• Anonym (Villrådig)

*Långt* Hur resonerar Tingsrätten?

Mitt ex har idag umgänge med vårt barn som är 10 år varannan helg och det fungerar mycket dåligt. Inte på det "vanliga" sättet dock. Barnet har det bra där, problemet är att pappan om och om igen motarbetar mitt föräldraskap och min och barnets relation vilket påverkar barnet (och även mig) negativt.

Har sökt stöd hos såväl Familjerätt som socialtjänsten men de kan inget göra trots att pappan även i de mötena visade brist på samarbetsvilja och uttryckligen sa att han inte vill kommunicera med mig.

Pappan är också väldigt fyrkantig och oflexibel när det uppstår situationer som gör att barnet till exempel vill byta helg. Vi behöver alltså mer flexibilitet, inte mindre.

Nu har pappan stämt mig på mer umgänge och jag undrar:

Kommer tingsrätten att se mer allvarligt på pappans försök att sabotera mitt föräldraskap än vad Familjerätten och socialtjänsten gjorde? Så svårt att bevisa dock men ett exempel är att pappan vid lämning säger till barnet, inför mig, att barnet ska se till att jag tar hand om det (vilket jag självklart gör, har aldrig varit en fråga), att ringa om "det är något" samt pratar med barnet med en ton som att det är synd om barnet som ska till mig. Varpå barnet blir ledset när hen ska till mig.

Pappan slutade kalla mig för mamma inför barnet när han träffade sin nya. Detta kan jag bevisa. Han har också anklagat mig för att skicka barnet sjukt till skolan vilket lärarna ställde sig helt frågande till. Detta kan jag också bevisa.

Vad jag förstår ska umgänget sättas individuellt och anpassas till det enskilda barnet. När man läser på verkar det dock vara mer regel än undantag med varannan helg eller varannan vecka. Kan man ens yrka på och få igenom ett flexibelt umgänge?

Det känns som att mitt handlingsutrymme är minimalt då pappan alltid har rätt till umgänge där han då kan sabotera min relation till vårt barn. Finns det inget sätt att få hjälp med detta?

Inte heller om man önskar någon form av flexibilitet verkar man kunna få stöd utan fyrkantigast vinner?

Någon som har kunskap eller varit med om liknande?

• Svar på tråden *Långt* Hur resonerar Tingsrätten?
  • Anonym (MrMagoo)

Det är nog orimligt att tro att barnet inte skulle få umgänge utifrån ett schema.

Varför har pappan behövt stämma dig för att få mer rid med barnet?

Vad är det som gör att du inte vill att barnet får regelbunden tid med sin pappa?

• Anonym (Villrådig)

Varför pappan har behövt stämma mig för att få mer tid? För att han tar alla chanser att sabotera min och barnets relation samt att han vägrar något som helst samarbete med mig kring barnet. Barnet är dessutom väldigt rotad i sitt boende hos mig då pappan valde att inte ha något regelbundet umgänge alls de första åren efter skilsmässan.

Svar på fråga två se ovan.

• Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 02:03:06 följande:

Varför pappan har behövt stämma mig för att få mer tid? För att han tar alla chanser att sabotera min och barnets relation samt att han vägrar något som helst samarbete med mig kring barnet. Barnet är dessutom väldigt rotad i sitt boende hos mig då pappan valde att inte ha något regelbundet umgänge alls de första åren efter skilsmässan.

Svar på fråga två se ovan.

Du säger samma sak igen men det är inget svar på frågan.

Du har idag nästan all tid med barnet, eller hur? Hur kan du då försöka få det trovärdigt att han försöker skada barnets relation med dig? Vill du inte att barnet ska få en lika god relation med sin pappa?

Ert barn är gammalt nog att veta vem mamma är och älska sin mamma oavsett vad någon kan påstå om henne. Du skriver själv att barnet är djupt rotad med dig så hir kan du påstå att pappan har möjlighet att påverka er relation negativt?

Vad behöver han samarbeta med dig om? Ge några förslag.

Vad har pappan yrkat på gällande umgänge och boende?
  • Anonym (Villrådig)
    Anonym (MrMagoo) skrev 2016-11-05 02:14:10 följande:

Du säger samma sak igen men det är inget svar på frågan.

Du har idag nästan all tid med barnet, eller hur? Hur kan du då försöka få det trovärdigt att han försöker skada barnets relation med dig? Vill du inte att barnet ska få en lika god relation med sin pappa?

Ert barn är gammalt nog att veta vem mamma är och älska sin mamma oavsett vad någon kan påstå om henne. Du skriver själv att barnet är djupt rotad med dig så hir kan du påstå att pappan har möjlighet att påverka er relation negativt?

