• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

UndrandeSökare skrev 2017-03-24 00:17:47 följande:

Ego: Det går framåt här ! Har fått besked från min koordinator

att donatorn fick ut 13 mogna ägg och att 12 blivit befruktade.

Nu ska de odlas till blastos och göras PGS.

Insättning blir 28/3. Spännande !

Äsch, "isf" skulle jag inte skriva utan "iaf".
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-24 09:40:42 följande:

Tack för grattis !

Insättning 28 mars Alltså nu på tisdag !

Ok! Men jag är ändå superförvånad, PGS tar ju två till tre VECKOR att göra??? Kanske är ngn annan variant?...
  • Maran73

[quote=77531060][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2017-03-25 10:48:08 följande:[/quote-nick]AvaRiga erbjuder 3 olika paket för PGS, maila och fråga dem så får du mer information.

Har du någon länk till källan att det tar 2-3veckor att göra PGS? Bara nyfiken.

Det finns ju något som heter PGD också, du letar man efter en viss sjukdom. Man ska inte blanda ihop de två. Detta är PGS och då kollar man endast efter om embryona är normala

Lycka till alla ![/h

Hej igen! Njaee ingen länk, men vi har ju gjort PGS två ggr på IVF Riga, tog tre veckor att få resultat båda gångerna. Samt läst mkt i en "PGS-tråd" på en amerikansk sida liknande denna, och även på amerikanska klinikerna handlade det om veckor att få svar, även ngn i London tror jag. Så det var därför jag blev så förvånad. Jo, vet skillnaden PGS/PGD, sista tar vad jag förstår månader att göra... Hur som helst, om AVA Riga fixar att göra vanlig PGS så superdupersnabbt så kanske vi också är sugna i så fall! Ska mejla o fråga!

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-25 17:06:40 följande:

Maran - Vilket datum ska du göra vul och insättning?

Blir det insättning i mitten av april?

Tänker du sätta in 3 dagars eller 5 dagars? 1 eller 2 embryon?

PGS? Embyro glue? eller något annat?

Lite info om AvaRigas olika erbjudanden och priser hittar du här:

www.avaclinic.lv/se/prislista.html

Hoppas du får svar från Veronika på måndag ifall du mailat henne om PGS.

Glömde ju svara på detta. Enl den prel planen insättning runt 10 april. Har dock funderat lite o kommit fram till att vi nog vill odla till blastos ist för tre dagars, är ju så många som faller ifrån just vid tre dgr tänker jag. Och om vi dessutom ska göra PGS (inte bestämt än) så tar det väl någon dag extra också. Så ja, mitten av april ungefär! Går ju så fort allt! Embryo Glue tänkte jag fråga om, om de märkt någon ökning av graviditeter el inte sedan de började använda det. Så vi får se. Ska mejla Katerina (min koordinator) imorgon och skicka svaret på sperma testet vi tog innan vi åkte, då frågar jag om allt o ber om en uppdaterad plan. Tyyyypiskt nog kollade de inte morfologin, trots att vår läkare nämnde det! Skit och skit igen... Men, AVA har ju OK:at mannens spermier redan så... Tänker också att alla värden var markant bättre denna gång (då vi följde "reglerna" m avhållsamhet etc) så hoppas o tror att det även gäller morfologin. Snart åker ni!! Lycka till! Fått ngn uppdatering?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-03-26 12:27:15 följande:

Superfurry,

Jaha, då har du också tänkt börja med kortison och albyl! Som du säger man behöver komma över sin nojor, jag är likadan! Tar du din syrras grejer då? Var det denna veckan spermietestet skulle göras?

Maran,

Så bra din mans spermier är bra! När är det dags för allt? Härligt det låter med er semester, hoppas ni är utvilade.

