• springa

Hur mycket spenderar ni på julbaket?

Beställde precis hem ingredienser till helgens julbak.
    Det blir pepparkakor med kristyr och Smarties, saffransbullar, mozartkulor, chokladbiskvier och smörkola. Detta blev ca 300 kronor. Känns som mycket pengar för endast bak men det blir ju mycket för pengarna om man jämför med vad det kostar att fika ute. 
    Tänker att om jag, mannen, våra två barn som fikar(bortser från bebisen ;) ) så blir det 75 kr/person, vilket blir varsin fika på café ungefär. Så jämfört med det anser jag att det är billigt och direkt ekonomiskt ;) 

Vad tycker ni? Är 300 kr för bakverk mycket? Vi får trots allt 5 bakverk, säkert 20-30 styck av varje om inte mer så vi kan frysa in också.

Vad brukar ni baka och hur mycket räknar ni med att det kostar? 

• Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?
  • Birgitta02

Spenderar noll kronor på bakning.  Bakar aldrig och äter aldrig fikabröd/kakor.

• springa
    Birgitta02 skrev 2016-12-14 10:27:24 följande:

Spenderar noll kronor på bakning.  Bakar aldrig och äter aldrig fikabröd/kakor.

Då är det ganska logiskt att det blir noll ;) 
  • Birgitta02
    springa skrev 2016-12-14 10:40:11 följande:
    Då är det ganska logiskt att det blir noll ;) 
    Japp. Sparar myyyycket pengar :)
  • Stårschan

Inte den blekaste. Vi bakar pepparkakor och lussebullar samt gör lite ischoklad och annan konfekt. Men jag märker inte av någon kostnad eftersom det mesta ju ändå är sådant som man alltid har hemma. Det enda jag känner att jag köper in speciellt för julbaket är jäst, saffran, kokosfett, lite extra smör och blockchoklad.

• Fia 28

Har bakat russinkakor och pepparkakor, men har ingen aning vad ingredienserna kostade. 
    Flera år så gjord jag chokladkonfekt till julklapp, och då blev det dyrt vill jag säga. Detdär vanliga bakandet kostar ändå inte så mycket.

• elyse

Jag bakar mycket sällan och skulle aldrig ställa mig och baka bara till min lilla familj (Två vuxna och en 2-åring) utan då är det för att bjuda svärföräldrarna och svägerskan och hennes familj.

• Duckan

Vi har bakat två omgångar pepparkakor på färdig deg.
    Maken hjälpte dottern att limma ihop ett pepparkshus med färdiga delar.
    Det var väl det hela så inte så mycket tid med andra ord.

• Meebo

Brukar köpa en stor burk pepparkakor och en flaska glögg till julmiddagen hos mormor så 59kr exakt.

• Carambolan

Oj, jag brände 800 på bara bakingredienser i helgen. Förser både makens och min familj med mozartkulor, ischoklad, knäck, saffranspraliner och nån annan sorts pralin. Det är verkligen dyrt med choklad om man inte vill köpa billigaste sortens blockchoklad.

• Commander

I fjol köpte jag allt på en gång. Gick på 600:-
    Bakar knäck (tre olika smaker), snickerskakor, Rocky Road, polkabräck och nåt mer. Inga kakor...
    I år skrev jag upp vad jag behövde och passade på att köpa choklad på extrapris, och lite annat på typ Ö&B. Inbillar mig att jag sparat pengar. Men det har jag säkert inte. Äter dessutom 75% själv. Herregud vilken idioti, ha ha ha!

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på julbaket?