• springa

Hur mycket spenderar ni på julbaket?

Beställde precis hem ingredienser till helgens julbak.
    Det blir pepparkakor med kristyr och Smarties, saffransbullar, mozartkulor, chokladbiskvier och smörkola. Detta blev ca 300 kronor. Känns som mycket pengar för endast bak men det blir ju mycket för pengarna om man jämför med vad det kostar att fika ute. 
    Tänker att om jag, mannen, våra två barn som fikar(bortser från bebisen ;) ) så blir det 75 kr/person, vilket blir varsin fika på café ungefär. Så jämfört med det anser jag att det är billigt och direkt ekonomiskt ;) 

Vad tycker ni? Är 300 kr för bakverk mycket? Vi får trots allt 5 bakverk, säkert 20-30 styck av varje om inte mer så vi kan frysa in också.

Vad brukar ni baka och hur mycket räknar ni med att det kostar? 

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?
  • Anonym (m)

Bakar inte så mkt. Absolut inte pepparkakor. Det är så "ovärt" att baka själv när det är så billigt att köpa en burk. Bakade när barnen var mindre för att de kanske tyckte det var kul och det är rätt enkelt att göra pepparkakor för dem. 

Jag ska baka saffransbullar men annars vet jag inte om det kommer bli nåt mer bakat. Om nån av tonåringarna vill baka får de gärna göra det :) 

• Stårschan

Men alltså - julgodis/kakor bakar man väl inte för att spara pengar, utan för att pyssla samt göra något som inte går att köpa i butik. Eller åtminstone smakar annorlunda än det man kan köpa.

Vi hade tänkt skippa julgodiset i år eftersom det alltid brukar bli så attt vi gör en massa, och sedan är det ingen som orkar äta upp det. Men barnen var av en annan åsikt. Godisstöket hör helt enkelt till jultraditionerna, så det var obligatoriskt. Som kompromiss har vi dragit ner på mängden. Inte fyra olika smaker på ischokladen, utan en. Inte dubbel sats chokladbollar, utan en halv, osv.

• MEE83

Jag bakar inget alls, så jag spenderar 0 kronor på ingredienser, men jag är en stammis på konditoriet på gatan. Dom har en grej med hasselnötter som är beroendeframkallande, det är min absoluta favorit. Jag äter aldrig godis(bortsett från choklad någon gång ibland) eller så mycket annat sött, men deras bakverk, damn it.

Damen i hushållet gillar att pyssla någon gång ibland dock, även lill-damen verkar upptäckt något slags nöje i att hålla på och kladda.

• Aniiee

I år blir det:
    Kryddor: ca 70 kr
    Mejerier: ca 180 kr
    "Bak"(dvs mjöl osv): ca 240 kr
    "Övrigt" (som ex honung): ca 120 kr
    Godis (som choklad..): ca 150 kr

Totalt: ca 760 kr

Så dina 300 kr är ju rena rama kapet.....

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Stina)

Jag bakar gärna men prissätter aldrig min bakning på det viset.
    Gillar att ha lite av varje hemma såsom olika sorters mjöl (Manitoba Cream, vanligt mjöl, rågsikt etc) olika sorters socker som passar olika bra till olika kakor (muscovado ljust & mörkt, farin, sirap, strösocker, kokossocker mm). Och sen kan man behöva ha nougat, mandelmassa eller choklad, särskilt till jul.
    Plus kryddor såsom saffran, kardemumma, kanel, ingefära osv och jäsmedel (jäst, bakpulver, bikarbonat).
    Och om man vill dekorera behövs smågrejer till det, godis, karamellfärg, ägg, florsocker.

Så visst går det åt grejer.  Men jag gillar att baka och gör det mer än gärna. Då får det kosta. Och lite tänker jag så här, jag har hellre med mig en ask fudgesnittar eller en påse nybakta saffransbröd om vi går  bort, än att köpa med oss en ask Aladdin. Så där sparar man ju "presentpengar" om man vill resonera på det viset.

Vad exakt en "fika" kostar oss i familjen är fullkomligt irrelevant. Ibland fikar vi ute, ibland plockar vi fram en påse hembakt ur frysen och fikar hemma. Det varierar.

• springa
    Carambolan skrev 2016-12-14 12:08:18 följande:

Oj, jag brände 800 på bara bakingredienser i helgen. Förser både makens och min familj med mozartkulor, ischoklad, knäck, saffranspraliner och nån annan sorts pralin. Det är verkligen dyrt med choklad om man inte vill köpa billigaste sortens blockchoklad.

