Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Hur länge kommer Trump vara president?

Högst fyra år.

Jag utesluter inte att han tvingas avgå tidigare efter att hans oduglighet har inneburit att landet orsakats för stor skada.

Det krävs väl två tredjedelars majoritet för att representanthuset ska avsätta en sittande president men om han visar sig vara så mentalt instabil som man kan befara så kanske den majoriteten är uppnåelig.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

"För att bli en del av Trumps administration måste du vara en vit, nationalistisk konspirationsteoretiker"

Det skriver Paul Krugman. Han borde kanske också lagt till att GG-kriteriet också är viktigt.

GG= Gaggig gubbe. Trumps församling påminner mest om ett ålderdomshem på utflykt i verkligheten.

www.svd.se/krugmans-bittra-tweet-om-trump-det-ar-uselt/om/naringsliv

• FDFMGA
    Konservativ skrev 2016-12-22 17:50:18 följande:
    Förmodligen är han mer intresserad av kompetens än att följa identitetspolitik. Men är Ben Carson och Kellyann Conway vita män?

Och på tal om konspirationsteoretiker, har du hört talas om de ryska konspirationerna för att påverka presidentvalet?
    Du menar de som CIA och FBI bekräftar.

Jag noterade för övrigt att han påstår att USA ska inleda en kraftig satsning på kärnvapen, liksom för övrigt Putin i Ryssland ska göra.

Det är mycket beklagligt att den som fick flest röster inte blev president i USA.
  • FDFMGA
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 10:30:56 följande:
    "Gammal är äldst". Jag tror att vi här i Sverige undervärderar vikten av ett långt livs erfarenhet, faktiskt. Både professionell erfarenhet och allmän livserfarenhet. Man får så småningom ett destillat av åsikter kvar, sådana som hunnit prövas mot verkligheten många gånger - och det är det som är SANNINGEN. Till skillnad från naiva ideologier och barnsliga fantasier om hur det BORDE förhålla sig.

Det finns även en fördel i att känslorna går ner - sexualitet, aggressivitet... Den delen av hjärnan som styr försiktighet och konsekvenstänk tar över mer och mer ju äldre  man blir. Unga hetsporrar ska inte fatta livsavgörande beslut för en massa människor! Beslut om reproduktionsfrågor, adoptionsrätt och liknande ska inte tas av 30-åriga kvinnor med egen tickande biologisk klocka - de ska tas av män och kvinnor som är minst 60, som har kommit till en ålder då släkten, arvet, livets kedja från generation till generation, hembygden, fosterlandet står kvar som det som är av högsta vikt, ja kanske det mest grundläggande och viktigaste i livet, och som har hunnit träffa många människor som lidit av att inte känna sitt ursprung.  

Om jag går tillbaka och läser mina dagböcker från när jag var 25-30 t.ex., så inser jag att jag har mognat oerhört mycket och förstår saker nu som jag helt enkelt inte skulle ha förstått då. För att man hade barnsliga, egocentrerade idéer: t.ex. att det skulle vara bra om Sverige tillhörde EU, för då skulle man kunna plugga i London och kanske träffa några spännande engelsmän - som i filmerna och romanerna om den engelska överklassen! Ändå sitter det människor i den åldern på ministerposter i Sverige till och med. Det är helt galet. 
    Nja, det gäller ju inte alla.

Jag minns en persom här på FL, Borrelia kallad, som alltid brukade förklara att hennes åsikter är sanningen och hänvisa till sin erfarenhet.

Om sanningen ska fram är aldrig åsikter sanningen utan just åsikter. Det kunde hon inte förstå och brukade hetsa upp sig så till den milda grad att hon blev avförd från FL. Och så brukade det gå ett tag tills Borrelia var tillbaka med ny signatur men samma sanningar tills hon hetsade upp sig och blev avförd från FL. Och så...

Trump påminner mycket om Borrelia tycker jag. Samma brist på impulskontroll och samma enfaldiga tro på att man kan äga den stora sanningen.

