• Anonym (MrMagoo)

*Långt* Hur resonerar Tingsrätten?

Det är nog orimligt att tro att barnet inte skulle få umgänge utifrån ett schema.

Varför har pappan behövt stämma dig för att få mer rid med barnet?

Vad är det som gör att du inte vill att barnet får regelbunden tid med sin pappa?

• Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 02:03:06 följande:

Varför pappan har behövt stämma mig för att få mer tid? För att han tar alla chanser att sabotera min och barnets relation samt att han vägrar något som helst samarbete med mig kring barnet. Barnet är dessutom väldigt rotad i sitt boende hos mig då pappan valde att inte ha något regelbundet umgänge alls de första åren efter skilsmässan.

Svar på fråga två se ovan.

Du säger samma sak igen men det är inget svar på frågan.

Du har idag nästan all tid med barnet, eller hur? Hur kan du då försöka få det trovärdigt att han försöker skada barnets relation med dig? Vill du inte att barnet ska få en lika god relation med sin pappa?

Ert barn är gammalt nog att veta vem mamma är och älska sin mamma oavsett vad någon kan påstå om henne. Du skriver själv att barnet är djupt rotad med dig så hir kan du påstå att pappan har möjlighet att påverka er relation negativt?

Vad behöver han samarbeta med dig om? Ge några förslag.

Vad har pappan yrkat på gällande umgänge och boende?
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 09:38:01 följande:

Märkligt att ingen verkar förstå att barnet far illa av hur pappan agerar...

Och vissa saker som det här med att sluta kalla en förälder för mamma eller pappa finns det domar på som visar att rätten tar det högst allvarligt om det är en del av att försöka sätta dem andra föräldern utanför. Ville mest visa ett exempel här.

Det verkar som att ingen här har kunskap utan skjuter från höften.

Det man ser mest när man läser det du skriver är ett barn som far illa av att du vägrar låta pappan ha mer tid med barnet. Att barnet blir ledsen av att lämna pappan kan mycket bäl bero på att de får alldeles för lite tid tillsammans.

Du måste lära dig att skilja på dina känslor och barnets rättigheter.

Jag skulle vilja se en sån dom som du påstår finns. Länka gärna!

Saken är den att han är en vuxen man som inte behöver dalta dig eller förklara för ett föratåndshandikappat barn vem du är genom smeknamn och liknelser eller de få ord som barnet förstår. Han kallar dig för N inför barnet. På vilket sätt tar barnet skada av det menar du?

Inte för att vara elak men om det här är vad du har att komma med i domstol, som argument för att begränsa umgänge, så är du körd.

På vilket sätt far barnet illa? Symptom? Vem kan intyga det?
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 09:55:08 följande:

Tack för ett svar som faktiskt verkar ha för avsikt att hjälpa. Problemet är att situationen påverkar både barnet och mig. Barnet blir ledset och jag känner att inte jag kan vara mig själv i föräldraskapet längre. Till exempel tror jag att alla föräldrar någon gång blir stressade eller lite irriterade. Det kan jag inte bli för då vänds det mot mig när barnet varit hos pappan.

Sist var det till och med så att barnet på väg till pappan talade om för mig vilken toppenhelg hen tyckte att vi haft. När jag hämtade barnet var hen ledsen och arg för att jag hade varit lite stressad innan vi skulle iväg till ett kalas den helgen... Klart att jag blir ledsen, barnet märker det och det blir en ond cirkel. I en perfekt värld vore jag en perfekt förälder men jag blir påverkad och det i sin tur påverkar min och barnets relation.

Du verkar vara oerhört känslosam och ovillig att avceptera att du inte är felfri. So what att barnet upptäckte att du var stressad?? Varför accepterar du att barnet utpressar dig känslomässigt över din fullkomligt naturliga reaktion? Det är bara att förklara för barnet att det händer att saker kör ihop sig och att man blir stressad. Det är inget personligt mot någon. För du tar väl inte ut stressen och irritationen på barnet ge om att vara arg och irriterad på hen?
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 10:15:43 följande:

Faktum är att jag trodde som du tidigare och har lagt fram förslag på utökat umgänge. Men barnet har själv börjat beskriva hur ledsen hen blir när pappa säger hejdå när hen ska till mig och berättar också att pappa säger hejdå på ett helt annat sätt de tillfällen som pappan lämnar på skolan. Fast det är lika långt till nästa träff med barnet osv. Barnet blir ledset för att pappan beter sig som att det är synd om barnet som ska åka till mamman, dvs mig. Barnet blir inte ledset vid lämning på skolan när jag ska hämta.

Exempel på dom. Även i vårt fall har pappan undvikit mig och barnet då vi träffats på offentlig plats. www.dagensjuridik.se/2014/01/hovratt-ger-pappa-ensam-vardnad-om-dotter-efter-atta-ar-mamman-har-saboterat-umganget

På vilket sätt barnet far illa? Barnet är ledset, säger olika saker till mig och pappan om samma saker vilket hen berättar själv. För hen vill inte att pappa ska bli sur. Säger hen samma till pappa? Mycket möjligt. Men bra är det verkligen inte.

