Inlägg från: Anonym (Lillan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lillan)

Lesbisk mamma

Har pratat med mammas flickvän hon berättade lite saker. Dem ska förmodligen flytta ihop snart :( Min mamma hade sagt till mormor vilken smärta hon känner för min syster. Och att jag var hennes syre. Ska till skol kuratorn på måndag.

Anonym (Lillan) skrev 2017-01-20 23:01:08 följande:

Jag pratar inte med min syster jag tar det personligt för hon är inte alls lik sig själv längre. Hon är otrevlig och grinig mot mig. Har jag skrivit det isf har jag formulerat mig fel eller menade att min syster trodde det. Jag vill klargöra att jag inte är emot någon läggning.

• Anonym (Lillan)

Självklart vill jag att min mamma ska vara lycklig. Men det är en stor omständighet. Min syster kommer inte vilja bo där, det kommer sluta med att vi bor hos pappa. Och knappt träffar mamma.

Anonym (12) skrev 2017-01-21 14:49:40 följande:

Vad är det som är så hemskt med att de ska flytta ihop? Vill du inte att din mamma ska må bra? 

• Anonym (Lillan)

Tycker fruktansvärt synd om henne hur det kunde bli såhär, hon är sjukskriven nu också. Hon som är så duktig på sitt jobb och som alltid var glad. Hon är arg på mig nu vill knappt umgås hon skriker på mig. Pappa fyllde år så hon skrev grattis min bästavän och pappan till mina tjejer. Han ignorerade henne vilket resulterade i att hon blev ledsen.

Anonym (12) skrev 2017-01-21 14:49:40 följande:

Vad är det som är så hemskt med att de ska flytta ihop? Vill du inte att din mamma ska må bra? 

• Anonym (Lillan)

Frågade mamma om det stämde att dem skulle flytta ihop och varför hon inte sagt någonting. Min syster fick panik och allt blev betydligt mycket värre när hon fick veta det. Mamma skrev jätte surt, hon svänger verkligen ii humöret hela tiden. Hon sa också att jag borde bo hos henne precis som hos pappa. Hon sa att hon alltid har gjort precis allting för oss tre. Och det skulle va respektlöst utav mig att lämna henne och bara vara med pappa. Att hon vill att jag ska vara med både henne och pappa. Har aldrig sagt att jag ska lämna henne. Varför får hon det att framstå så. Varje gång jag skriver att jag älskar henne svarar hon bara med ett hjärta. Jag är verkligen trött på livet, trött på allting. Sov hos pappa inatt för kunde inte somna i mitt rum. Pappa är så stark försöker hjälpa honom så gott jag kan.

• Anonym (Lillan)

Nu är det såhär att min mamma är självständig så hon behöver ingen som tar hand om henne. Har absolut inte pressat henne, vill du veta vad jag skrev att jag är glad för deras skull och ett grattis. Men min pappa tror att det kommer göra så att vi får dålig kontakt. Skrev att jag hoppas hon vill umgås som förut.

Anonym (Både) skrev 2017-01-22 10:58:51 följande:

Jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag jag kag jag jag jag jag jag. Detta läser jag i dina senaste inlägg. Tänk på hur din mamma mår. Det kanske är så illa att hon behöver hjälp i vardagen. Ni kommer ju inte ställa för henne men det gör hennes flickvän. Kanske är därför som flyttar ihop. Va lycklig för hon hittat någon som har hand om henne och älskar henne. 16 år??? Snarare som en gnällig 8-åring. Pressa henne inte mer nu.

• Anonym (Lillan)

Nu gör ju du precis samma sak som du anklagar mig för att göra. Pressar mig. Jag har tagit detta svårt, men har faktiskt varit den som pressat min mor minst ska du veta. Varje dag skriver jag att jag älskar henne. Varför tror du jag inte orkar vara i skolan? Tror du att jag inte är i skolan för att det är roligt eller. Jag lägger redan skuld på mig själv varje dag. Skulle hon lyckas tagit sitt liv hade vi alla gott under jorden. Hon är väldigt svängande i humöret mot mig men jag säger ingenting utan låter henne vara det. Jag tar på mig det, jag kommer inte lämna henne för det. Pappa skrev till henne ska jag komma med barnen, mig orkar hon inte träffa men lillasyster fick komma vilket gjorde pappa arg. Du har tre barn inte ett skrev han.

Anonym (Både) skrev 2017-01-23 07:51:29 följande:

Även den mest självständiga människan behöver hjälp i sina mest mörka stunder. Tror du verkligen att en människa som försöker ta sitt liv och ligger inne på psyket på tvång är självständig? Du har visst pressat henne. Du lägger skuld på henne när du mår dåligt och undrar hur hon kan göra så. Hur i helvete kan ni behandla eran mamma på de vidriga sättet? Ne, dags att växa upp och inse att man inte alltid får allt man bil i livet.

Eran pappa verkar också bete som som ett riktigt stolskott. Han är inte dirket stöttande utan säger saker som gör att eran kontakt med mamma blir sämre.

