• Humlan88

Trump som president :( vad händer nu?

Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?

• Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?
  • Moderno
    klyban skrev 2017-04-10 18:41:21 följande:

Men hur ska du kunna avgöra vem som gör vad om du inte tar del i USA problem i rättssäkerheten.

Det som är värst här, är alla uppgörelser, speciellt för de fattiga som inte kan köpa sig ett bra försvar.

En siffra som jag säg när jag tittade runt, var att 4% är oskyldiga som är dömda till döden, är det bra rättssäkerhet menar du?

Svårt och hitta något exempel som upprepar sig med en sådan frekvens i Sverige, där man dömer det högsta straffet, och sen är 4% oskyldiga av dessa.

Thomas Quick (eller vad han nu kallar sig) verkar ju vara oskyldig till alla mord han dömts för. Hur ser du på det?

Angående att inte ha råd med försvar, måste du sätta det i perspektivet att du inte heller betalar motpartens kostnader som i sverige. Du riskerar därför inte lika mycket i en process. Dessutom finns både pro bono system och contingency fees (dvs att ombudet får del i det tilldömda skadeståndsbeloppet, vilket gör att advokaterna kan arbeta gratis med målet). Lite hårdraget naturligtvis, det finns särregleringar.

Tror det är svårt att jämföra rättssäkerhet generellt utifrån dessa aspekter.
  • Tow2Mater

Svårt och hitta något exempel som upprepar sig med en sådan frekvens i Sverige, där man dömer det högsta straffet, och sen är 4% oskyldiga av dessa.

I Sverige släpps ju alla ut på permission och sen i full frihet efter några månder typ även de med högsta straff, så att sitta oskyldigt dömd är ju ingen stor sak. Så ja, det är ju omöjligt att jämföra.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2017-04-11 01:28:09 följande:
    I Sverige släpps ju alla ut på permission och sen i full frihet efter några månder typ även de med högsta straff, så att sitta oskyldigt dömd är ju ingen stor sak. Så ja, det är ju omöjligt att jämföra.

Vad har det med rättssäkerhet och göra då?
    Inte sitta i fängelse och vara oskyldigt inte skulle vara en stor sak.
    Då får la vi hoppas att du får detta samhälle då, så kan du sen berätta hur skoj det var och vara oskyldigt och sitta i fängelse.

Vad var det nu mord?
    Där sitter man nån dag då eller?

• klyban
    Moderno skrev 2017-04-10 23:07:24 följande:
    Thomas Quick (eller vad han nu kallar sig) verkar ju vara oskyldig till alla mord han dömts för. Hur ser du på det?

Angående att inte ha råd med försvar, måste du sätta det i perspektivet att du inte heller betalar motpartens kostnader som i sverige. Du riskerar därför inte lika mycket i en process. Dessutom finns både pro bono system och contingency fees (dvs att ombudet får del i det tilldömda skadeståndsbeloppet, vilket gör att advokaterna kan arbeta gratis med målet). Lite hårdraget naturligtvis, det finns särregleringar.

Tror det är svårt att jämföra rättssäkerhet generellt utifrån dessa aspekter.

Du menar personen som ljög och sa det var han som hade begått brotten menar du.
    Hur är det ett bra exempel?
    Och hur är det med dom som är oskyldiga och säger dom är oskyldiga då?

Inbillar du dig att ett par enstaka probono fall, gör så att de fattiga har en bra advokat.
    De säger att det är katastrof på området plea bargin.
    Och hur kan man säga att 4% av dödsdomarna är felaktiga, och att detta är bra rättssäkerhet?
    Det är ju faan katastrofalt dåligt.

• Moderno
    klyban skrev 2017-04-11 06:36:32 följande:

Du menar personen som ljög och sa det var han som hade begått brotten menar du.

Hur är det ett bra exempel?

Och hur är det med dom som är oskyldiga och säger dom är oskyldiga då?

Inbillar du dig att ett par enstaka probono fall, gör så att de fattiga har en bra advokat.

De säger att det är katastrof på området plea bargin.

Och hur kan man säga att 4% av dödsdomarna är felaktiga, och att detta är bra rättssäkerhet?

Det är ju faan katastrofalt dåligt.

Ledsen att behöva säga det här, men bara för att du tycker och påstår saker och ting gör dem inte sanna.