Skönt att höra fler går loss! :D

Precis, det mesta har vi ju hemma men nougat, choklad, marsipan/mandelmassa och liknande är ju det som kostar. Har redan bakat en del, gör det ganska ofta. Älskar att både baka och äta så blir möjligtvis mer än det jag tänkt ovan.
    Commander skrev 2016-12-14 12:32:56 följande:

I fjol köpte jag allt på en gång. Gick på 600:-

Bakar knäck (tre olika smaker), snickerskakor, Rocky Road, polkabräck och nåt mer. Inga kakor...

I år skrev jag upp vad jag behövde och passade på att köpa choklad på extrapris, och lite annat på typ Ö&B. Inbillar mig att jag sparat pengar. Men det har jag säkert inte. Äter dessutom 75% själv. Herregud vilken idioti, ha ha ha!

Åh snickerskakor måste jag ju också göra! Typ godaste som finns!

Jag äter också det mesta själv! Choklad är min last och det är ju trevligare med biskvier och Mozartkulor än marabou som jag äter året runt annars :D
    Aniiee skrev 2016-12-14 14:58:40 följande:

I år blir det:

Kryddor: ca 70 kr

Mejerier: ca 180 kr

"Bak"(dvs mjöl osv): ca 240 kr

"Övrigt" (som ex honung): ca 120 kr

Godis (som choklad..): ca 150 kr

Totalt: ca 760 kr

Så dina 300 kr är ju rena rama kapet.....

Ja det var ju en hel del! Men detta är som sagt inte första baket och blir nog inte sista heller :P
  • springa
    Anonym (Stina) skrev 2016-12-14 16:24:46 följande:

Jag bakar gärna men prissätter aldrig min bakning på det viset.

Gillar att ha lite av varje hemma såsom olika sorters mjöl (Manitoba Cream, vanligt mjöl, rågsikt etc) olika sorters socker som passar olika bra till olika kakor (muscovado ljust & mörkt, farin, sirap, strösocker, kokossocker mm). Och sen kan man behöva ha nougat, mandelmassa eller choklad, särskilt till jul.

Plus kryddor såsom saffran, kardemumma, kanel, ingefära osv och jäsmedel (jäst, bakpulver, bikarbonat).

Och om man vill dekorera behövs smågrejer till det, godis, karamellfärg, ägg, florsocker.

Så visst går det åt grejer.  Men jag gillar att baka och gör det mer än gärna. Då får det kosta. Och lite tänker jag så här, jag har hellre med mig en ask fudgesnittar eller en påse nybakta saffransbröd om vi går  bort, än att köpa med oss en ask Aladdin. Så där sparar man ju "presentpengar" om man vill resonera på det viset.

Vad exakt en "fika" kostar oss i familjen är fullkomligt irrelevant. Ibland fikar vi ute, ibland plockar vi fram en påse hembakt ur frysen och fikar hemma. Det varierar.

Nä jag brukar heller inte räkna med det men fick för mig att göra det för att få en aning nu när jag beställde hem ingredienser från nätet och det var lätt gjort.

Så mycket trevligare med att få hembakat! Känner tyvärr ingen som delar min bak kärlek som bjuder på massa gott.
  • Höstaster

Räknar aldrig efter, det är sådant som handlas vartefter samtidigt som vi köper mat. Det blir säkert en hel del under december, vi gör av med mycket smör, grädde, choklad och sådant till godis (typ knäck och kola) och kakor. Sen gör vi marsipangodis, pepparkakor, pepparkakshus och lite annat smått och gott. Vi bakar för att det är gott och för att vi tycker att det är mysigt och ger oss julkänsla. Vi har inga principer om att allt måste vara hembakat, men vi bakar det vi har lust med. Blir säkert inte så billigt men en sak vi uppskattar och prioriterar i samband med julen.

• Physalis
    Stårschan skrev 2016-12-14 12:45:57 följande:

Men alltså - julgodis/kakor bakar man väl inte för att spara pengar, utan för att pyssla samt göra något som inte går att köpa i butik. Eller åtminstone smakar annorlunda än det man kan köpa.

Ungefär så tänker jag med.

Kul också att göra nötfria mozartkulor mm så allergikerna kan få njuta lite också.
    Korrekturläser som en kratta
  • Stårschan

Jag måste säga att jag blir lite nyfiken på dessa Mozartkulor som var och varannan här tycks tillverka. Jag har aldrig förknippat sådana med jul, och har aldrig hört om någon som gör egna heller. Är det ett så vanligt julgodis ute i stugorna, eller är det någon trend jag missat?

• Physalis
    Stårschan skrev 2016-12-15 10:23:59 följande:

Jag måste säga att jag blir lite nyfiken på dessa Mozartkulor som var och varannan här tycks tillverka. Jag har aldrig förknippat sådana med jul, och har aldrig hört om någon som gör egna heller. Är det ett så vanligt julgodis ute i stugorna, eller är det någon trend jag missat?

