• Maran73

ivf / äd 2016/ 2017?

För egen del så finns inget nytt på horisonten förutom att vi vid (sista!) rutinkollen på MVC igår blev inlagda på listan över igångsättningar den 27:e. Så om det blir som jag tror kommer jag att plåga er med en massa inlägg den dagen medans vi väntar på att det ska dra igång.. Finns ju inte mkt att ta sig för på sjukhus menar jag.

Tills vidare vill jag önska alla i min ?modertråd? en riktigt God Jul! Kraaam!

• Maran73

Så, nu sitter vi på bussen på väg t Södersjukhuset f igångsättning! Mkt lugnt o behagligt. Kommit lite brunt till rött koagel igår o idag, gissar att det är på G men behöver en liten skjuts f att ordentliga värkar ska starta.

• Maran73

Hej! Nu är vi i mål!!! Sitt-ligger just nu med världens sötaste lilla bebis i famnen. <3 Elsa kom ut kl nio i går morse, efter en förlossning som var ok men en aning dramatisk med en större blödning och svimning inne på toa... Tog ca 18 timmar från att det drog igång med värkar. Epidural is the shit.. Men, sammantaget en helt ok förlossning som sagt. Vi mår bra förutom att man är svag som en kattunge. Älskar henne gränslöst från första ögonblicket! <3

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-12-30 08:23:29 följande:

Så underbart Maran! Har väntat på en rapport:) Grattis till underverket! Lilla Elsa, ja så det blev en tjej!

Blödning och svimma låter mindre behagligt dock...Men så gott höra ni mår bra, hur mår pappan?

Tack! Ja vår koordinator hade visst koll ändå. Nej inte så behagligt, men det börjar redan blekna. Elsa är så GALET söt o helt underbar!!! <3 Skulle göra om förlossningen 100 ggr ifall det krävdes. Skrev förresten fel tidigare, det tog ca 18 timmar från första dosen läkemedel, från etablerade/kraftigare värkar tog det ca 12 timmar. Pappan mår bra, han är som född till sin nya roll! Lite trött och tagen också förstås men mår bra. Och stolt som en tupp!

När är det dags för er att åka till Polen på ett ungefär?? Var det slutet av januari?

Idag åker vi hem till katter och storebror, ska bli skönt! Elsa har gått ner ca 190 gram vilket är helt ok.

Gott Nytt År på er!!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2018-01-01 11:51:49 följande:

Gott nytt år själva :) ! Gott å komma hem va ?? Fast jag tycker det skulle kännas läskigt att helt plötsligt sköta allt själv, men klart man inte kan bosätta sig på sjukhuset! Jag menar, hur ska man veta hur man ska göra med en liten kotte som bara ligger där:)

Bra att du säger att du skulle göra om det, jag är liiite förlossningsrädd...men förmodligen gör väl kroppen det den ska!

Vad roligt att din man känner så! 

Japp, slutet av januari blir det, beräknat på min mens. Nu när det närmar sig känner jag lite tveksamhet....vet inte vad det beror på...säkert lite att det bara blir detta försöket och blir rädd det ska skita sig...hur ska jag kunna bli gravid liksom?? Känns som jag är full av gravidhormoner redan nu:)

Hej!

Ojojoj, då är det nära nu! Såååå spännande. Alltså, lite kalla fötter är väl normalt inför stora händelser, det ÄR ju faktiskt att ?åka och bli gravid? som du ska göra! Även om det förstås inte är säkert att det blir plus så sätter de faktiskt in ett levande embryo i din kropp. Tror det kommer gå galant jag! Det är trots allt för det mesta svårt att bli gravid när man börjar försöka sent, för vissa omöjligt, så d e långt ifrån säkert att det är ngt fel med din kropp utöver det. Positiv thinking här nu Smurfen! (gud så klämkäckt, haha)

Jo, visst är det lite läskigt med första barnet, speciellt om t ex amningen strular, men man har SÅ stort stöd att tillgå från alla möjliga håll i vården. Amningscentrum, BVC, BB avdelningen man låg på, osv osv. Bara att lyfta luren. Och för det mesta rullar det på helt naturligt inne i bebisbubblan! Instinkt antar jag. Nu är det ju lättare med nr 2, litar mer på min egen känsla av vad Elsa behöver och inte.

