• Sissy11

Olika julkort

Min fru tycker att mina barn från tidigar förhållande inte ingår i hennes familj. Nu vill hon att vi ska göra julkort med mig, henne och vårt gemensamma barn, men utan mina andra barn. Jag tycker att vi allihop är en familj och känner mig bedrövad av hennes inställning.

Det är nästan så att jag funderar på att göra ett eget kort med bara mig och de äldre pojkarna. Men det blir ju också fel, för lillen är ju också mitt barn.

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket. Tyvärr känns det som att hennes beteende mot mina barn börjar påverka mina känslor för henne.

• Svar på tråden Olika julkort
  • Anonym (biobonus mamma)

Också förvånad att ts får så mycket medhåll..

Tycker I N T E det är okej att utesluta bonusarna!!

Har själv både bio och bonusbarn och allt vi gör inkluderar alla barnen.

Tror tom min egen mamma hade undrat vad vi håller på med om jag skickat julkort till henne utan bonus.

De är inte hennes biologiska barn men DU är hennes familj och i DIN familj ingår DINA barn. Hade det varit jag hade jag nog valt att inte delta i någon fotografering där alla inte är välkomna. Om det inte går att prata med henne vilket ju vore det bästa. Stå på dig ts för dina barns skull!

• Dixie

Möjligt att din fru inte anser att bonus-barnen ingår i hennes familj, men hon måste ju inse att alla dina barn ingår i din familj!!

• Anonym (Mia)

TS, jag gissar att det inte bara är själva julkortet som gnager utan att det bara var droppen som fick bägaren att rinna över.

Har ni pratat om det här? Alltså verkligen pratat igenom hur ni båda känner? Eller bara gått och irriterat er på varsin kant?

Jag skulle rekommendera familjerådgivning, innan det har gått så långt att det är för sent.

• sextiotalist

Jag ser inget konstigt i detta. Nu har vi bara haft ett fotojulkort en enda gång, det fotades och redigerades av sambons ena barn och det var på mig, sambon och vårt gemensamma.
    Vi frågade om vi skulle ta ett gemensamt, men de ville inte vara med på sådana kort.

• Egoist

Tycker att de som har barn från tidigare kan bli ganska egoistiska. Låt henne att ha en sån bild. Det handlar inte om dina barn. De bryr sig inte om detta. Det handlar om dig och att du är omogen. Om du inte gillar mina barn då kan jag inte gilla dig. Du måste fatta att dina barn är dina och hennes barn är hennes men också dina. Det är du som måste anpassa sig och inte tvinga hennes familj att beundra bilder på alla dina fina barn.

• Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2016-11-29 08:51:53 följande:

Jag ser inget konstigt i detta. Nu har vi bara haft ett fotojulkort en enda gång, det fotades och redigerades av sambons ena barn och det var på mig, sambon och vårt gemensamma.
    Vi frågade om vi skulle ta ett gemensamt, men de ville inte vara med på sådana kort.

Men om de hade velat vara med så hade de fått vara med? Eller?

I vår familj så är det maken som gillar att skicka julkort, jag har aldrig brytt mig om sådant. Så han sköter det, och inte någon gång verkar det ha fallit honom in att hans släktingar och vänner inte skulle uppskatta att se mina barn på samma julkort som hans egna. Han verkar utgå från att alla vi som bor ihop hör till samma kort och det får mottagarna tugga i sig.

Hade jag varit typen som skickat julkort hade naturligtvis mina bonusbarn varit viktiga delar av motivet på samma sätt som de är viktiga delar av familjen i övrigt.
  • Påven Johanna II
    Egoist skrev 2016-11-29 13:58:06 följande:

Tycker att de som har barn från tidigare kan bli ganska egoistiska. Låt henne att ha en sån bild. Det handlar inte om dina barn. De bryr sig inte om detta. Det handlar om dig och att du är omogen. Om du inte gillar mina barn då kan jag inte gilla dig. Du måste fatta att dina barn är dina och hennes barn är hennes men också dina. Det är du som måste anpassa sig och inte tvinga hennes familj att beundra bilder på alla dina fina barn.

Så julkortet blir lite förstört av att det finns också andra barn med på det?
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2016-11-29 14:03:28 följande:
    Men om de hade velat vara med så hade de fått vara med? Eller?

I vår familj så är det maken som gillar att skicka julkort, jag har aldrig brytt mig om sådant. Så han sköter det, och inte någon gång verkar det ha fallit honom in att hans släktingar och vänner inte skulle uppskatta att se mina barn på samma julkort som hans egna. Han verkar utgå från att alla vi som bor ihop hör till samma kort och det får mottagarna tugga i sig.

Hade jag varit typen som skickat julkort hade naturligtvis mina bonusbarn varit viktiga delar av motivet på samma sätt som de är viktiga delar av familjen i övrigt.
    Då hade det blivit två omgångar, en till min familj och mina vänner och en annan till hans familj och hans vänner. Sambons barn har ingen relation till min familj (de har träffat dom och de gillar varandra, men det är så sällan, det beror bla på att alla har hund eller katt eller både och, och de är allergiska, så de gångerna de har träffat min familj har varit när de varit hos oss)
  • Anonym (Sofia)

Hur kan man göra så stor sak av allt?! Tror folk på allvar att barn överlag tänker så mycket på om det knäpptes ett julkort hos den ena familjen medan de var hos den andre?

Livet måste få rulla på även när bonusarna är hos andra familjen. Ni som säger att ni skulle reagera om ni fick ett kort där inte alla barn var med, ni borde söka vård!

• Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2016-11-29 14:20:16 följande:
    Då hade det blivit två omgångar, en till min familj och mina vänner och en annan till hans familj och hans vänner. Sambons barn har ingen relation till min familj (de har träffat dom och de gillar varandra, men det är så sällan, det beror bla på att alla har hund eller katt eller både och, och de är allergiska, så de gångerna de har träffat min familj har varit när de varit hos oss)
    Tja, själv behöver jag inte nödvändigvis ha en relation till att som figurerar på fotografier. Mina ungar skickar mig ganska ofta bilder på sig själv och människor som jag aldrig har träffat till exempel. Och så är det med julkort också, jag kan ha träffat en kollega till min man men aldrig träffat kollegans familj, jag klarar trots det helt utan problem att titta på både partner och barn om eller när de sänt oss ett julkort.

För mig låter det väldigt analt att behöva en sådan rigid uppdelning.
Svar på tråden Olika julkort