Hej du! Jo det var helt fantastiskt! Så härlig natur, och alla djur vi såg på nära håll! Lejon, giraff, elefant, gaseller, zebror, gnuer... Och på lite längre håll noshörning (där hade vi tur!) o flodhäst. Dessutom en gepard m tre halvvuxna ungar som jagade ikapp och fällde en bock precis framför och vid sidan av vår bil... Samt en leopard m liten unge i ett träd, och m ett byte som hon släpat upp dit. Så, rekommenderas!!! Zanzibar vackert, vaaarmt och väldigt lugnt. Mer än nöjda!!!

Se ovan mitt svar t Undrande, det rusar framåt mot vår tur! Kan ju också vara t hjälp i ditt funderande, om ni prövar en gång till m vanlig IVF och det skiter sig igen, så går det verkligen fort om ni vill byta till ÄD! Här vilar inga halta löss... Beror förstås på om det dyker upp några hinder, men klinikerna utomlands verkar för det mesta mkt effektiva. Jobbigt för dig, att det känns så motigt! Stor bamsekram! Kan bara säga att vi INTE ångrar våra två IVF, trots resultatet. Vi har verkligen försökt, och då är det lätt (are) att gå vidare tror jag.
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-26 23:30:46 följande:

Maran - Du kanske ska fråga om du får byta koordinator till Veronika istället?

Med tanke på att Katarina dels gav dig fel ordination på Progynonet

och sen ger Ok på ett spermaprov där det saknas Morfologidelen?

Jättetråkigt när det krånglar, hoppas det ordnar sig !

Du hinner ju fortfarande skicka mannen till Riga för fragmentationstest om ni gör det nästa vecka. Flyg från Stockholm tar bara 1 timme och en kvart. Blir det dåligt resultat så får ni fylla i blanketten hur ni vill donatorn ska se ut, lämna foto på mannen och sen ska man matchas mot möjliga donatorer. Sen får man 4 förslag på donatorer och man mailar dem vilken man valt. Sen sköter kliniken resten. Men dröj inte, för kliniken måste isåfall reservera sperman och få den skickad till sig från Danmark (fryst sperma från spermabank).

Jag reser imorgon måndag, transfer tisdag, hemma igen onsdag em. Nu har kliniken stängt över helgen, men senaste uppdateringen var att det dag 2 fortfarande var 12 befruktade ägg kvar, lika många som efter befruktningen.

De gör PGS på måndag dag 5 och insättning dag 6. Jag kommer få besked när jag träffar läkaren hur det gått med PGS.

Ha det bra alla !

Hej du, nej alltså, doktorn på AVA har sett (och sagt ok till) det gamla sperma provet vi gjorde i Riga, där var morfologin med. Plus att det finns en form av "utlåtande" också från IVF Riga som säger att spermierna duger utmärkt förutsatt att man gör ICSI. Så det är väl en sammanvägd bedömning antar jag. Det nya provet i Sverige behövde vi alltså inte ens ta, men vi hade ju redan fått kallelse så varför inte. Skickar resultatet imorgon mest för att det finns liksom.

Trevlig resa till dig, hoppas allt går bra!!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-03-27 16:31:19 följande:

Åh så härligt det låter, men se nåt djur som dödar annat djur fixar inte jag, inte ens på "mitt i naturenprogrammet" ! Tror Zanzibar är något för mig med bad och sol dock !

Tack för peppet :) ibland undrar jag om det bara är JAG i hela världen som blir tveksam...på onsdag ska läkaren ringa så får se hur vi gör, och som jag skrev det var en annan tjej i annan tråd som nyligen blivit gravid med ivf vid 42...sen ska bara jag våga ta språnget själv...hade vart sååå mycket annorlunda om vi kommit till äp sist. Då vet man ju det funkar iaf.

Jo så är det säkerligen, lättare gå vidare när man vet det inte funkar med egna ägg. Fast egentligen vet jag ju det redan:( Eller så är det själva befruktningen vi inte "fixar" själva, och nu kan få hjälp med, vem vet??

