Linnea1994 skrev 2016-10-19 13:13:05 följande:
Alliansen kan dock ta till sej en del cred för detta! Man gjorde det billiagare för företagen att anställa folk. Men att det råder högkonjunktur kan man inte ta åt sej någon ära av.
Tycker du Alliansen står handfallen? Dom kom ju med en skuggbudget som INTE skulle låna på stadsskulden som S+MP la fram tex....
Ja vad hade du väntat dig, ett Alliansen utan nån skuggbudget, det hör ju numera till att komma med en skuggbudget.
Själv ser jag dom som som rätt meninglösa, dom kan läggas fram utan nåt som helst "upp till bevis" krav.
Billigare behöver inte betyda fler anställda, som företagare så anställer eller anlitar jag inte fler än som behövs bara för att det blivit mindre kostsamt, jag måste ju hur billigt än det är, kunna göra en vinst på dom.
Du verkar iaf mottaglig för argument, så jag skulle vilja/önska att du fördjupade dig i hur det politiska spelet ser ut och fungerar.
Greppar du dess grunder så får du mycket lättar att förstå politiska utspel och företagens agerande.
Jag som företagare kommer alltid att "kräva" lägre avgifter och lägre skatter, det är en del av det politiska spelet.
Men det betyder inte att jag vill ha det, utan (förenklat då) att jag vill se förbättringar som gynnar mig som företagare inom det område jag finns.
I mitt fall, skog bl.a, så är det upprustning av bil och järnväg, en i alla avseenden stabil elförsörjning, och ett fullt utbyggt kommunikationsnät som fungerar på den mest avlägsna plats i Sverige jag vill ha.
Men inte fan skulle det uppnås med skattesänkningar, tvärtom.
Det är saker som vi alla måste vara med att betala för med våra gemensamma skattepengar.
Och sköter vi det snyggt, ja då betyder det i slutänden besparingar för mig t.ex iform av färre reperationer, snabbare och säkrare leveranser, vilket är betydligt bättre än en minskade skatter.
Detsamma kan sägas om skola, vård och omsorg, fungerar det bra, så betyder det lättare att hitta arbetskraft och lägre sjuktal.
Hoppas du nu förstår lite bättre att vi/staten måste göra vår del på bästa sätt, likväl som företagen måste sköta sitt på ett bra sätt, vi behöver varandra, även om det kan tyckas se annorlunda ut i det politiska spelet.
Så svälj inte allt du hör/läser, kolla mellan raderna istället.