Såhär: nej, förlossningar ÄR inte roliga, och det GÖR jävligt ont, men inte så ont att man ALDRIG I LIVET gör om det igen. Plus att det finns t ex epidural om man inte pallar, helt suveränt tyckte jag. Iaf, det jobbiga bleknar fort bort när man väl har sin lilla bebis på bröstet! <3
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2018-01-01 23:18:30 följande:

Ååååååh Maran grattis grattis grattis

Loggade in bara för att se om du fått!!

En liten Elsa så sött <3

Massa kramar!!!

Tack snälla! Kram tillbaka!
  • Maran73
    Stina14 skrev 2018-01-04 22:06:17 följande:

Grattis Maran!! Så underbart att läsa att allt gått så bra. En liten Elsa, tänka sig!

Stor kram

Och tack till dig också! Ja helt fantastiskt är det, håller tummen hååårt att du kommer hit också snart!
  • Maran73
    Stina14 skrev 2018-01-06 10:41:55 följande:

Tack snälla att du håller tummarna, detbehövs! Är nojig hör att jag väljer fel klinik. Valt Ava Riga framför St Petersburg pga tidsaspekten men rädd att jag gör fel, usch så mycket nerver redan nu.

En fråga, gjorde ni pgs? Läkaren jag talade med på Ava Riga sa att det inte är nödvändigt, inte heller koordinatorn på St Petersburg men jag är osäker efter mina misslyckade ivf.

Kram

Hej du! Kan bara hålla med föregående talare, att det inte är nödvändigt men visst ökar det chansen för att få en frisk bebis. Sen ska man vara medveten om att PGS inte innebär ngn garanti att inga kromosomfel finns, man fångar upp de vanligaste felen med PGS, såsom tri- och monosomi, men det kan finnas små mikrofel liksom inuti kromosomerna ändå. Men som sagt, sådana fel är ju inte den vanligaste orsaken till missfall.

Vi är, förstås, väldigt nöjda med AVA Riga. Har du ngn speciell orsak till att tro att St Petersburg är bättre?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2018-01-06 16:13:30 följande:

Jo så långt har jag aldrig i mitt liv kommit, så bara det är en milstolpe, ett embryo. Mycket overkligt. Men nu nojar jag med mässling...har väl bara en spruta vid 12 års ålder, dessutom om jag inte fattar fel så var jag inte immun mot röda hund längre. Så möjligen blir det spruta, och ännu längre väntan på äd. Suck säger jag bara. Visst det är för vårat bästa, men vi skulle u egentligen kommit igång i november...:( Så jag kommer bli lika gammal som dig när (kanske) kotten kommer !

Önskar kliniken kunde klämt ur sig detta med sjukdomar vaccin mm, för vi gav dom info om detta redan i september. Suck.

Men kul höra det verka rula på bra för er hemma, tror väl också det kommer nån form av instinkt sen:)...får du nån sömn? :)

Ja suck, är det inte det ena så är det det andra, gaaah! Jag ökade som tur var på mitt grundskydd för några år sedan när jag tog TBE, är jag mkt glad för nu!

Nej, inte mkt sömn men har iaf fått några timmar djupsömn nu känner jag, lite piggare i huvudet dock ej i kroppen tyvärr. Blir helt matt och yrslig av minsta lilla.. Kombination av sömnbrist, lite lågt Hb, diabetes och maratonloppet som en förlossning innebär, är min gissning. Men det är bara att ge sig själv tid, är alldeles för otålig med detta inser jag. Förr i tiden skulle man t ex ligga till sängs i tre veckor!
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2018-01-08 14:58:33 följande:

Tycker ju kliniken ska ha koll på sånt här, suck. Ska ta en spruta imorgon på min vc, men sen måste det ju gå ett helt jävla kvartal. suck. Känns som det aldrig kommer bli av:(

Bra att du känner dig någort piggare i skallen iaf! Det tar väl säkert flera veckor till kanske innan du är människa igen:) Tålamod är inte min bästa sida heller !

Hur känns det då, känns det annorlunda mot att hon skulle vara din genetiskt? Dum fråga kanske, men känner jag måste fråga ändå.

Hej!

Förstår att 3 månader måste kännas som 3 år i det här skedet.. Fy så surt! Och ja det kunde de ju ha sagt så ni kunde fixa det medan ni väntade på donator..