Blir också orolig då sista läkaren nu sa max 5 ägg, ( om vi har tur något mer), men de andra två läkarna sa 6-8 ägg, sjunker äggantalet så snabbt på två månader, visst kan det variera också...fast denna sista läkare såg ca 9 blåsor totalt. Blir galen snart!

Så kul det är dags för er snart också, med äd. Det har ju gått jättefort! Odla till blastisar låter som en bra grej.

Hej! Nej hu, jag tittade bort under den "grymmaste" delen! Men det var ändå... speciellt att se, även om man tycker jättesynd om bocken.

IVF och allt detta är SÅ tungt, omöjligt att det bara är du som tvekar!! Eller? Tänkte som så att det inte är omöjligt att du hamnade i en "dålig" cykel, hade otur? I vår ålder kan det ju hända att det inte blir ÄL varje månad, trots regelbunden mens. Så det är kanske inte är omöjligt med dina ägg? Men, ja, antar att det inte är annat att göra än att harva runt alla tankar o känslor typ tusen ggr tills du/ni kommer fram till något. Stön, lider med dig! <3 Min uppfattning hittills är att man får lika många olika svar som personer man frågar! Fast iof sig är ju 5 ägg jmf med sådär 6-7 ägg inte så stor skillnad. Det är skit att det inte GÅR att förutsäga något, min läkare på första kliniken var mkt pessimistisk, sen blev hon överlycklig över våra 10 ägg! Hon sade aldrig vad hon trodde från början, men att "it doesn't look good". Och m tanke på hennes reaktion på de 10 (hon verkligen strålade!) så kanske hon tippade på bara några få. Så... Äsch, vet inte vad jag vill säga egentligen, bara att jag förstår att det är skitsvårt! <3
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-03-27 20:10:04 följande:

Oj tjejer vad ni varit aktiva!!! 21 sen jag var inloggad sist :) Kan svara nu hemma, hoppas jag inte missar någon! skumläst tråden nu! :)

oj oj oj! vilken bar resultat! Grattis :) då har ni några syskon att tillgå ;) såg också att ni skulle använda er av babyglue och sätta in 2 embryon. Bra tänkt!! Hade jag också gjort :) håller tummarna hårt för dig nu Undrande och lycka till imorgon!Jadå jag har börjat med albyl iaf, men inte kortison då det visade sig att de tabletterna syrran hade inte innehöll kortison. Vet ej hur jag ska göra...... med allt :/ arghh så svårt! Precis som dig så är jag livrädd att misslyckas igen! Vi ska kolla de små rackarna nästa fredag. ântligen!! hoppas verkligen at tde är pigga och välmående! Lätttre att ordna om det är mina ägg som e kassa ju!Underbart Maran!!!! låter riktigt fint! Har bara varit i västafrika i Nigeria. Ghana och Elfenbenskusten. De hade inte så mycket djur, eller ju de hade, men inte så mycket som just Tanzania som är känd för det har, vi reste och backpackade (längesen) så det blev mest annat vi gjorde. Besökte stränder och byar och hade det gött :) älskar Afrika skulle lätt åka dit igen! Så kanske kanske Zanzibar då nästa gång! Och så spänande att du också kör igång snart! många på g just nu :)Hej Cakh, jag hade det så och jag fick mens sedan, detta på ruvardag 14. Det behöver ju inte betyda att du också får det, kan ju vara en s.k. nidblödning, de brukar komma ca en vecka-10 dagar efter att man haft ägglossning. Ge inte upp! Inte förrän mensen har kommit igång ordentligt!!!

nu till ego :)

Vi fick svar från triangeln nu (de hade inte mötestid förrän i maj så detta är den första minuset för den kliniken! att de sköter allt genom mail) jaja, det går bra för oss att starta ändå. De sa att de erbjuder oss försök med ISCI, men de rekommenderar också att vi "värderar" äggdonation då vi haft så dåliga resultat. Så ja det hjälpte inte mycket i vårt beslutprocess så att säga.... Så där är vi nu!!!

