• Progressiv

Opinionsundersökning

Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Opinionsundersökning
  • Linnea1994
    Progressiv skrev 2016-10-18 21:55:42 följande:
    Varför tror du att arbetslösheten ökade (trots fler jobb) under Reinfeldts regeringstid?
    Progressiv skrev 2016-10-18 21:55:42 följande:
    Varför tror du att arbetslösheten ökade (trots fler jobb) under Reinfeldts regeringstid?
    Tja som alltid annars, en kraftig lågkonjunktur.... Är detta något nytt för dej?
    Sverige gick under alliansen ledning från medelmåtta till EU:s starkaste ekonomi. Men den nyheten missade väl några av er här.... Anders Borg fick utmärkelsen som bäst finansminster inom EU. Tom sossarna sa att man gärna jhade haft honom i sitt parti.

• Linnea1994
    KillBill skrev 2016-10-18 14:32:23 följande:

Diagrammet har jag satt ihop baserat på data från Riksgälden. Uppgifterna avser statsskuldens förändring under borgerlig respektive socialdemokratisk budget. Klicka på den lilla Excel symbolen så går det att tanka hem all uppgifter som en Excel rapport.  www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/

Det är samma siffror som jag länkade till men min är lättare att se exakta siffrorne i. I din länk ser man även att man räknar med en rätt bra höjning under 2017. Detta trots att vi är i en stark högkonjunktur....
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-19 09:58:39 följande:
    Tja som alltid annars, en kraftig lågkonjunktur.... Är detta något nytt för dej?
    Sverige gick under alliansen ledning från medelmåtta till EU:s starkaste ekonomi. Men den nyheten missade väl några av er här.... Anders Borg fick utmärkelsen som bäst finansminster inom EU. Tom sossarna sa att man gärna jhade haft honom i sitt parti.

Och du är väl medveten om att Sverige får beröm för hur vi sköter vår ekonomi, och har en av de starkaste ekonomierna med den högsta tillväxten i EU.

Visst det finns kritiker, men det gör det alltid, det hör till i det politiska spelet, men siffrona vad gäller arbetslöshet och tillväxt talar sitt tydliga språk.

Synd bara att Alliansen sålde ut mina och dina företag, och därmed en långt bättre möjlighet att hantera arbetslöshet än vad som skulle vara fallet med en lägre statsskuld.
    Jag gillar att vara företagare, gärna där vi alla hjälps åt, men si det vill inte alls Alliansen veta av, dom vill att några få istället ska bli rika, och inte alla vi som bor i Sverige.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 10:30:49 följande:
    Och du är väl medveten om att Sverige får beröm för hur vi sköter vår ekonomi, och har en av de starkaste ekonomierna med den högsta tillväxten i EU.

Visst det finns kritiker, men det gör det alltid, det hör till i det politiska spelet, men siffrona vad gäller arbetslöshet och tillväxt talar sitt tydliga språk.

Synd bara att Alliansen sålde ut mina och dina företag, och därmed en långt bättre möjlighet att hantera arbetslöshet än vad som skulle vara fallet med en lägre statsskuld.
    Jag gillar att vara företagare, gärna där vi alla hjälps åt, men si det vill inte alls Alliansen veta av, dom vill att några få istället ska bli rika, och inte alla vi som bor i Sverige.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 10:30:49 följande:

Och du ser inget alls samband med högkonjunktur och minskad arbetslöshet? 

• Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-19 11:31:22 följande:

Men självklart ser jag det, men då måste du även veta, att Sverige är relativt ensamt om att ha en högkonjunktur i Europa, så vi talar alltså inte om den globala högkonjunkturen som kommer alla länder till godo, utan mer nåt vi själva skapt här i Sverige.
    Och det är det inte Alliansen vi kan tacka för.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-19 11:31:22 följande:

Glömde en sak, att du har väl märkt hur handfallna Alliansen står, dom hittar inget bra ämne att angripa regeringen för, det är mest tafatta försök att framföra sina gamla idéer.
    Men inte ens där verkar dom vara speciellt övertygade om att dom har rätt, givetvis för att Sverige går så bra nu, och då är det svårt att hitta argument som biter, även om man sitter i opposition.

