AnnaStjärnhök skrev 2016-12-23 10:30:56 följande:
"Gammal är äldst". Jag tror att vi här i Sverige undervärderar vikten av ett långt livs erfarenhet, faktiskt. Både professionell erfarenhet och allmän livserfarenhet. Man får så småningom ett destillat av åsikter kvar, sådana som hunnit prövas mot verkligheten många gånger - och det är det som är SANNINGEN. Till skillnad från naiva ideologier och barnsliga fantasier om hur det BORDE förhålla sig.
Det finns även en fördel i att känslorna går ner - sexualitet, aggressivitet... Den delen av hjärnan som styr försiktighet och konsekvenstänk tar över mer och mer ju äldre man blir. Unga hetsporrar ska inte fatta livsavgörande beslut för en massa människor! Beslut om reproduktionsfrågor, adoptionsrätt och liknande ska inte tas av 30-åriga kvinnor med egen tickande biologisk klocka - de ska tas av män och kvinnor som är minst 60, som har kommit till en ålder då släkten, arvet, livets kedja från generation till generation, hembygden, fosterlandet står kvar som det som är av högsta vikt, ja kanske det mest grundläggande och viktigaste i livet, och som har hunnit träffa många människor som lidit av att inte känna sitt ursprung.
Om jag går tillbaka och läser mina dagböcker från när jag var 25-30 t.ex., så inser jag att jag har mognat oerhört mycket och förstår saker nu som jag helt enkelt inte skulle ha förstått då. För att man hade barnsliga, egocentrerade idéer: t.ex. att det skulle vara bra om Sverige tillhörde EU, för då skulle man kunna plugga i London och kanske träffa några spännande engelsmän - som i filmerna och romanerna om den engelska överklassen! Ändå sitter det människor i den åldern på ministerposter i Sverige till och med. Det är helt galet.
Nja, det gäller ju inte alla.
Jag minns en persom här på FL, Borrelia kallad, som alltid brukade förklara att hennes åsikter är sanningen och hänvisa till sin erfarenhet.
Om sanningen ska fram är aldrig åsikter sanningen utan just åsikter. Det kunde hon inte förstå och brukade hetsa upp sig så till den milda grad att hon blev avförd från FL. Och så brukade det gå ett tag tills Borrelia var tillbaka med ny signatur men samma sanningar tills hon hetsade upp sig och blev avförd från FL. Och så...
Trump påminner mycket om Borrelia tycker jag. Samma brist på impulskontroll och samma enfaldiga tro på att man kan äga den stora sanningen.
Min uppfattning är att Trump har ypperliga förutsättningar att få eftermälet "Den i särklass odugligaste presidenten i USA:s historia".
Mig skulle det inte förvåna om det visar sig att han är en sådan katastrof att republikaner och demokrater enas om att de måste se till att gubben avlägsnas från presidentposten i förtid. Två tredjedels majoritet krävs det visst.