Vad behöver han samarbeta med dig om? Ge några förslag.

Vad har pappan yrkat på gällande umgänge och boende?

Jag vet inte vem du är eller vad du har för erfarenhet men jag kan upplysa dig om att ett barn kan påverkas illa av en förälder även om umgänget i tid är begränsat. Och jag vill absolut att barnet ska ha en god relation med sin pappa men inte på bekostnad av vår relation. Barnet har rätt till en god relation till BÅDA sina föräldrar.

Samarbetet kan vara kring skola och att stötta i relationer med kompisar. Samarbete kan också vara kring aktiviteter. Brist på samarbete kan vara att kräva flexibilitet av mig men vägra flexibilitet tillbaka osv.

Pappan vill ha varannan vecka men endast de veckor han väljer med byte på dag han har bestämt, något annat accepterar han inte. Det kallar jag inte heller samarbete direkt.
  • Anonym (Pappa37)

Anledningen till att han slutat kalla dig "mamma", är väl troligen att han hittat en ny kvinna? Som han nu ser som
    Mamma till barnen?

• Anonym (Ok)

Att det är jobbigt när man inte kan samarbeta förstår jag verkligen, men jag blir ändå lite undrande när jag läser din text...

1) det är väl inget konstigt att ni ska ha fasta tider i schemat? Sen är det såklart tråkigt om man känner att dem andra hindrar flexibilitet bara för att jävlas. Men det kan ju också vara så att han har annat planerat. Du kan ju inte begära att få ett schema som DU får ändra helt fritt och han ska bara nicka och le...

2) en vuxen människa behöver verkligen inte kalla dig för mamma. Det är varken konstigt eller sabotage. Ditt barn stöter säkert på många vuxna som väljer att prata om dig med ditt namn. Ditt barn är dessutom så gammalt att han har koll på det. Inga problem.

3) att pappan säger 'se till att din mamma tar hand om dig nu' och 'ring om det är något' är inte heller så illa. Knappast grund för att sabotera ert förhållande. Jag förstår att man säkert kan säga det på olika sätt, men jag tycker annars det är lite gulligt faktiskt. Jag tycker det låter som att pappan vill känna och visa att han är en fullgod förälder även om han bara har barnet varannan helg.

Att ditt barn blir ledset av att åka till dig... Tror du inte det är en reaktion på en infekterad situation? Hur pratar du om pappan till barnet? Förstår ert barn hur illa du tycker om pappan, att du anser att hans relation till pappan förstör er relation?

Hade jag varit du så hade jag nog backat lite, försökt vara lugn och positiv inför ditt barn. Sluta läsa in extra hemskheter i saker som kanske faktiskt inte är så illa. Det är mycket möjligt att din reaktion på pappans ord är värre för barnet än själva orden...

Fortsätt söka positiv kontakt med pappan. Kanske kan du lära honom att öppna upp till samarbete genom att vara en god förebild!

• Dixie
    Anonym (Pappa37) skrev 2016-11-05 07:42:54 följande:

Anledningen till att han slutat kalla dig "mamma", är väl troligen att han hittat en ny kvinna? Som han nu ser som

Mamma till barnen?

Men bara för pappan hittat en ny partner, betyder inte det att barnet får en ny mamma.....
  • Anonym (w)
    Anonym (Pappa37) skrev 2016-11-05 07:42:54 följande:

Mamma till barnen?

Fast så gör knappast en normal vuxen. Barnet är hela 10 år, givetvis kan man inte bara "trolla bort" sitt ex genom att sluta kalla personen för mamma inför barnet. 

Vad ska din kommentar tillföra tråden? 
  • Anonym (w)

TS, ditt barn är ganska stort. Har du pratat med barnet enskilt och förklarat att du älskar h*n och att när pappa säger sådana där saker så hoppas du att barnet förstår att det inte har med dig att göra? Att det inte kan påverka dina känslor för barnet osv. Det kan man säga utan att det ska låta som skitsnack om pappan. Så pass gamla barn förstår mer än man tror. 
    Det jag menar är att fortsätt odla din relation till ditt barn och visa hur oviktigt pappans beteende är (alltså inför barnet). Visa barnet att pappans ord inte påverkar dig (även om de gör det). 

• Anonym (Villrådig)

Märkligt att ingen verkar förstå att barnet far illa av hur pappan agerar...

Och vissa saker som det här med att sluta kalla en förälder för mamma eller pappa finns det domar på som visar att rätten tar det högst allvarligt om det är en del av att försöka sätta dem andra föräldern utanför. Ville mest visa ett exempel här.

Det verkar som att ingen här har kunskap utan skjuter från höften.

Svar på tråden *Långt* Hur resonerar Tingsrätten?