• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Ja det är sant. Vi fick ett toppembryo sist (under 10% fragmentering vilket är riktigt bra och den delade sig i den takt en normal delning ska ske) de sa ingen score men embryologen sa att det "fanns stora chanser för att denna embryo blir en graviditet och ett barn" och jag tror att om vi gör långa metoden så kanske vi får lite fler ägg. Jag nöjer mig med 6 ägg och kanske 4 befruktade på dessa. MAn ska inte gapa efter mer och jag får inse att jag e ju 41 och då kan man inte förvänta sig tonårsresultat på 18 ägg ;)

Ju jag e hoppfull!

Jag gör ju långa nu och hoppas också det händer mer än sist! Dock är jag lite försiktig i mina optimistiska uttalanden. Vår läkare trodde högst på 6 ägg, kanske 5 ägg.

Nä sant, 18 ägg händer aldrig, så är det ju...

Har du läst Klara Zimmergrens bok, kommer inte ihåg titeln, men handlar om hemmaförsök hit och dit och ivf som till slut slutade i adoption?

Tror jag hade satsat på egna ägg i din sits. En eller trepack vet jag inte...vad gjorde kliniken annorlunda iom att det delade sig så fint sista geången? Eller va det bara ett bra ägg?  För vår del blir det denna ivf:en, möjligen en till, men sen ÄD. Om sambon kan tänka sig det...

• smurfen 11

Hej på er!

Härligt att höra det stiger Maran!

Bara lite ego uppdatering också:

Vart å tagit blodprov idag och östradiolet hade höjts enligt plan, så fortsätter med samma enhet Menopur tills ul på fredag.

Men fattar inte hur de kan se om flera ägg utvecklas, istället för ett som det brukar göra varje månad?? Nån som vet? Jag är ju nojig och ville helst göra ett ul idag å kolla, vill ju veta om det är värt fortsätta...kontrollfreak, ja vet ! :)

Nu ska jag iväg å köpa mer knarkhormoner hehe :)

• smurfen 11
    shrigley skrev 2017-04-26 12:10:35 följande:

Hej alla,

Jag är tillbaks här på familjeliv igen, och söker febrilt efter halmstrån för att förstå vad det är för fel på min kropp. Gjort två IVF-försök i höstas/vintras på Sophiahemmet, det första slutade i ofostrig graviditet (bara fosterhinna utan innehåll), det andra försöket fick avbrytas eftersom jag inte svarade på stimuleringen utan endast fick fram två ynka små ägg av dålig kvalitet.

Nu har jag tagit kontakt med IVF Falun i hopp om att de ska göra något nytt o annorlunda (Sophiahemma ville bara köra på i samma hjulspår). Jag har tagit Prasteron i 1,5 månad och började spraya Synarela igen i fredags - men tror att jag måste avbryta alltihop. Kroppen är uppochned, jag har blött av och till i 3-4 veckor, såg ingen ÄL (testade i flera dagar med digitalt test), jag har kraftiga mensliknande smärtor hela tiden. Förstår inte vad det är.

Igår gjorde jag gynundersökning på St Göran, allt såg fint ut men jag blödde rikligt och läkaren trodde det kanske var en mens. Då kan jag ju inte fortsätta med Synarela, i långa protokollet påbörjas den på dag 21.. Jag blir så trött på min kropp, inget funkar! Har lågt AMH 0,52. Varit spontant gravid en gång för ett år sen med MF i v 11. Min sambo pratar aldrig mer om barn, tror han har gett upp för längesen. Vad ska jag göra?

/Ledsen

Hej och välkommen hit,

Jag har lite samma erfarenhet som du, gjorde ett försök med korta med Menopur 300 i januari i år, fick två ägg också, blev inget äp där. Läkaren trodde det skulle bli 6-8 ägg, då han såg 12 blåsor på ul, så det var chockerande. Hämtat mig lite nu, och gör nu långa med Synarela, började på dag 21 och hade vanlig mens och kör nu Menopur 375, ul på fredag och peppar peppar hoppas på äp nästa vecka.