Min uppfattning är att Trump har ypperliga förutsättningar att få eftermälet "Den i särklass odugligaste presidenten i USA:s historia".

Mig skulle det inte förvåna om det visar sig att han är en sådan katastrof att republikaner och demokrater enas om att de måste se till att gubben avlägsnas från presidentposten i förtid. Två tredjedels majoritet krävs det visst.
  • FDFMGA
    Anonym (röstare) skrev 2016-12-25 16:46:02 följande:
    Vi har, till skillnad från USA, en regering som ingen röstat på.

Eftersom Sveriges regering består av två partier som slogs samman efter valet har ingen röstat på den nuvarande regeringen. Det allternativet fanns helt enkelt inte på någon röstsedel varför det inte gick rösta på. Så vem har blivit vald av folket?
    Nja, jag har förstått att kunskapsnivån tenderar att ligga på fotsulenivå bland Trumps anhängare.

Tror att du behöver plugga demokratiska system. Trump är president och det är han som utser regeringen.

Läs gärna på en smula.

Kan även rekommendera lite studier om representativ demokrati. Ditt påstående att vi inte haft en regering vald av folket sen S bildade majoritetsregeringar för sisådär 50 är sen tyder på att du inte riktigt lyckades tillgodogöra dig skolans undervisningSkrattande
  • FDFMGA
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-27 18:13:44 följande:
    Fast SÄMRE behöver ju varorna inte bli. Jag är INTE imponerad av saker som det står "Made in China" på. För det mesta. Och H & M:s kläder, som sys i U-länder, håller ju oerhört mycket lägre kvalitet än svenska modemärken som även sys i Sverige. 
    Nej, men din bedöming säger inte mycket om produkters kvalitet eller kvalitet överhuvudtaget.

Jag skriver just nu på en produkt som är tillverkad i Kina och som fungerat alldeles utmärkt i många år. Jag kör en bil som är utvecklad i Sydkorea, använder en telefon från Sydkorea, ser på en tv från Sydkorea.

Jag gissar att Apple kan hålla clownen Trumps feta fingrar borta från en sinnrik kedja av underleverantörer, skulle de lägga produktionen av exempelvis mac i USA så vore det slutet för den produkten.

Och det vore väl synd på så rara äpplen som tycks hålla i evighet nästan.

www.macworld.co.uk/feature/apple/where-are-apple-products-made-how-much-does-iphone-cost-make-3633832/
  • FDFMGA
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-27 18:13:44 följande:
    Fast SÄMRE behöver ju varorna inte bli. Jag är INTE imponerad av saker som det står "Made in China" på. För det mesta. Och H & M:s kläder, som sys i U-länder, håller ju oerhört mycket lägre kvalitet än svenska modemärken som även sys i Sverige. 
    Apropå Made in China och vad USA och för den delen Ericsson har att kämpa mot.

Det fanns en tid när inställningen till japanska varor påminde om din, billiga kopior bara. Den tiden är förbi.

Det är bara en tidsfråga innan Ericsson är frånsprungna av Huawei.

Jämför förresten Volvo Cars utveckling, eller snarare avveckling under amerikanska ägare - eller Saabs - med hur väl det går för Volvo med kinesiska ägare.

www.svd.se/kollektivet-krossar-ericsson--och-snart-apple/om/det-nya-kina
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-12-31 10:57:16 följande:
    2107, snart.

Vill men spela på att Trump avsätts som president redan under sitt första år så får man fyra gånger pengarna tillbaka.

www.di.se/nyheter/oddsen-for-vad-som-hander-2.../
    Hm, 2107. Det är nog rätt höga odds för den som vill satsa på att den amerikanska varianten av okunnighetspannkaka blir avsatt 2107 - men alltså fyra gånger pengarna för att Senat och Representanthus bedömer att han är så oduglig och skadlig för landet att de avlägsnar honom från ämbetet redan 2017.

