett ett alternativ som majoriteten vill ha. I de flesta demokratioer ligger valresultaten över 80% men USA ligger lågt.
    Jag undrar hur stor (eller liten?) andel som väljer att inte vilja rösta p g a att genom att anmäla sig till det, kommer samtidigt skyldigheten att infinna sig vid jurykallelser och s k 'jury duty".

Nån som vet?
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2016-12-31 23:22:15 följande:
    Fast politiska partier/rörelser har väl alltid lånat av varann. Finns ju en del som förenar kommunister och nazister tex. Regimen på Cuba e homofob precis som ärkekonservativa eller högerextrema. Miljöpartiet e rabiata EU motståndare precis som SD även om jag tror MP börjat inse fördelarna med EU allt mer. Sen kan ju politiska partier också glida iväg och byta ideologi. Tror det hänt med regerings partiet i Ungern som gått från liberala till hårda nationalister. :/
    Ja, fast jag tycker det finns en intressant att främlingsfientliga partier i allt större utsträckning går från att nostalgiskt blicka tillbaka mot en tid när kulturen och framförallt etniciteten i det egna landet var enhetlig och välfärden påstods omfatta alla och garanten för detta var en stark stat till ett synsätt där visserligen kulturen åter är enhetlig (liksom etniciteten) men där välfärdsstaten är borta och staten endast är stark avseende funktioner som ska upprätthålla ordningen - som polis och militär.

Jag tror att den utvecklingen kommer att fortsätta och att vissa nyliberaler kan komma att tycka att exempelvis FPÖ:s politik är samtidsanpassad nyliberalism.

Man kan för övrigt se samma utveckling hos SD - för bara några år sedan hade det varit otänkbart att partiet skulle stå för den syn de har på arbetsrätt de har idag - kanske därför partiet främst har tappat stöd från LO-anslutna som i högre utsträckning än andra fått uppleva hur nyliberalismen påverkar deras egna arbetsförhållanden.

Att alla auktoritära regimer är homofoba, oavsett vad de kallar den ideologi de står för, ligger i saken natur - tycker jag. En auktoritär regim är alltid normativ och pekar med hela handen ut vad som är acceptabelt.
  • flygrl
    FDFMGA skrev 2017-01-01 12:41:12 följande:
    Ja, fast jag tycker det finns en intressant att främlingsfientliga partier i allt större utsträckning går från att nostalgiskt blicka tillbaka mot en tid när kulturen och framförallt etniciteten i det egna landet var enhetlig och välfärden påstods omfatta alla och garanten för detta var en stark stat till ett synsätt där visserligen kulturen åter är enhetlig (liksom etniciteten) men där välfärdsstaten är borta och staten endast är stark avseende funktioner som ska upprätthålla ordningen - som polis och militär.

Jag tror att den utvecklingen kommer att fortsätta och att vissa nyliberaler kan komma att tycka att exempelvis FPÖ:s politik är samtidsanpassad nyliberalism.

Man kan för övrigt se samma utveckling hos SD - för bara några år sedan hade det varit otänkbart att partiet skulle stå för den syn de har på arbetsrätt de har idag - kanske därför partiet främst har tappat stöd från LO-anslutna som i högre utsträckning än andra fått uppleva hur nyliberalismen påverkar deras egna arbetsförhållanden.

Att alla auktoritära regimer är homofoba, oavsett vad de kallar den ideologi de står för, ligger i saken natur - tycker jag. En auktoritär regim är alltid normativ och pekar med hela handen ut vad som är acceptabelt.
    Fast jag tycker främlingsfientliga/högerextrema ofta verkar väldigt hatiska mot globalisering, individualism och liberalism. Vurmandet för tex Putins Ryssland e väl uttryck för just det? Eller?
    Men högerextrema som övertar liberala idéer...va e anledningen tror du?

Ligger nog nåt i att auktoritära regimer brukar va homofoba oavsett va dom kallar sig. :/
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2017-01-01 19:05:56 följande:
    Fast jag tycker främlingsfientliga/högerextrema ofta verkar väldigt hatiska mot globalisering, individualism och liberalism. smile9.gif Vurmandet för tex Putins Ryssland e väl uttryck för just det? Eller? Men högerextrema som övertar liberala idéer...va e anledningen tror du? smile9.gif Ligger nog nåt i att auktoritära regimer brukar va homofoba oavsett va dom kallar sig. :/
    Din fråga är inte lätt att besvara.

Återkommer, tror jag :)
  • flygrl
    FDFMGA skrev 2017-01-01 19:54:48 följande:
    Din fråga är inte lätt att besvara.

Återkommer, tror jag :)
    Gör gärna det för jag e nyfiken. Trist f.ö. om liberalismen hamnar i sånt dåligt sällskap. :(
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2017-01-03 19:33:44 följande:
    Gör gärna det för jag e nyfiken. smile1.gif Trist f.ö. om liberalismen hamnar i sånt dåligt sällskap. :(
    Ok. Jag gör ett försök men i så fall i en egen tråd, och det dröjer nog ett par dagar. Hursomhelst tror jag på en utveckling där främlingsfientliga partier i allt större utsträckning försöker flirta med höger/nyliberala värderingar och allt mindre med det som för några år sen utmärkte SD - med traditionella arbetar/S-värderinar.
Svar på tråden Hur länge kommer Trump vara president?