Quick är ett utmärkt exempel på att rättssystemet inte fungerar, om man vill hitta sådana exempel att jämföra med andra länder.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-04-09 17:42:38 följande:
    Då är det riktigt illa, för är det nåt jag inte vill se, eller för den delen de, som är satta att döma.
    Så är det lagar som är otydligt skrivna och som ger möjligt att vränga på i all oändlighet.
    Hur ska du ha det?

Ska du ha en lag som "är modern" och kan tolkas i dagens kilmat eller ska du ha en strikt, detaljerad som inte kan tolkas?

Konstitutionen i USA ger inga detaljer. Därav kan den anvädas än år 2017. Med 25 stycken tillägg.

Den är inte för detaljerad. Hade den varit det hade den handlat om företeelser från 1700-talet. Som vi har svenska specifika lagar som blir obsoleta - min favorit är den "om huru svin i ollonsskog böka må".

Den medvetna icke-precisionen gör att HD i USA får tolka vad det innebär exempelvis att "the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed."

Får man förbjuda en viss sorts vapen?

Får man förbjuda alla vapen eftersom texten i sin helhet lyder: "A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed" och möjligen syftar enkom på en beväpnad milis - som kan anses ersättas av Nationalgardet?

Eller får man inte förbjuda några som helst vapen? "Shall not be infringed" är ändå ganska tydligt.

Där sitter domare i alla positioner, och särskilt i HD, och tolkar vad dessa ord betyder. Utifrån sin egen syn på samhället.

Nu leder de konservativa igen med 5-4.

Vill det sig så kan det inom ett par år stå 7-2 till de konservativa.

Och det gillar inte du eftersom du har en annan politisk uppfattning.

Men vad spelar det för roll då du inte är medborgare i USA och inte röstar i det landet?
  • nattuw

Men hur ska du kunna avgöra vem som gör vad om du inte tar del i USA problem i rättssäkerheten.

Om jag tror att det finns problem i det amerikanska rättssystemet? Ja absolut.
    Tror jag att det finns problem i det svenska rättssystemet? Ja, det vet jag.
    Vilket rättssystem är mest rättssäkert? Ingen aning.

Att veta hur ett rättssystem fungerar är en helt annan sak än en jämförande studie av hur rättssäkerheten fungerar. När det dessutom handlar om en jämförelse mellan två länder blir det ännu mer data som måste samlas in och bearbetas. Det är ett så pass omfattande jobb att det helt enkelt inte är realistiskt att en privatperson skall kunna göre det.

Och utan en jämförande studie kan vi inte säga vilket system som är mest eller minst rättssäkert. Det är inte ens säkert att det går säga även om vi har en studie. Men då finns det åtminstone något att luta sig mot.
  • klyban
    Moderno skrev 2017-04-11 08:25:32 följande:
    Ledsen att behöva säga det här, men bara för att du tycker och påstår saker och ting gör dem inte sanna.

Quick är ett utmärkt exempel på att rättssystemet inte fungerar, om man vill hitta sådana exempel att jämföra med andra länder.

Svårt och säga det du gör, då Thomas gjorde allt i sin makt att vara skyldig och bra länge.
    Men visst en bra historia är det inte, men gör inte att rättssäkerheten är sämre än USA´s.

• klyban
    nattuw skrev 2017-04-11 14:43:04 följande:

Att veta hur ett rättssystem fungerar är en helt annan sak än en jämförande studie av hur rättssäkerheten fungerar. När det dessutom handlar om en jämförelse mellan två länder blir det ännu mer data som måste samlas in och bearbetas. Det är ett så pass omfattande jobb att det helt enkelt inte är realistiskt att en privatperson skall kunna göre det.

Och utan en jämförande studie kan vi inte säga vilket system som är mest eller minst rättssäkert. Det är inte ens säkert att det går säga även om vi har en studie. Men då finns det åtminstone något att luta sig mot.

Så var det avklarat.
    Källa:
    worldjusticeproject.org/sites/default/files/documents/RoLI_Final-Digital_0.pdf
  • klyban
    nattuw skrev 2017-04-11 14:43:04 följande:

Det blev väldigt tyst helt plötsligt, har ni inte läst att mitt påstående var rätt?
Svar på tråden Trump som president :( vad händer nu?