• Progressiv

Opinionsundersökning

Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Opinionsundersökning
  • Linnea1994
    KillBill skrev 2016-10-18 12:33:03 följande:

När det gäller statskulden så har socialdemokratiska regeringar ett mycket bättre track record än borgerliga regeringar. Tittar man exempelvis på alliansregeringen så ökade statsskulden med 120 miljarder under deras tid vid makten. Alliansregeringen valde alltså att finansiera sänkta skatter med ökad statsskuld och utförsäljning  av statens tillgångar (Alliansen sålde statliga bolag för 160 miljarder). 

Var komer den statistiken ifrån. Har verifierat mina siffror från 2 ställen den som är lättast att med blotta ögat är från ekonomifakta där man kan ställa grafen över vad man vill läsa ut.

Sedan är det som att jämföra äpllen med påron att jämföra! Alliansen satt vid makten vid en lågkonjunktur medan dagens S+MP suttiti vid en krafitg högkonjuktur. Vi hade även högkonjunktur i början av 2000-talet när S styrde. Sjönk stadsskulden få? Nej den steg....Vilket man kan se även i ditt dokument över 2002-2006.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-18 13:33:01 följande:
    Med andra ord har du inga fakta alls på dina påståenden...

Detta är ganska typiskt för vänsteranhängare som får olika påståenden pådyvlade av facket eller annat folk från partier på v-kanten.
    Vet inte vilka fakta du menar, fakta är jag ju nämt, arbetslöshetssiffrorna talar sitt tydliga språk, resten är som sagt helt ointressant.

Eller tror du att nån bryr sig om hur många jobb Alliansen har skapat eller kan tänkas skapa, om arbetslösheten ändå stiger, i så fall har du nog missat nåt väldigt viktigt.

Och tack för att du kallade vänsteranhängare, inte så ofta jag hamnar där, som den egna företagare jag är, och som helt sköter mitt företag efter kapitalismens regler.

Men jag är van att bli kallade allt från vänster till höger, och det stämmer rätt bra in på mig, det finns bra saker på båda sidor, men tyvärr så finns inget parti som ännu vågat plocka det bästa från dom, och skapat ett parti som i mycket efterliknar det forna S.
    Dom gubbarna kunde sin sak, och lyckdes väl med att förena både kapitalismens företrädare hos företagen och samtidigt värna och bygga vår gemensamma välfärd. Du vet, Staten och kapitalet dom sitter i samma båt.

goo.gl/8zjYeF

goo.gl/06i6uf

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-18 13:37:10 följande:
    Var komer den statistiken ifrån. Har verifierat mina siffror från 2 ställen den som är lättast att med blotta ögat är från ekonomifakta där man kan ställa grafen över vad man vill läsa ut.

Sedan är det som att jämföra äpllen med påron att jämföra! Alliansen satt vid makten vid en lågkonjunktur medan dagens S+MP suttiti vid en krafitg högkonjuktur. Vi hade även högkonjunktur i början av 2000-talet när S styrde. Sjönk stadsskulden få? Nej den steg....Vilket man kan se även i ditt dokument över 2002-2006.
    Så vad är det du vill med att tjata om statsskulden eg, vad är det som är så problematiskt med den?
    Den är så låg i jmf med de flesta andra länders statsskulder, att ingen ekonom värd namnet ser nån som helst fara vad gäller den, utan det är det privata lånandet som är problemet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill

Diagrammet har jag satt ihop baserat på data från Riksgälden. Uppgifterna avser statsskuldens förändring under borgerlig respektive socialdemokratisk budget. Klicka på den lilla Excel symbolen så går det att tanka hem all uppgifter som en Excel rapport.  www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

Diagrammet har jag satt ihop baserat på data från Riksgälden. Uppgifterna avser statsskuldens förändring under borgerlig respektive socialdemokratisk budget. Klicka på den lilla Excel symbolen så går det att tanka hem all uppgifter som en Excel rapport.  www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Progressiv
    Rataxes skrev 2016-10-18 11:22:41 följande:

Varken S eller M är på allvar intresserade av en sådan då detta skulle innebära en total kollaps av resp. parti.

Är det bättre med en ny decemberöverenskommelse? Givet det kritiska läget måste vi ha en ny samlingsregering (eller åtminstone någon form av budjetmajoritet) efter 2018. Om inte endera sida får majoritet, men det är mindre troligt om SD växer ytterligare.
  • Progressiv
    Linnea1994 skrev 2016-10-18 11:28:14 följande:

Jag vet inte vad du menar med att skänka bort våra skattepengar till företagen?

Om du menar att man gjorde klimatet lättare för företagen så stämmer det! Vilket vi kan se vad som skedde med jobben. Under perioden Alliansen regerade skapades 374 000 jobb trots dåliga konjunkturer. Hur många jobb har S+MP skapat under den högkonjunktur det har regerat?

Varför tror du att arbetslösheten ökade (trots fler jobb) under Reinfeldts regeringstid?
  • Rataxes
    Progressiv skrev 2016-10-18 21:42:38 följande:
    Är det bättre med en ny decemberöverenskommelse? Givet det kritiska läget måste vi ha en ny samlingsregering (eller åtminstone någon form av budjetmajoritet) efter 2018. Om inte endera sida får majoritet, men det är mindre troligt om SD växer ytterligare.
    De får väl göra upp med SD. Kan man idka umgänge med exkommunister så kan man göra det med aphöger också. Annars ger du dem bara en populistisk frisedel.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Progressiv
    Rataxes skrev 2016-10-18 22:37:11 följande:

De får väl göra upp med SD. Kan man idka umgänge med exkommunister så kan man göra det med aphöger också. Annars ger du dem bara en populistisk frisedel.

Ja, borgarna skulle rent sakpolitiskt kunna göra upp med dem. Men känns inte särskilt troligt efter senaste tidens utspel.
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-10-18 12:33:03 följande:

När det gäller statskulden så har socialdemokratiska regeringar ett mycket bättre track record än borgerliga regeringar. Tittar man exempelvis på alliansregeringen så ökade statsskulden med 120 miljarder under deras tid vid makten. Alliansregeringen valde alltså att finansiera sänkta skatter med ökad statsskuld och utförsäljning  av statens tillgångar (Alliansen sålde statliga bolag för 160 miljarder). 

Man kan säga att de sålde mjölkkon och gav bort pengarna till köparen av mjölkkon.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Opinionsundersökning