Inte alls en dum fråga! Helt relevant. Helt ärligt så var anknytningen och kärleken till henne helt omedelbar och självklar, med sonen tog det liiite längre tid av någon anledning. Så, hon är lika mkt min som sonen är, det enda som är lite trist är det där med att leta efter sina egna drag i sitt barn, det fattas ju nu. Fått kommentarer att hon är lik både mig och sonen, och ÄD barn är faktiskt ofta lika sina mammor så man vet ju inte vad den där epigenetiken bidrar till, men.. Jaja.
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2018-01-10 08:54:19 följande:

Hallå igen:)

Jag hoppades du inte skulle ta illa upp av frågan. Ganska känsliga saker det här ju. Jag kan själv tänka mig att anknytningen kommer gå på en nanosekund, då vi ändå bär på barnet. Alltså det där med likhet...lyssnade på en podd i höstas, däer ett par gjort äd, och sen sa väldigt många bebisen då (pojken ), var lik mamman. Så det låter inte helt otroligt det du säger.

Japp, nu är sprutan tagen iaf, igår, så nu är det nedräkning till april...är irriterad på kliniken och även mejlat dom igår att de bör ta upp det mer med framtida patienter. 

Nädå, krävs rätt mkt för att jag ska ta illa upp.

Blev så osäker med allt prat om mässling, så kollade med Svea vaccin och det visade sig vara difteri m.m. som jag fyllt på och inte MPR! Gaaah...! MEN som tur var har jag en klok mor som såg till att jag fick vaccin som tvååring, och sedan fick jag en spruta -85 enligt mitt vaccinationskort så jag är safe. Puuuuuh!
  • Maran73
    Stina14 skrev 2018-01-13 11:43:51 följande:

Det förstår jag :) Krama lilla Elsa!

Will do!
  • Maran73

Hallå allihopa! Hur är det med er? Och hur går det med bebisfabrikerna? Smurfen, börjar det dra ihop sig?

Här allt bra, förutom att Elsa fick en ganska kraftig reaktion på drick-vaccinet mot Rotavirus nu i veckan, med några kräkningar, diarré, lite feber och magbesvär. Men det är nästan borta nu och varade bara ett par dagar. Hellre det än att få magsjukan from hell liksom.. Annars växer hon så det knakar, minsta storlekarna urvuxna och har gått upp ca 1,2 kg från födelsevikt. Ler, gör små svarsljud och härmas, jag smågråter varje dag av lycka o kärlek när hon är så där oemotståndligt ljuvlig liksom. Två månader på onsdag! Går så fort.. <3

• Maran73
    smurfen 11 skrev 2018-02-24 18:39:18 följande:

Hallå Maran:) kul å höra från dig!

Gott å höra det lilla knytet mår bra, även om biverkningarna lät mindre kul...det är så lustigt, jag tänkte på dig igår tror jag det var och tänkte" nu är Marans redan 2 månader"

Jodå, hade planer på att åka för äd nu förra veckan faktiskt, men vi kommer göra som sagt innan, april, möjligen maj, då mars inte alls funkar att åka i för mig. Dock lite funderingar kring donatorns ålder när hon donerade:(, kliniken har gett tre bud nu, att donatorn är antingen 29,30 eller 36, vilket irriterar mig såklart, och jag har naturligtvis legat på kliniken om svar, påstridig som jag är. Så får se. 

Ha ha, ja när man talar om trollen typ.

Nähä, sist jag hörde/läste ngt vad det februari/mars som gällde. Känner mig helt otålig å dina vägnar! Kan tänka mig hur DU känner då. Så synd att det ska strula hela tiden! Man blir ju less..

Vaddå, är det olika personer som sagt olika åldrar på donatorn eller vad?
  • Maran73
    Linsi skrev 2018-03-01 10:07:05 följande:

Hej!

Smyger in och läser lite i tråden.

Tror att vi var i samma ruvartråd tidigare smurf11 (i januari)

Vårt första IVF-försök misslyckades och ska påbörja försök nr 2 nästa vecka (om mensen kommer som den ska)

Jag har så smått börjat fundera på äggdonation, men min sambo är tveksam. Han tycker inte att det skulle vara vårt barn. 

Hur har era män resonerat? Var de med på det från början eller behövde de lite tid att processa?

Vi träffades också sent i livet för två år sedan. Jag fyller 41 nästa vecka. Så det börjar brinna lite i knutarna. 

Om vi inte blir gravida på detta försöket så blir det kanske ytterligare ett. De sägs ju att de flesta blir gravida inom 3 försök.

Så efter sommaren vill jag isåfall komma till skott med en äggdonation.

Skulle gärna få all input jag kan få kring hur era män ställde sig till äggdonationen. 

För mig är barn viktigare än gener. 

Hej på dig!