Vet inte ^^ jag hade gärna köpt men tyvärr gifte jag mig med en nötallergiker och vill man pussas ibland så blir jag indirekt nötallergiker också (åh saknade nutella).

Sen blev jag kanske lite inspirerad av julstöket i övrigt och tänkte att det vore kul att bjuda honom på något jag älskar som han aldrig kunnat prova tidigare.

Annars förknippar jag mozartkulor med Ålandsbåten/ dagskryssningar eftersom man kan köpa dem billigare och i storpack på taxfreen där.
    Korrekturläser som en kratta
  • Linnis92

"Det får kosta" tänker jag och betalar, är bara jul en gång om året! :) i år gör jag dock bara lussekatter - tiden finns inte till mer.

• Aniiee
    Stårschan skrev 2016-12-15 10:23:59 följande:

En variant på Mozartkulor finns faktiskt med på "gotte-bordet" under "Julbord" i min kokbok (dåtidens varian på typ "Vår kokbok"/"Rutiga Kokboken", dvs hushållens grundkokbok) från 1948, så det var förmodligen ganska vanligt redan då. Men sånt går ju så klart i vågor.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • meemelii

Man lägger väl så mkt eller lite man vill, jag tycker ingenting om det. Själv nöjde jag mig med ett pepparkaksbak härom dagen. Mer blir det inte. Ska inte vara hemma över jul ändå. Pepparkaksdegen fick barnen av sin farmor o så köpte jag två tuber glasyr för 40kr styck.

• Anonym (Fru Inga Bakh)
    springa skrev 2016-12-14 10:20:29 följande:

Beställde precis hem ingredienser till helgens julbak.
    Det blir pepparkakor med kristyr och Smarties, saffransbullar, mozartkulor, chokladbiskvier och smörkola. Detta blev ca 300 kronor. Känns som mycket pengar för endast bak men det blir ju mycket för pengarna om man jämför med vad det kostar att fika ute. 
    Tänker att om jag, mannen, våra två barn som fikar(bortser från bebisen ;) ) så blir det 75 kr/person, vilket blir varsin fika på café ungefär. Så jämfört med det anser jag att det är billigt och direkt ekonomiskt ;) 

Vad tycker ni? Är 300 kr för bakverk mycket? Vi får trots allt 5 bakverk, säkert 20-30 styck av varje om inte mer så vi kan frysa in också.

Vad brukar ni baka och hur mycket räknar ni med att det kostar? 

Låter jättejobbigt! Har ni usel ekonomi? Är ni extremt snåla? Ska inte julbaket vara ngt mysigt man gör ihop i familjen där fokus ligger på mys och samvaro och ABSOLUT INTE på vad ingredienserna kostar?
  • Anonym (Bea)

Jag har dålig koll på vad ingredienserna kostar och vi bakar inte så mycket till jul heller. Brukar bli några saffranskakor och skurna pepparkakor och till julafton brukar jag göra mandelmusslor. Ibland någon chokladtårta, vilket brukar bli lite dyrare eftersom det ska i 400 gram mörk choklad.

Godiset köper vi oftast.

Det låter väl ganska rimligt med 300 kronor på bröd och godis.

• Stårschan
    Aniiee skrev 2016-12-15 21:09:31 följande:
    En variant på Mozartkulor finns faktiskt med på "gotte-bordet" under "Julbord" i min kokbok (dåtidens varian på typ "Vår kokbok"/"Rutiga Kokboken", dvs hushållens grundkokbok) från 1948, så det var förmodligen ganska vanligt redan då. Men sånt går ju så klart i vågor.
    Och så googlade jag på dem nu och såg att marsipan är en viktig ingrediens, och det förklarar varför jag aldrig sett dem bland något julgodis. Jag kommer från en släkt som visserligen tål nötter, mandel och marsipan och sånt, men inte tycker att det är gott. Lite märkligt att det tycks gå i arv.
  • Flygfotogen

Jag älskar att baka! Lägger nog 5-600 på julbaket. Saffranslängder, hallongrottor, russinkakor, skurna pepparkakor, smörkola, pavlova...

• springa
    Anonym (Fru Inga Bakh) skrev 2016-12-16 05:48:12 följande:

Låter jättejobbigt! Har ni usel ekonomi? Är ni extremt snåla? Ska inte julbaket vara ngt mysigt man gör ihop i familjen där fokus ligger på mys och samvaro och ABSOLUT INTE på vad ingredienserna kostar?

Älskar att baka och gör det flera gånger månad. Speciellt julbaket är mysigaste! Men har aldrig funderat över vad det kostar. Vissa menar det är billigt att baka själv och därför slog tanken mig att se vad vi ungefär lägger på baket. Inte konstigare än att kolla vad man lagt på julklappar tycker jag och kul att jämföra med hur andra har det.
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?