• Sissy11

Olika julkort

Min fru tycker att mina barn från tidigar förhållande inte ingår i hennes familj. Nu vill hon att vi ska göra julkort med mig, henne och vårt gemensamma barn, men utan mina andra barn. Jag tycker att vi allihop är en familj och känner mig bedrövad av hennes inställning.

Det är nästan så att jag funderar på att göra ett eget kort med bara mig och de äldre pojkarna. Men det blir ju också fel, för lillen är ju också mitt barn.

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket. Tyvärr känns det som att hennes beteende mot mina barn börjar påverka mina känslor för henne.

• Svar på tråden Olika julkort
  • BioBonus

Eftersom det finns gemensamma barn med i bilden som jag förstår det så hade jag velat ha alla barnen på samma kort. För även om de inte är mina barn så är de ju mina barns syskon.

• Physalis
    Anonym (Sofia) skrev 2016-11-29 14:23:31 följande:

Hur kan man göra så stor sak av allt?! Tror folk på allvar att barn överlag tänker så mycket på om det knäpptes ett julkort hos den ena familjen medan de var hos den andre?

Livet måste få rulla på även när bonusarna är hos andra familjen. Ni som säger att ni skulle reagera om ni fick ett kort där inte alla barn var med, ni borde söka vård!

Brukar du också titta på Askungen och undra varför de gjort en så tråkig film om vardagslivet?

Barn känner ju av att de inte är välkomna eller medräknade hela tiden. Detta är säkerligen bara en grej av många eftersom frun har inställningen att hans barn inte är en del av deras familj. Trotts att hon är gift med deras pappa och de är syskon till hennes barn.
  • sextiotalist
    Påven Johanna II skrev 2016-11-29 14:25:13 följande:
    Tja, själv behöver jag inte nödvändigvis ha en relation till att som figurerar på fotografier. Mina ungar skickar mig ganska ofta bilder på sig själv och människor som jag aldrig har träffat till exempel. Och så är det med julkort också, jag kan ha träffat en kollega till min man men aldrig träffat kollegans familj, jag klarar trots det helt utan problem att titta på både partner och barn om eller när de sänt oss ett julkort.

För mig låter det väldigt analt att behöva en sådan rigid uppdelning.
    Nu var de rätt gamla när jag kom in i bilden och vi är inte sådan där fotoskickande familj. Det var nog det enda året vi gjorde egna julkort, så det var lite speciellt.
  • Anonym (gvjhbknm)

Jag förstår hur du känner, men jag förstår även henne. Här hos min familj hade de dock reagerat om INTE mina bonusar varit med.

Jag hade dock aldrig sagt som din sambo, jag hade sagt vi tar ett foto på på alla barn tillsammans och skickar till din släkt och dina vänner och så tar vi ett kort på bara det gemensamma och skickar till min sida.
    Även om jag hade velat vara med på ett julkort till släkten så hade jag avstått om jag inte haft alla barn med.

• Anonym (Förstörda)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-29 14:04:31 följande:
    Så julkortet blir lite förstört av att det finns också andra barn med på det?
    Jag tänker att ombildade familjer oftast inte håller så länge (detta visar både statistik och min egen erfarenhet, säger inte att det inte finns lyckade undantag). Och när förhållandet tagit slut, så finns det ingen mening alls längre med de där främmande barnen som min syster, min dotter, min systerdotter etc. etc. en gång i tiden bodde tillsammans med i några år. På bilderna alltså, som man sparar i albumet livet ut. JA de korten skulle vara förstörda. 
  • Anonym (Förstörda)
    Påven Johanna II skrev 2016-11-29 14:25:13 följande:
    Tja, själv behöver jag inte nödvändigvis ha en relation till att som figurerar på fotografier. Mina ungar skickar mig ganska ofta bilder på sig själv och människor som jag aldrig har träffat till exempel. Och så är det med julkort också, jag kan ha träffat en kollega till min man men aldrig träffat kollegans familj, jag klarar trots det helt utan problem att titta på både partner och barn om eller när de sänt oss ett julkort.

För mig låter det väldigt analt att behöva en sådan rigid uppdelning.
    Jo, fast bilden på din kollega är väl inget som du tar emot med glädje och vördnad, visar upp på spiselkransen i flera veckor, och sedan sätter i ett album för att ta fram med jämna mellanrum och gotta dig i - livet ut..? Som det kan vara för en farmor eller mormor, som får kort på sina barnbarn. Och särskilt om det är "officiella" kort som många uppfattar de årliga julkorten som. Man ser hur barnen växer från år till år, och vilket motiv eller arrangemang föräldrarna gjort i år. Detta med julkortsbilder är STORT för många, både mammor och mormödrar!
  • Aileen Allannah

Men sluta skicka såna töntiga julkort med bild! Det är typ bara ens föräldrar som uppskattar att få såna.

• Turandot
    Aileen Allannah skrev 2016-11-29 16:45:53 följande:

Men sluta skicka såna töntiga julkort med bild! Det är typ bara ens föräldrar som uppskattar att få såna.

Håller inte alls med! Jag tycker att det är jättekul att se, hur de olika familjerna vi får fotojulkort ifrån, lyckas variera sina motiv/teman från år till år! Vi brukar till och med prata om det: "undrar vad Familjen Andersson har hittat på för julkortsbild i år!" Dessutom ser man ju hur barnen växer - om man inte har så nära kontakt att man träffar personerna tillsammans med deras barn så ofta. 
  • Anonym (m)
    Sissy11 skrev 2016-11-28 14:31:31 följande:

Min fru tycker att mina barn från tidigar förhållande inte ingår i hennes familj. Nu vill hon att vi ska göra julkort med mig, henne och vårt gemensamma barn, men utan mina andra barn. Jag tycker att vi allihop är en familj och känner mig bedrövad av hennes inställning.

Det är nästan så att jag funderar på att göra ett eget kort med bara mig och de äldre pojkarna. Men det blir ju också fel, för lillen är ju också mitt barn.

Jag fattar inte varför min fru har sånt behov att göra skillnad på mina tidigare barn och vårt gemensamma, de är alla tre mina och jag älskar dem lika mycket. Tyvärr känns det som att hennes beteende mot mina barn börjar påverka mina känslor för henne.

Skickar folk ens julkort nuförtiden? Skit i det över huvud taget, är min lösning på dilemmat
  • Anonym (Sofia)
    Physalis skrev 2016-11-29 15:48:54 följande:
    Brukar du också titta på Askungen och undra varför de gjort en så tråkig film om vardagslivet?

Barn känner ju av att de inte är välkomna eller medräknade hela tiden. Detta är säkerligen bara en grej av många eftersom frun har inställningen att hans barn inte är en del av deras familj. Trotts att hon är gift med deras pappa och de är syskon till hennes barn.
    Jag förstår uppriktigt inte vad du menar eller vart du vill komma med första frågan. Det låter bara som trams, du kan utveckla om du vill och kan.

I andra stycket syns det att du snaskar till det lite. Vi vet inget om hur hon agerar annars. Man kan ta kort utan att alla är närvarande.
Svar på tråden Olika julkort