Tack så mycket! Men varför är min mamma så grinig mot mig tror du? Jag förstår pappa också han har väldigt mycket ansvar. Min mamma frågar varför jag gått ner i vikt, ska jag strunta i att berätta hur det är. Vill inte lasta på henne mina problem. Och varför frågar hon mig hur jag mår när hon mår så dåligt. Min syster har slutat kalla henne mamma.
Plupp73 skrev 2017-01-23 20:27:10 följande:
Det är förstås komplicerat för dig, det har varit många reaktioner runt omkring av alla slag som du hela tiden fått förhålla dig till. Från pappan, systern, mamman, mormor/morfar, lillasyster.....
Vad gäller din pappa och syster så har jag inga ord för deras beteende.
Din mamma är nog en stark och fantastisk person som funnits för andra och tagit hand om dem. Men någon gång sviktar även en klippa - och då.är det viktigt att det finns människor som förmår att öppna famnen och fånga in och bära upp henne. Någon måste lyssna på lyssnaren...
Du kan som hennes barn inte bli hennes lyssnare eller terapeut. Hennes lyssnare måste vara en annan vuxen, tex flickvännen, föräldrarna, bästa vännen. Utöver en professionell psykolog etc
Din roll är att förstå och lyssna in att hon mår dåligt och inte är stark just nu. Punkt. Du får krama henne, du får skicka ett kort eller ett brev, blommor. Du får inte kräva något tillbaka just nu. Hon älskar dig - men troligen inte sig själv just nu. Du kan inte värdera hennes moderskap utifrån om hon svarar på sms. Den oro du känner får du inte ta ut gentemot henne genom att fråga och söka bekräftelse. Ställ frågorna till någon vettig vuxen i omgivningen - kanske flickvännen, din mormor etc. Din pappa känner sig fortfarande sviken av din mamma, och för honom är det nog jobbigt att hon flyttar ihop med en annan. Han är inte riktigt vuxen i sitt sätt att bedöma och se på din mamma ännu. Därför bör du ta det han säger med en nypa salt just nu.
Om du har en bra lärare, skolsköterska, kurator etc, prata med dem!