Vi kan ju bara hoppas att dom inte hänfaller till populism, för då är dom riktigt illa ute, utan verkligen försöker hålla sig till verkliga polititiska frågor och lösningar på problem, med tydliga och begripliga förklaringar om hur det ska gå till.
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 12:13:22 följande:
    Men självklart ser jag det, men då måste du även veta, att Sverige är relativt ensamt om att ha en högkonjunktur i Europa, så vi talar alltså inte om den globala högkonjunkturen som kommer alla länder till godo, utan mer nåt vi själva skapt här i Sverige.
    Och det är det inte Alliansen vi kan tacka för.
    I tex Tyskland råder också högkonjunktur, detta är Sveriges största exportmarknad.
  • Linnea1994
    Världsmedborgare skrev 2016-10-19 12:21:44 följande:
    Glömde en sak, att du har väl märkt hur handfallna Alliansen står, dom hittar inget bra ämne att angripa regeringen för, det är mest tafatta försök att framföra sina gamla idéer.
    Men inte ens där verkar dom vara speciellt övertygade om att dom har rätt, givetvis för att Sverige går så bra nu, och då är det svårt att hitta argument som biter, även om man sitter i opposition.

Vi kan ju bara hoppas att dom inte hänfaller till populism, för då är dom riktigt illa ute, utan verkligen försöker hålla sig till verkliga polititiska frågor och lösningar på problem, med tydliga och begripliga förklaringar om hur det ska gå till.
    Alliansen kan dock ta till sej en del cred för detta! Man gjorde det billiagare för företagen att anställa folk. Men att det råder högkonjunktur kan man inte ta åt sej någon ära av.
    Tycker du Alliansen står handfallen? Dom kom ju med en skuggbudget som INTE skulle låna på stadsskulden som S+MP la fram tex....
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-19 13:11:10 följande:
    I tex Tyskland råder också högkonjunktur, detta är Sveriges största exportmarknad.
    Exakt, och dom har gjort precis som här i Sverige, kul att du uppmärksammade det.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-19 13:13:05 följande:
    Alliansen kan dock ta till sej en del cred för detta! Man gjorde det billiagare för företagen att anställa folk. Men att det råder högkonjunktur kan man inte ta åt sej någon ära av.
    Tycker du Alliansen står handfallen? Dom kom ju med en skuggbudget som INTE skulle låna på stadsskulden som S+MP la fram tex....
    Ja vad hade du väntat dig, ett Alliansen utan nån skuggbudget, det hör ju numera till att komma med en skuggbudget.
    Själv ser jag dom som som rätt meninglösa, dom kan läggas fram utan nåt som helst "upp till bevis" krav.

Billigare behöver inte betyda fler anställda, som företagare så anställer eller anlitar jag inte fler än som behövs bara för att det blivit mindre kostsamt, jag måste ju hur billigt än det är, kunna göra en vinst på dom.

Du verkar iaf mottaglig för argument, så jag skulle vilja/önska att du fördjupade dig i hur det politiska spelet ser ut och fungerar.
    Greppar du dess grunder så får du mycket lättar att förstå politiska utspel och företagens agerande.

Jag som företagare kommer alltid att "kräva" lägre avgifter och lägre skatter, det är en del av det politiska spelet.
    Men det betyder inte att jag vill ha det, utan (förenklat då) att jag vill se förbättringar som gynnar mig som företagare inom det område jag finns.
    I mitt fall, skog bl.a, så är det upprustning av bil och järnväg, en i alla avseenden stabil elförsörjning, och ett fullt utbyggt kommunikationsnät som fungerar på den mest avlägsna plats i Sverige jag vill ha.

Men inte fan skulle det uppnås med skattesänkningar, tvärtom.
    Det är saker som vi alla måste vara med att betala för med våra gemensamma skattepengar.
    Och sköter vi det snyggt, ja då betyder det i slutänden besparingar för mig t.ex iform av färre reperationer, snabbare och säkrare leveranser, vilket är betydligt bättre än en minskade skatter.

Detsamma kan sägas om skola, vård och omsorg, fungerar det bra, så betyder det lättare att hitta arbetskraft och lägre sjuktal.

Hoppas du nu förstår lite bättre att vi/staten måste göra vår del på bästa sätt, likväl som företagen måste sköta sitt på ett bra sätt, vi behöver varandra, även om det kan tyckas se annorlunda ut i det politiska spelet.
    Så svälj inte allt du hör/läser, kolla mellan raderna istället.
Svar på tråden Opinionsundersökning