Inlägg från: Påven Johanna II |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna II

Olika julkort

sextiotalist skrev 2016-11-29 08:51:53 följande:

Jag ser inget konstigt i detta. Nu har vi bara haft ett fotojulkort en enda gång, det fotades och redigerades av sambons ena barn och det var på mig, sambon och vårt gemensamma.
    Vi frågade om vi skulle ta ett gemensamt, men de ville inte vara med på sådana kort.

Men om de hade velat vara med så hade de fått vara med? Eller?

I vår familj så är det maken som gillar att skicka julkort, jag har aldrig brytt mig om sådant. Så han sköter det, och inte någon gång verkar det ha fallit honom in att hans släktingar och vänner inte skulle uppskatta att se mina barn på samma julkort som hans egna. Han verkar utgå från att alla vi som bor ihop hör till samma kort och det får mottagarna tugga i sig.

Hade jag varit typen som skickat julkort hade naturligtvis mina bonusbarn varit viktiga delar av motivet på samma sätt som de är viktiga delar av familjen i övrigt.
  • Påven Johanna II
    Egoist skrev 2016-11-29 13:58:06 följande:

Tycker att de som har barn från tidigare kan bli ganska egoistiska. Låt henne att ha en sån bild. Det handlar inte om dina barn. De bryr sig inte om detta. Det handlar om dig och att du är omogen. Om du inte gillar mina barn då kan jag inte gilla dig. Du måste fatta att dina barn är dina och hennes barn är hennes men också dina. Det är du som måste anpassa sig och inte tvinga hennes familj att beundra bilder på alla dina fina barn.

Så julkortet blir lite förstört av att det finns också andra barn med på det?
  • Påven Johanna II
    sextiotalist skrev 2016-11-29 14:20:16 följande:
    Då hade det blivit två omgångar, en till min familj och mina vänner och en annan till hans familj och hans vänner. Sambons barn har ingen relation till min familj (de har träffat dom och de gillar varandra, men det är så sällan, det beror bla på att alla har hund eller katt eller både och, och de är allergiska, så de gångerna de har träffat min familj har varit när de varit hos oss)
    Tja, själv behöver jag inte nödvändigvis ha en relation till att som figurerar på fotografier. Mina ungar skickar mig ganska ofta bilder på sig själv och människor som jag aldrig har träffat till exempel. Och så är det med julkort också, jag kan ha träffat en kollega till min man men aldrig träffat kollegans familj, jag klarar trots det helt utan problem att titta på både partner och barn om eller när de sänt oss ett julkort.

För mig låter det väldigt analt att behöva en sådan rigid uppdelning.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Förstörda) skrev 2016-11-29 16:24:29 följande:
    Jag tänker att ombildade familjer oftast inte håller så länge (detta visar både statistik och min egen erfarenhet, säger inte att det inte finns lyckade undantag). Och när förhållandet tagit slut, så finns det ingen mening alls längre med de där främmande barnen som min syster, min dotter, min systerdotter etc. etc. en gång i tiden bodde tillsammans med i några år. På bilderna alltså, som man sparar i albumet livet ut. JA de korten skulle vara förstörda. 
    För mig är fotografier ögonblicksbilder ur livet med de förutsättningar som finns vid tillfället när bilderna tas. Så jag ser det naturligtvis inte som om bilderna är förstörda eftersom de inte är det.
  • Påven Johanna II
    Ess skrev 2016-12-04 14:29:45 följande:
    Egna barn och andras ungar. För väldigt många så betyder partnerns barn långt ifrån vad ens egna barn betyder för en. Har båda barn sen innan så faller det sig mer naturligt bara att man väljer att skicka olika julkort till de olika släktingarna. Nu förfasar sig ts över att hon inte ser hans barn som sin familj, han hade nog sett det på ett annat vis om han varit i samma sits som henne.
    För oss har det fallit sig naturligt att skicka samma julkort till alla som står på min mans julkortslista.
Svar på tråden Olika julkort