Själv tror jag att det dröjer fram till 2018 innan två tredjedelar av de båda församlingarna anser att Trump är så labil att han utgör en fara för sig själv och alla andra.
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2016-12-31 16:44:28 följande:
    Man kan nog inte enkelt jämföra länders politik MEN enligt mig ligger Demokraterna iaf i flera frågor klart till höger om samtliga svenska riksdagspartier. Så ja jag skulle placera dom som klart höger utifrån svensk politik och Republikanerna som...ja...högerhögerhöger. ;) Sen tycker jag iofs politik e betydligt mer komplext än höger och vänster. Blir tex. fånigt när man placerar marknadsliberaler & libertarianer som nån sorts extremhöger. Dom har ju inget gemensamt med nazister/fascister. :/
    Säg inte det. Extremhögern ute i Europa har i vissa fall integrerat nyliberala inslag i sin syn på statens roll.
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2016-12-31 23:22:15 följande:
    Fast politiska partier/rörelser har väl alltid lånat av varann. Finns ju en del som förenar kommunister och nazister tex. Regimen på Cuba e homofob precis som ärkekonservativa eller högerextrema. Miljöpartiet e rabiata EU motståndare precis som SD även om jag tror MP börjat inse fördelarna med EU allt mer. Sen kan ju politiska partier också glida iväg och byta ideologi. Tror det hänt med regerings partiet i Ungern som gått från liberala till hårda nationalister. :/
    Ja, fast jag tycker det finns en intressant att främlingsfientliga partier i allt större utsträckning går från att nostalgiskt blicka tillbaka mot en tid när kulturen och framförallt etniciteten i det egna landet var enhetlig och välfärden påstods omfatta alla och garanten för detta var en stark stat till ett synsätt där visserligen kulturen åter är enhetlig (liksom etniciteten) men där välfärdsstaten är borta och staten endast är stark avseende funktioner som ska upprätthålla ordningen - som polis och militär.

Jag tror att den utvecklingen kommer att fortsätta och att vissa nyliberaler kan komma att tycka att exempelvis FPÖ:s politik är samtidsanpassad nyliberalism.

Man kan för övrigt se samma utveckling hos SD - för bara några år sedan hade det varit otänkbart att partiet skulle stå för den syn de har på arbetsrätt de har idag - kanske därför partiet främst har tappat stöd från LO-anslutna som i högre utsträckning än andra fått uppleva hur nyliberalismen påverkar deras egna arbetsförhållanden.

Att alla auktoritära regimer är homofoba, oavsett vad de kallar den ideologi de står för, ligger i saken natur - tycker jag. En auktoritär regim är alltid normativ och pekar med hela handen ut vad som är acceptabelt.
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2017-01-01 19:05:56 följande:
    Fast jag tycker främlingsfientliga/högerextrema ofta verkar väldigt hatiska mot globalisering, individualism och liberalism. smile9.gif Vurmandet för tex Putins Ryssland e väl uttryck för just det? Eller? Men högerextrema som övertar liberala idéer...va e anledningen tror du? smile9.gif Ligger nog nåt i att auktoritära regimer brukar va homofoba oavsett va dom kallar sig. :/
    Din fråga är inte lätt att besvara.

Återkommer, tror jag :)
  • FDFMGA
    flygrl skrev 2017-01-03 19:33:44 följande:
    Gör gärna det för jag e nyfiken. smile1.gif Trist f.ö. om liberalismen hamnar i sånt dåligt sällskap. :(
    Ok. Jag gör ett försök men i så fall i en egen tråd, och det dröjer nog ett par dagar. Hursomhelst tror jag på en utveckling där främlingsfientliga partier i allt större utsträckning försöker flirta med höger/nyliberala värderingar och allt mindre med det som för några år sen utmärkte SD - med traditionella arbetar/S-värderinar.
Svar på tråden Hur länge kommer Trump vara president?