• Sissy11

Olika julkort

Min fru tycker att mina barn från tidigar förhållande inte ingår i hennes familj. Nu vill hon att vi ska göra julkort med mig, henne och vårt gemensamma barn, men utan mina andra barn. Jag tycker att vi allihop är en familj och känner mig bedrövad av hennes inställning.

Det är nästan så att jag funderar på att göra ett eget kort med bara mig och de äldre pojkarna. Men det blir ju också fel, för lillen är ju också mitt barn.

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket. Tyvärr känns det som att hennes beteende mot mina barn börjar påverka mina känslor för henne.

• Svar på tråden Olika julkort
  • Physalis
    Anonym (Sofia) skrev 2016-11-29 17:20:19 följande:

Jag förstår uppriktigt inte vad du menar eller vart du vill komma med första frågan. Det låter bara som trams, du kan utveckla om du vill och kan.

I andra stycket syns det att du snaskar till det lite. Vi vet inget om hur hon agerar annars. Man kan ta kort utan att alla är närvarande.

Ja det är lite trams men jag syftar på att det är illa när styvföräldrar behandlar bonusbarn annorlunda och illa och att det är skrämmande att du med flera menar att det är helt ok.

Jag snackar inte till det. Jag gör ett antagande att det inte är första eller sista gången frun gör något som tydligt visar hur hon ser på bonusbarnen eftersom ts skriver att hennes beteende mot barnen börjar få honom att tycka sämre om henne.
  • mammalovis

För min del beror det mer på vilken relation man har. Nu är vi visserligen snåla med kort då de antingen slängs eller hamnar i en låda hos andra än närmsta familjen som tycker det är mer kul. I vår familj har vi två gemensamma barn och var sin sedan tidigare.

Till sambons föräldrar och mormor brukar vi skicka på alla barnen om vi lyckas samla dem, då farmor räknar alla barnbarn som sina, gammelmormor har mer sina favoriter. Till mina föräldrar gör vi likadant. Till min dotters farmor skickar vi oftast på bara min dotter, då hon inte har någon relation med mina övriga barn. Jag och farmor har bara sporadisk kontakt 1-2 gånger per år i telefon. Till sambons dotters familj och släkt skickas inga kort, det får hennes mamma göra.

• ungbrunett
    Sissy11 skrev 2016-11-28 14:31:31 följande:

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket.

För att de är dina barn kanske? Vad har det med hennes känslor att göra? Ledsamt för henne att hon inte kan få ha hennes familj för sig själv. Hade jag varit hon hade jag skickat bild på bara hennes barn. Iallafall framför att tvingas skicka på dina barn också.
  • ungbrunett
    Egoist skrev 2016-11-29 13:58:06 följande:

Tycker att de som har barn från tidigare kan bli ganska egoistiska. Låt henne att ha en sån bild. Det handlar inte om dina barn. De bryr sig inte om detta. Det handlar om dig och att du är omogen. Om du inte gillar mina barn då kan jag inte gilla dig. Du måste fatta att dina barn är dina och hennes barn är hennes men också dina. Det är du som måste anpassa sig och inte tvinga hennes familj att beundra bilder på alla dina fina barn.

Bästa och sannaste som någonsin skrivits här.
  • ungbrunett
    BioBonus skrev 2016-11-29 14:44:55 följande:

Eftersom det finns gemensamma barn med i bilden som jag förstår det så hade jag velat ha alla barnen på samma kort. För även om de inte är mina barn så är de ju mina barns syskon.

Halvsyskon. Typ. Inte riktigt syskon.
  • smulpaj01

Tragiskt att du hunnit skaffa en unge med en sån!

Självklart ska HELA familjen vara med på bild!

Förstår VERKLIGEN att dina känslor för kvinnan minskar drastiskt när hon beter sig såhär!

Snart har du nog 3 barn på halvtid och då kan hon sitta där och tänka över vad hon gjort som skapade det livet för hennes unge!

• ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-12-04 12:36:55 följande:

Tragiskt att du hunnit skaffa en unge med en sån!

Självklart ska HELA familjen vara med på bild!

Förstår VERKLIGEN att dina känslor för kvinnan minskar drastiskt när hon beter sig såhär!

Snart har du nog 3 barn på halvtid och då kan hon sitta där och tänka över vad hon gjort som skapade det livet för hennes unge!

Ogillar hon dem så mycket så är hon säkert mer nöjd över att ha sitt barn på minst halvtid än att dras med hans barn på heltid.
  • Ess
    Sissy11 skrev 2016-11-28 14:31:31 följande:

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket. Tyvärr känns det som att hennes beteende mot mina barn börjar påverka mina känslor för henne.

Det är väl inte speciellt konstigt då de inte är hennes barn, och heller inte tillhör hennes familj.
    Jag anser att man blir två familjer i en sas, när den ena eller båda har barn sen innan. Barnen har olika släkter och olika förutsättningar även om de lever ihop på hel eller viss tid.
    Men självklart tycker jag du ska ta upp ämnet med henne och diskutera i lugn och ro. Klarar ni inte av att kompromissa och acceptera varandras familjesyn dvs du accepterar att hon inte ser barnen som en del av SIN familj och hon i sin tur accepterar att alla barnen ingår i DIN familj, utan det blir slitningar, bråk och tjafs helat tiden så kanske det är dags att gå vidare.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2016-12-04 13:03:50 följande:
    Ogillar hon dem så mycket så är hon säkert mer nöjd över att ha sitt barn på minst halvtid än att dras med hans barn på heltid.
    Det är ju inte säkert att man ogillar dem bara för att man inte ser dem som en del av sin familj. Men är det så att man ogillar dem så är det ju ingen förlust att slippa dem.
  • ungbrunett
    Ess skrev 2016-12-04 13:13:51 följande:

Det är ju inte säkert att man ogillar dem bara för att man inte ser dem som en del av sin familj. Men är det så att man ogillar dem så är det ju ingen förlust att slippa dem.

Om man ej ogillar någon så har man väl ingen anledning att utesluta denne.
Svar på tråden Olika julkort