Vad ska vi göra??? hjälp!!!! :/ 

Jaja nu väntar en del betänketid. Men alla råd är välkomna! Kram alla 

Oj oj, nej det gav ju inte så mkt från eller till det... Tänkte på en sak, du har bara nämnt tre-pack vad jag har läst (kan absolut ha missat ngt dock!). Kan ni inte testa vanlig IVF bara en gång till kanske? Så blir det inte riktigt så "stort" projekt? Bara en tanke. Vet iof sig inte hur dessa tre-pack är upplagt heller...
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-03-26 23:30:46 följande:

Maran - Du kanske ska fråga om du får byta koordinator till Veronika istället?

Med tanke på att Katarina dels gav dig fel ordination på Progynonet

och sen ger Ok på ett spermaprov där det saknas Morfologidelen?

Jättetråkigt när det krånglar, hoppas det ordnar sig !

Du hinner ju fortfarande skicka mannen till Riga för fragmentationstest om ni gör det nästa vecka. Flyg från Stockholm tar bara 1 timme och en kvart. Blir det dåligt resultat så får ni fylla i blanketten hur ni vill donatorn ska se ut, lämna foto på mannen och sen ska man matchas mot möjliga donatorer. Sen får man 4 förslag på donatorer och man mailar dem vilken man valt. Sen sköter kliniken resten. Men dröj inte, för kliniken måste isåfall reservera sperman och få den skickad till sig från Danmark (fryst sperma från spermabank).

Jag reser imorgon måndag, transfer tisdag, hemma igen onsdag em. Nu har kliniken stängt över helgen, men senaste uppdateringen var att det dag 2 fortfarande var 12 befruktade ägg kvar, lika många som efter befruktningen.

De gör PGS på måndag dag 5 och insättning dag 6. Jag kommer få besked när jag träffar läkaren hur det gått med PGS.

Ha det bra alla !

Hallå Undrande, hur har det gått?? Är bara såååå nyfiken!

Vill även skicka ett stort tack för tipset om PGS i "current cycle"! Har nu sagt till att vi vill ha det. Hade som sagt inte en aning om att det gick att göra PGS så snabbt, toppen att det går. Men HU så dyrt... över 100 000kr totalt... är det vad ni betalar också på ett ungefär?
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-03-29 11:11:37 följande:

Nej verkligen inte! Man ville ju att de skulle säga något mer konkret om våra chanser, men ikke :/ så vi sitter i samma sits som förr. Har haft en ok period ett par veckor nu men kom in i en sådan minidowner igen igår pga att vi inte vet hur vi ska göra. Om vi haft oändligt med pengar hade vi satsat direkt på fler försök med egna ägg. Det vet jag eftersom jag känner att jag orkar! Men eftersom det kostar och vi kommer att skuldsätta oss för det så känner vi att vi kanske kastar bort pengar på något om ändå är dömt att misslyckats. Och sedan så ska man låna ännu mer pengar för en äggdonation.... :(

Ju det har vi också diskuterat, men anledningen till att vi vill köpa trepack är också pengabaserat. Ett försök går på ca 35000 kr oh tre försök kostar 75000 så det blir lite "tre för två" pris vilket lockar. Jag är övertygad om att vi kommer att behöva fler än ett försök så därför hade det passat bra med tre för två... Ja det är anledningen!

Men vi har sagt att vi ska nog kanske vänta tills maj ändå så att man får tid att tänka. inte klirrat än dock, annars ska jag ju snart starta med sprayen... Ja alltså så svårt!!!! 

Sorry för egoinlägg. Nu ska jag jobba vidare här. Kram tjejer!

Också nyfiken på hur det gick med Undrande! Skriv snart undrande och berätta!!!!

Aha, då förstår jag! Fyyyyy så svårt! <3
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?