Började du inte med Synarela på dag 21? Hur kommer det sig du har tagit äl test om du ska göra ivf? Förlåt om jag är frågvis, men gör du ivf nu eller ska du börja på Falun sen? Gör du nåt på eget bevåg med mediciner?

Mitt AMH ligger nånstans kring 1, kanske något under, var 1.1 i december 2016.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-25 22:32:36 följande:
    Hi hi, knarkhormoner...

De räknar ju äggblåsorna, som blir fler än normalt vid IVF, men själva ÄGGEN kan de ju inte se. Sen tror jag att typ 2 äggblåsor kan utvecklas fullt ut även i ostimulerad cykel, och fler än så i början men att de tillbakabildas tidigt tidigt. Lugn o fin Smurf, tror inte de kan varken se eller säga så mkt på detta stadium, sprutdag 5? 6? Är nog mest en del smått?
    Lugn o fin, jaja Glad ska försöka ! Jo tog spruta 6 igår, får hålla mig till ul!

Har flytningar och känningar i äggstocktrakten så hoppas det betyder det händer nåt därinne !
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-25 14:47:16 följande:

Smurfen - Om du blir patient på Hagakliniken i Gbg, så kanske Dr Ali kan hjälpa er med recept på immunmediciner. Jag har hört om de som varit hos Dr D i Aten har visat behandlingsplanen där och fått hjälp.

De kan också sätta IL-dropp där mot betalning samt ordna blodprover tror jag. Annars finns ju Werlabs för blodprov. Lycka till.

Ok, tack för tipset, känner dock lite tidspress då förhoppningsvis äp är på tisdag eller ondag nästa vecka. Men kommer kanske fler gånger.

Hoppas jag blir kanonförkyld nästa vecka :) !

Fick iaf svar att jag inte får göra bloppropputredning, då jag inte haft det och min mor som haft det, fick det i rätt sen ålder.
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-26 14:13:20 följande:

Smurfen - Boka tid på Hagakliniken hos Dr Ali så kan han hjälpa dig med blodproppsutredning. Om du har en blodproppssjukdom som jag och många andra, så måste man ha Trombyl och Blodförtunnande sprutor -annars blir det aldrig några levande barn. Endera blir det tidiga proppar och fostret kan inte fästa, eller så blir det proppar i moderkakan och de dör. Jag fick inte heller ta de proverna hos Landstinget (trots att min mor också haft blodpropp). Så jag åkte till Aten och betalade 20.000 för att få veta det. Då är det lättare att du bokar ett besök hos Dr Ali. Det är mycket bättre att göra utredningen först, och få rätt medicin om du behöver det, annars är det bara bortslösad tid och pengar att göra fler försök utan medicin !

Det gör jag eventuellt senare, hinner inte med denna vända, OM det blir insätt av ägg ska jag börja med albyl en tredjedels i alla fall.
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-04-26 14:39:36 följande:
    Hej Smurfen o tack för svar -  

Jag gör mitt tredje IVF-försök nu, det är det första jag gör i Falun.

ÄL-test gjorde jag runt dag 14-16 men fick inget utslag (att man ska göra IVF betyder inte att man inte kan försöka naturligt också). Dag 21 (i fredags) fick jag besked från Falun att påbörja Synarela. Efter bara ett dygn började ny blödning som fortfarande håller i sig. Vet inte om det är bara nån märklig mellanblödning, en riktig mens och att jag alltså har tagit helt fel på cykeln, eller om det är något som framkallats av Synarelan (det senare knappast troligt eftersom jag just börjat spraya då). Det är knepigt nog att få till en IVF, ännu knepigare om man inte har en menscykel att förhålla sig till.....

Jag fick kontakt med Falun i mars och har sedan dess ätit Prasteron, vilket jag inte känner av på något sätt (mer än lite mer fettig hy möjligtvis).
    shrigley skrev 2017-04-26 14:51:36 följande:
    Hur gammal är du förresten? Har du gjort flera IVF:er tidigare eller var den i januari din första? Jag gjorde äggfrys 2013 och har 12 stycken i frysen, som alltså är från att jag var 38 år gammal, de har jag också som en liten extra back-up. Eller nja, back-up är det ju inte - finns ju ingen garanti att de skulle vara bättre, klara en upptining eller leda till något osv - men ett extra försök är det ju. Och man kan ju hoppas att de är bättre än de jag knappt lyckas klämma ut nu....
    Jaha ok, blev lite förvirrad av ditt första inlägg där :), jo vi har också försökt naturligt inför ivf. Har du fått mer koll på varför din cykel är sån?

