*Långt* Hur resonerar Tingsrätten?
Mitt ex har idag umgänge med vårt barn som är 10 år varannan helg och det fungerar mycket dåligt. Inte på det "vanliga" sättet dock. Barnet har det bra där, problemet är att pappan om och om igen motarbetar mitt föräldraskap och min och barnets relation vilket påverkar barnet (och även mig) negativt.
Har sökt stöd hos såväl Familjerätt som socialtjänsten men de kan inget göra trots att pappan även i de mötena visade brist på samarbetsvilja och uttryckligen sa att han inte vill kommunicera med mig.
Pappan är också väldigt fyrkantig och oflexibel när det uppstår situationer som gör att barnet till exempel vill byta helg. Vi behöver alltså mer flexibilitet, inte mindre.
Nu har pappan stämt mig på mer umgänge och jag undrar:
Kommer tingsrätten att se mer allvarligt på pappans försök att sabotera mitt föräldraskap än vad Familjerätten och socialtjänsten gjorde? Så svårt att bevisa dock men ett exempel är att pappan vid lämning säger till barnet, inför mig, att barnet ska se till att jag tar hand om det (vilket jag självklart gör, har aldrig varit en fråga), att ringa om "det är något" samt pratar med barnet med en ton som att det är synd om barnet som ska till mig. Varpå barnet blir ledset när hen ska till mig.
Pappan slutade kalla mig för mamma inför barnet när han träffade sin nya. Detta kan jag bevisa. Han har också anklagat mig för att skicka barnet sjukt till skolan vilket lärarna ställde sig helt frågande till. Detta kan jag också bevisa.
Vad jag förstår ska umgänget sättas individuellt och anpassas till det enskilda barnet. När man läser på verkar det dock vara mer regel än undantag med varannan helg eller varannan vecka. Kan man ens yrka på och få igenom ett flexibelt umgänge?
Det känns som att mitt handlingsutrymme är minimalt då pappan alltid har rätt till umgänge där han då kan sabotera min relation till vårt barn. Finns det inget sätt att få hjälp med detta?
Inte heller om man önskar någon form av flexibilitet verkar man kunna få stöd utan fyrkantigast vinner?
Någon som har kunskap eller varit med om liknande?