• springa

Hur mycket spenderar ni på julbaket?

Beställde precis hem ingredienser till helgens julbak.
    Det blir pepparkakor med kristyr och Smarties, saffransbullar, mozartkulor, chokladbiskvier och smörkola. Detta blev ca 300 kronor. Känns som mycket pengar för endast bak men det blir ju mycket för pengarna om man jämför med vad det kostar att fika ute. 
    Tänker att om jag, mannen, våra två barn som fikar(bortser från bebisen ;) ) så blir det 75 kr/person, vilket blir varsin fika på café ungefär. Så jämfört med det anser jag att det är billigt och direkt ekonomiskt ;) 

Vad tycker ni? Är 300 kr för bakverk mycket? Vi får trots allt 5 bakverk, säkert 20-30 styck av varje om inte mer så vi kan frysa in också.

Vad brukar ni baka och hur mycket räknar ni med att det kostar? 

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?
  • springa
    Birgitta02 skrev 2016-12-14 10:27:24 följande:

Spenderar noll kronor på bakning.  Bakar aldrig och äter aldrig fikabröd/kakor.

Då är det ganska logiskt att det blir noll ;) 
  • springa
    Carambolan skrev 2016-12-14 12:08:18 följande:

Oj, jag brände 800 på bara bakingredienser i helgen. Förser både makens och min familj med mozartkulor, ischoklad, knäck, saffranspraliner och nån annan sorts pralin. Det är verkligen dyrt med choklad om man inte vill köpa billigaste sortens blockchoklad.

Skönt att höra fler går loss! :D

Precis, det mesta har vi ju hemma men nougat, choklad, marsipan/mandelmassa och liknande är ju det som kostar. Har redan bakat en del, gör det ganska ofta. Älskar att både baka och äta så blir möjligtvis mer än det jag tänkt ovan.
    Commander skrev 2016-12-14 12:32:56 följande:

I fjol köpte jag allt på en gång. Gick på 600:-

Bakar knäck (tre olika smaker), snickerskakor, Rocky Road, polkabräck och nåt mer. Inga kakor...

I år skrev jag upp vad jag behövde och passade på att köpa choklad på extrapris, och lite annat på typ Ö&B. Inbillar mig att jag sparat pengar. Men det har jag säkert inte. Äter dessutom 75% själv. Herregud vilken idioti, ha ha ha!

Åh snickerskakor måste jag ju också göra! Typ godaste som finns!

Jag äter också det mesta själv! Choklad är min last och det är ju trevligare med biskvier och Mozartkulor än marabou som jag äter året runt annars :D
    Aniiee skrev 2016-12-14 14:58:40 följande:

I år blir det:

Kryddor: ca 70 kr

Mejerier: ca 180 kr

"Bak"(dvs mjöl osv): ca 240 kr

"Övrigt" (som ex honung): ca 120 kr

Godis (som choklad..): ca 150 kr

Totalt: ca 760 kr

Så dina 300 kr är ju rena rama kapet.....

Ja det var ju en hel del! Men detta är som sagt inte första baket och blir nog inte sista heller :P
  • springa
    Anonym (Stina) skrev 2016-12-14 16:24:46 följande:

Jag bakar gärna men prissätter aldrig min bakning på det viset.

Gillar att ha lite av varje hemma såsom olika sorters mjöl (Manitoba Cream, vanligt mjöl, rågsikt etc) olika sorters socker som passar olika bra till olika kakor (muscovado ljust & mörkt, farin, sirap, strösocker, kokossocker mm). Och sen kan man behöva ha nougat, mandelmassa eller choklad, särskilt till jul.

Plus kryddor såsom saffran, kardemumma, kanel, ingefära osv och jäsmedel (jäst, bakpulver, bikarbonat).

Och om man vill dekorera behövs smågrejer till det, godis, karamellfärg, ägg, florsocker.

Så visst går det åt grejer.  Men jag gillar att baka och gör det mer än gärna. Då får det kosta. Och lite tänker jag så här, jag har hellre med mig en ask fudgesnittar eller en påse nybakta saffransbröd om vi går  bort, än att köpa med oss en ask Aladdin. Så där sparar man ju "presentpengar" om man vill resonera på det viset.

Vad exakt en "fika" kostar oss i familjen är fullkomligt irrelevant. Ibland fikar vi ute, ibland plockar vi fram en påse hembakt ur frysen och fikar hemma. Det varierar.

Nä jag brukar heller inte räkna med det men fick för mig att göra det för att få en aning nu när jag beställde hem ingredienser från nätet och det var lätt gjort.

Så mycket trevligare med att få hembakat! Känner tyvärr ingen som delar min bak kärlek som bjuder på massa gott.
  • springa
    Anonym (Fru Inga Bakh) skrev 2016-12-16 05:48:12 följande:

Låter jättejobbigt! Har ni usel ekonomi? Är ni extremt snåla? Ska inte julbaket vara ngt mysigt man gör ihop i familjen där fokus ligger på mys och samvaro och ABSOLUT INTE på vad ingredienserna kostar?

Älskar att baka och gör det flera gånger månad. Speciellt julbaket är mysigaste! Men har aldrig funderat över vad det kostar. Vissa menar det är billigt att baka själv och därför slog tanken mig att se vad vi ungefär lägger på baket. Inte konstigare än att kolla vad man lagt på julklappar tycker jag och kul att jämföra med hur andra har det.
Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?