• Stårschan

Hur mycket spenderar ni på julbaket?

Inte den blekaste. Vi bakar pepparkakor och lussebullar samt gör lite ischoklad och annan konfekt. Men jag märker inte av någon kostnad eftersom det mesta ju ändå är sådant som man alltid har hemma. Det enda jag känner att jag köper in speciellt för julbaket är jäst, saffran, kokosfett, lite extra smör och blockchoklad.

• Stårschan

Men alltså - julgodis/kakor bakar man väl inte för att spara pengar, utan för att pyssla samt göra något som inte går att köpa i butik. Eller åtminstone smakar annorlunda än det man kan köpa.

Vi hade tänkt skippa julgodiset i år eftersom det alltid brukar bli så attt vi gör en massa, och sedan är det ingen som orkar äta upp det. Men barnen var av en annan åsikt. Godisstöket hör helt enkelt till jultraditionerna, så det var obligatoriskt. Som kompromiss har vi dragit ner på mängden. Inte fyra olika smaker på ischokladen, utan en. Inte dubbel sats chokladbollar, utan en halv, osv.

• Stårschan

Jag måste säga att jag blir lite nyfiken på dessa Mozartkulor som var och varannan här tycks tillverka. Jag har aldrig förknippat sådana med jul, och har aldrig hört om någon som gör egna heller. Är det ett så vanligt julgodis ute i stugorna, eller är det någon trend jag missat?

• Stårschan
    Aniiee skrev 2016-12-15 21:09:31 följande:
    En variant på Mozartkulor finns faktiskt med på "gotte-bordet" under "Julbord" i min kokbok (dåtidens varian på typ "Vår kokbok"/"Rutiga Kokboken", dvs hushållens grundkokbok) från 1948, så det var förmodligen ganska vanligt redan då. Men sånt går ju så klart i vågor.
    Och så googlade jag på dem nu och såg att marsipan är en viktig ingrediens, och det förklarar varför jag aldrig sett dem bland något julgodis. Jag kommer från en släkt som visserligen tål nötter, mandel och marsipan och sånt, men inte tycker att det är gott. Lite märkligt att det tycks gå i arv.
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?