• Anonym (Lillan)

Jag kommer att se det ur ditt perspektiv. Vad kan ja göra mer? Säga? Har slutat ställa krav helt nu. Hon frågade mig varför jag blivit så smal på sista tiden, och sen började hon fråga om min syster vilket fick henne att gråta. Jag sa att vi mådde bra, det är ingen fara med min vikt. Jo men jag ser att du har gått ner för mycket. Jag vill inte att hon ska behöva tänka på fler saker när hon har sitt.

Plupp73 skrev 2017-01-23 10:31:13 följande:

Det måste ju finnas någon anledning till att hon orkar träffa din lillasyster men inte dig. Itråden framstår du genomgående som ganska jag-centrerad/självcentrerad och du tycker mycket synd om dig själv. Det framstår också som om du inte ser själv att du är det. Lillasystern anklagar henne inte, ställer inte krav och reagerar inte på hennes livsval. På det sättet ger hon energi, inte tar.

Jag tror att du behöver en oberoende vuxens perspektiv på dina reaktioner så att någon sätter gränser.

• Anonym (Lillan)

Jag har bett min syster att träffa mamma men hon vägrar, hon vill absolut inte ha någonting med henne att göra hon var inte ens där på julafton. Min syster slängde ur sig massa hemskheter till mamma på telefonen när hon avblockerade henne, mammas svar till henne var jag älskar dig trots allt. Pappa sa att skulle jag skrivit allt detta så skulle hon bli vansinnig. Men min tvillingsyster har alltid varit mammas flicka. Hon saknar sitt jobb men nu är hon sjukskriven.

Plupp73 skrev 2017-01-23 10:36:26 följande:

Alla behöver någon som tar handom en när man mår dåligt, din mamma också. I er gamla familj kanske hon tvunget måst vara den starka. Nu verkar hon ju ha en flickvän som ser hennes svaga och hjälpsökande sidor, och hon har sina egna föräldrar som verkar finnas för henne. Hennes större barn tycks mest ha egna behov av bekräftelse och det fixar hon inte nu när HON är den som är liten, svag och behöver bli omhändertagen. Då behöver man folk omkring sig som bara kramar och inte kräver någonting tillbaka.

• Anonym (Lillan)

Tack så mycket! Men varför är min mamma så grinig mot mig tror du? Jag förstår pappa också han har väldigt mycket ansvar. Min mamma frågar varför jag gått ner i vikt, ska jag strunta i att berätta hur det är. Vill inte lasta på henne mina problem. Och varför frågar hon mig hur jag mår när hon mår så dåligt. Min syster har slutat kalla henne mamma.

Plupp73 skrev 2017-01-23 20:27:10 följande:

Det är förstås komplicerat för dig, det har varit många reaktioner runt omkring av alla slag som du hela tiden fått förhålla dig till. Från pappan, systern, mamman, mormor/morfar, lillasyster.....

Vad gäller din pappa och syster så har jag inga ord för deras beteende.

Din mamma är nog en stark och fantastisk person som funnits för andra och tagit hand om dem. Men någon gång sviktar även en klippa - och då.är det viktigt att det finns människor som förmår att öppna famnen och fånga in och bära upp henne. Någon måste lyssna på lyssnaren...

Du kan som hennes barn inte bli hennes lyssnare eller terapeut. Hennes lyssnare måste vara en annan vuxen, tex flickvännen, föräldrarna, bästa vännen. Utöver en professionell psykolog etc

Din roll är att förstå och lyssna in att hon mår dåligt och inte är stark just nu. Punkt. Du får krama henne, du får skicka ett kort eller ett brev, blommor. Du får inte kräva något tillbaka just nu. Hon älskar dig - men troligen inte sig själv just nu. Du kan inte värdera hennes moderskap utifrån om hon svarar på sms. Den oro du känner får du inte ta ut gentemot henne genom att fråga och söka bekräftelse. Ställ frågorna till någon vettig vuxen i omgivningen - kanske flickvännen, din mormor etc. Din pappa känner sig fortfarande sviken av din mamma, och för honom är det nog jobbigt att hon flyttar ihop med en annan. Han är inte riktigt vuxen i sitt sätt att bedöma och se på din mamma ännu. Därför bör du ta det han säger med en nypa salt just nu.

Om du har en bra lärare, skolsköterska, kurator etc, prata med dem!

• Anonym (Lillan)

Jo hon kan vara jätte grinig, inte mot mina systrar men mig. Hon har alltid stått dem närmare för det är hennes tjejer. Varje gång ja säger någonting dåligt och min pappa så blir min mamma arg. Du har bara en pappa. Ja men jag kan inte berätta saker för min mamma för hon mår inte bra. j

Anonym (?) skrev 2017-01-23 23:28:43 följande:

Du har hittills inte skrivit något som jag skulle tolka som att din mamma är grinig på dig! Ser bara att hon inte alltid har ork att träffas och svara på sms, annars har jag bara sett omtanke om dig från hennes sida. Klart hon frågar hur du mår och oroar sig för din vikt, hon är din mamma!

Svar på tråden Lesbisk mamma