Hir kan du jämföra pappans val att kalla dig vid namn med en mamma som undanhållit papan för barnet i 6.5 år och som låtit barnet förstå att pappan är farlig samt försökt vägra pappan all insyn i barnets liv??? Seriöst?? Det finns inget som du har berättat som ens liknar det där fallet ens med bästa vilja att tolka allt till fin fördwl!
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 10:32:02 följande:

Du tillför just nu inget till tråden. Du kommer inte med några exempel på egen erfarenhet, inte heller med exempel på domar. Du verkar mest tycka en massa. Vad har du för kunskap eller erfarenhet egentligen?

Jag har massor av erfarenhet av familjerättsliga tvister och jag står fast vid attr du är körd med de argument som du drar upp i tråden.
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (,kjhgf) skrev 2016-11-05 10:37:50 följande:

Tillägg till ovanstående inlägg: Mina barns pappa sa alltså en hel del elakheter om mig till barnen. Att jag var den som gjort så de skildes (han träffade en ny men men..) att jag alltid var arg på honom och han blev så ledsen. Han la också skuldkänslor på barnen som att han blev så ledsen när de skulle åka till mamma, den äldsta sa han till att hon fick välja själv vem hon skulle bo med och att han tyckte det var orättvist att mamma fick ha båda på nästan heltid osv. vi hade varannan vecka tills han valde att flytta till sin nya och därmed själv säga till att det inte gick med varannan v längre pga avståndet.

Det jag läste nyss om vad du skrev, att barnet blir mer ledset vid lämning hos dig, ja men ha lämningarna på skolan då?

Det här och ditt inlägg strax innan är bra! Riktigt bra och problemlösande. Vi får hoppas att Ts lyssnar och tar efter.
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 10:43:29 följande:

Även detta svar verkar vara tänkt att faktiskt hjälpa. Men jag förstår inte varför jag ska gå med på ytterligare umgänge med en pappa som vägrar samarbete vilket brukar vara en sak som krävs för vv?

Jag förstår inte heller på vilket sätt barnet gynnas av total brist på flexibilitet? Om barnet själv vill vara hos mig en pappahelg (eller tvärtom) för att kusinerna har kalas eller för att syskonen ska göra något barnet vill vara med på så ska det aldrig gå för att pappan har rätt till sin fyrkantighet? Är ju inte så att alla andras liv kan regleras efter vårt umgängesschema.

Förstår du inte hur barnet gynnas av mer tid och en bättre relation med sin pappa?

Samarbetssvårigheter som är för stora för att man ska kunna ha växelvis boende är något helt annat än det du beskriver. Ni behöver inte vara överens om allt. Det ni måste vara överens om är att barnet ska må bra.

Eftersom ni inte kan vara flexibla, samarbeta och lita på varandra så kan ni inte heller byta dagar innan allt fungerar utan problem. Det kan ta ett par månader eller flera år men det brukar bli mycket bättre med tiden.
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 11:21:43 följande:

Det är absolut en tanke och en del i det hela som jag också beskriver. Men att helt och hållet skaka av sig alla dumheter är inte helt lätt. Klart att jag påverkad också och går i samtalsstöd för att hantera situationen på bästa sätt.

Där, hos en familjeterapeut, får jag dock bekräftat att pappans beteende inte alls är normalt. Och att det inte är konstigt att jag mår dåligt då det kan liknas vid mobbning. Men terapeuten säger också att kunskapen hos familjerätten och i samhället om psykisk misshandel är låg. Därför jag undrade om någon hade mer juridisk kunskap om situationer som denna.

Om du vänder på det och tänker att pappan också har en terapeut som han berättar sin bersion för och där han får bekräftelse i att det är du som saboterar eftersom du undanhåller barnet, vill ta av den lilla tid han har med barnet för att åka på altiviiteter, träffa släktingar osv när du egetligen har 25 dagar per månad när du kan göra sådant medan han har max 6... Hur ser du på det då?
  • Anonym (MrMagoo)
    Anonym (Villrådig) skrev 2016-11-05 12:07:56 följande:

Alltså ursäkta men du verkar tro att jag är helt blåst. Självklart har jag försökt att sätta mig in i hans situation och för sakens skull ska jag väl tillägga att när vi skilde oss nekade han både varannan vecka och varannan helg för att han inte hade tid.

Nej men du verkar tro att Tingsrätten kommer att tro allt du säger och slå ner på pappans alla argument. Det är inte så det fungerar. Du har inget som håller. Det är den saken jag försöker visa dig. Vad han sa och gjorde då ska du verkligen inte dra upp i domstolen. Det blir inte till din fördel.
  • Anonym (MrMagoo)
    Kjell2 skrev 2016-11-05 23:41:47 följande:

Frågan gäller inte GV eller vv. Du frågade om mer umgänge för pappan.

Ta kallar det mer umgänge men pappan yrkar på varannan vecka.
Svar på tråden *Långt* Hur resonerar Tingsrätten?