Har du fått kortison också inför ivf? Falun ska ju vara duktiga på att ge fler mediciner än övriga kliniker i Sverige.

Jag är 42, och detta blir andra ivf, tror det blir bättre resultat nu, känns mycket kring äggstockarna, men vågar inte bli för hoppfull.

Hur kommer det sig du gör ivf om du har backup? Förlåt för frågvisa frågor igen men 38åriga ägg och såpass många, chansen finns ju mycket väl nåt där är bra?

• smurfen 11
    shrigley skrev 2017-04-27 15:42:49 följande:
    Vi är lite i samma sits kanske... jag är 41, blir 42 i höst (ångest!). Igår pratade jag med IVF i Falun igen och de sade att jag hade som en liten 2 cm cysta på ena äggstocken (rester från en tidigare ÄL), helt ofarligt och väldigt vanligt, men det är det som de tror stör min cykel och gör att jag blöder så konstant. Har också väldigt ont, som menskramp. Jag skulle bara fortsätta spraya med Synarela och ta mina Prasteron som vanligt, fast öka det senare från 2 till 3 tabletter per dag.

Har aldrig provat kortison inför IVF, vad är det bra för? Nu väntar jag på svar ang mina NK-celler, om det kan vara förhöjda nivåer där som framkallat mina tidigare missfall. Ev kan det bli tal om att jag ska ta Trombyl längre fram, sade doktorn, vi får se. 

Jag har mina frysta obefruktade ägg som en "back up" när mina äggstockar är slutkörda och inte kan få fram fler färska. Tills dess är det dumt att "slösa" på reserverna tycker jag....  
    Ja, visst får man ångest ! Vet preeecis vad du menar, har ni barn sen innan? Det har inte vi, så då blir ångesten ännu större...:(

Ivårt fall kanske vi gör ÄD men vi får se vad ivf visar här nu först.

Jo cystor ok, ja de kan ställa till det har jag hört, inte haft nån själv än peppar peppar. Men då har de koll på dig i alla fall.

Kortison tar ner immunförsvaret så ägget inte stöts bort av dig. Det fäster alltså. Du ska ju få svar på NK celler, då ser de nog om du ska ta kortison också. Vart bor du? Jag känner att vi borde tagit oss till Falun, för har misstänkt mitt immunförsvar stoppar att bli gravid, ja, förutom äldre ägg då. Är sällan förkyld. Falun är nog i stort sett den enda klinik som ger fler mediciner, så det är bra du är där.
  • smurfen 11

Hej på er !

Lite ego inlägg idag...lite deppigt.

Hoppas det gick bra Maran med hcg:et!

Var på ul idag, och har möjligen två eller en hon kunde inte se riktigt,  stora på 18 mm på höger sida, flera mindre på typ 8 mm på vänster. Ska på ett ul till på söndag, får se då om det rört på sig, annars blir det inget äp. Visste ju om denna eventuella utgång så är inte lika förkrossad denna gång. Men kom små tårar när jag nu fick stanna för massa söta dagis treåringar med gula västar som skulle över gatan, då jag inser det inte blir mina gener som förs vidare :(, får se nu om sambon inser det är dags för äd.

Så ny update på söndag eller efter helg.

Ha en fin helg på er !

• smurfen 11

Hej!

Skriver snart igen men behöver råd!!

Nytt ul idag, Fortfarande osäkert om 2 blåsor på hö sida, men iaf isf en på 20 mm och en på 13 typ.

Vänster 1 på 12mm alltså växt 4 mm på 2 dagar.

Alltså 2-3 blåsor.

Äp eller ej??? Hur stor sannolikhet är det att det är tomma blåsor i alla?? Är det värt göra ett uttag för 16000 kr...

Hjälp vad skulle ni göra? Försöka hemma eller gå vidare?

Har man mindre ont vid och efter Äp om det är få blåsor att ta ut?

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?