Kan ju bidra med en före/efter bild också då vi nyss fått vår ÄD bebis. Ställde frågan till min man, han sa att hans ursprungliga, spontana reaktion (som han kanske dolde en aning för mig då jag var så ivrig..) var som din mans, att det inte skulle vara vårt barn. Så kände jag iofs också innan jag fattade att det var ÄD el inget barn öht efter 2 missfall o 2 misslyckade IVF. Iaf, den första reaktionen varade inte så länge, han gick och funderade för sig själv och det jag sagt med att jag faktiskt (som jag ser det) blir biologisk mamma om än inte genetisk. Och det dröjde inte länge förrän det plötsligt kändes helt ok! Skulle hälsa att även om din sambo säger Nej nej kommer inte på fråga, så kan det mkt väl vara så att han går och klurar på det iaf! Nu när hon är här så har det noll och ingen betydelse mer än rent praktiskt för hennes tillblivelse så att säga, inte känslomässigt. Han går heller inte och tänker på det säger han. Det är lika mkt mitt barn som min mans, så känner vi båda! <3 Och för mig ingen skillnad mot min genetiska son sedan innan. Kram, hoppas det blir bebis till slut på ngt sätt!
  • Maran73
    Stina14 skrev 2018-03-16 11:49:45 följande:

Hej alla, ska göra en liten uppdatering här.

Var i Riga den 19 februari för mitt första ED. Resan gick smidigt, åkte dit dagen innan och fick tid för sightseeing både dagen innan och förmiddagen innan insättning. Det var faktiskt kul att träffa min koordinator Katerina som har varit sååå otroligt tålmodig med mig och mina tusen frågor. Jag hade även ett jättebra samtal med läkaren innan insättning.

Jag hade väldigt tur och har nu efter insättning 9 fina 5-dagars kvar i frysen. Än så länge har det gått bra, plussade för 2 veckor sedan, tidigt ännu men jag håller tummarna.

Har dock mått riktigt jävla illa i en vecka och legat i sängen i 3 dygn. Fick Lergigan Comp utskrivet via online läkare (tack och lov att det finns då jag inte kunde röra mig) igår kväll. Nu har jag tagit en halv tablett och känner mig faktiskt lite bättre. Helt ljuvligt!!

Hoppas ni alla mår bra, stor kram från mig!

Stort gigantiskt GRATTIS till plusset Stina, så fantastiskt!!! <3 Och härligt att du fick många eskimåer till frysen! Känns tryggt.

Själva fick vi frågan från Katerina igår hur vi ville göra med våra 8 ?syskon? i frysen, vi skulle ju bara ha en bebis och vara överlyckliga och nöjda med det, och det ÄR vi ju. Elsa är ett ljuvligt litet 2 1/2 månaders mirakel, men samtidigt lite trist att hon liksom min vuxna son också får växa upp som ensambarn... Våra släkter är dessutom små, inga jämnåriga kusiner m.m för Elsa, så... hmmmm... Kom iaf fram till att spara dem i ett år till, skjuter upp beslutet.

Hoppas på snar bättring, ha det bra!
  • Maran73

[quote=78585977][quote-nick]Stina14 skrev 2018-03-27 12:04:16 följande:[/quote-nick]Tack snälla! Kommer nog njuta lite mer när illamåendet blivit bättre. Just nu soffläge! Tycker det låter klokt att avvakta med beslutet om eventuella syskon!! Kram[/

Hej Stina! Hur går det?? Läser lite smått nostalgiskt i gamla trådar och blev nyfiken. Bebis här nu? Eller iaf när som helst?

Förstås nyfiken även på övriga som jag inte hört av!

Vi mår bara bra, E växer o frodas, snart 11 månader (redan!). Gissning är att hon börjar gå till jul/nyår ungefär. Full fart! Har bestämt oss för syskonförsök under sen vår. Visst, vi är inte purunga på något sätt men med E gick/går det ju utmärkt. <3

Ha det toppen alla och lycka till Stina!

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2019-01-16 15:45:27 följande:

Stina14 fick en dotter i slutet av 2018 berättade hon för mig, det var hennes andra barn (hon hade en dotter sedan innan också).

Slutet gott, allting gott

Hallå där! Ja, hörde det via djungeltrumman, jätteroligt!! Följer själv bl a tråden du drog igång Undrande, men har ju paus just nu så håller mig i bakgrunden så att säga. Ser att det är ett gäng små bebisar på G, sååå härligt! Lycka till till dig/er!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?