• Progressiv

Opinionsundersökning

Vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Opinionsundersökning
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-10-20 13:55:10 följande:
    Stora delar av svensk industri har flyttat utomlands utan att nya företag tagit deras plats
    150.000 industrijobb på 15 år enligt IF Metall

Rätt, men det har kommit till andra jobb, därför är fler sysselsatta i dag, än nånsin tidigare.
    Det är precis det jag menar med att det inte är lönt att kämpa emot, det gör bara pinan längre och ini h-vete kostsamt.
    Det är ingen idé att hålla en obotligt sjuk vid liv på konstlad väg, under nån längre tid, bättre släppa taget, gilla läget, och gå vidare.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Linnea1994 skrev 2016-10-20 14:01:09 följande:
    Varför ens bemöda sej att argumentera med en helt insöad kommunist?
    Förklara vad en komminist är, och visa samtidigt på vad som gör mig till kommunist.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 13:29:17 följande:
    Läste du vad hen skrev? SKATTERNA är högre. Men lönerna och lokalkostnaderna är fortfarande lägre i baltstaterna.
    Men herregud, kollar du inte upp saker innan du skriver?

Bolagsskatten i Estland är 0%
    Aktieutdelningsskatt 21%
    Skatt tas bara ut på vinstmedel som delas ut, inte på vinster som stannar kvar i företaget=obeskattade.
    Förluster kan man skjuta framåt och reglera mot kommande vinster följande år (max sju år).

Inte konstigt att företag väljer att flytta till Estland.
    Vidare:

Inkomstskatt 21% oavsett inkomst.
    Ingen arvs eller gåvoskatt.

Det är lockade med en flytt till Estland som pensionär, vissa finnar kallar det "Finlands Florida".

Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Dorian Ertymexx
    felix le chat skrev 2016-10-20 13:55:10 följande:
    Stora delar av svensk industri har flyttat utomlands utan att nya företag tagit deras plats
    150.000 industrijobb på 15 år enligt IF Metall

Sant, men det hade inget med bolagsskatten att göra. Dels så har mycket av industrierna minskat, dels så har mycket av det flyttat till billigare ort (och då är skatterna irrelevanta, billigare lokaler och arbetskraft är större magneter än låg skatt, som man ju ändå kan planera och maskhåla sig till lägre summor).

Att inga nya företag tagit deras plats är helt enkelt för att den tunga industrin inte längre är lika stor och relevant som förr. Marknaden är mättad, och behovet krympande. En massa andra jobb har tagit deras plats, främst inom tjäsntesektorn och informationsbranschen. Föga tröst för industriarbetarna förstås, men sådan är kapitalismen.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Linnea1994 skrev 2016-10-20 14:01:09 följande:
    Varför ens bemöda sej att argumentera med en helt insöad kommunist?
    Jepp, för alla som inte håller med dig eller är kristiska mot marknaden eller kapitalismen är automagiskt kommunister!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 14:36:19 följande:
    Det finns inget alternativ till kapitalismen idag, så därför lever jag helt efter den, vilket du tycks ha missat jag skrivit så många ggr att du kan höra hur folk suckar när jag nu tvingas skriva det igen.

Du måste väl ändå veta att kapitalismen är ett enda gigantiskt pyramidspel som inte ens teoretiskt kan överleva, det gör som du vet inga pyramidspel.
    Men till dess vi går över till nåt annat, eller eländet kollapsar, så spelar jag med efter de regler som kapitalismen har.

Suck, jag tror jag får spara ner såna här inlägg, så jag slipper upprepa mig i all oändlighet. smile2.gif

Ja jag vet att det flyttar företag till Baltikum, det var ju precis jag skrev i mitt förra inlägg, även om jag drog alla "uppkomlingar" över en kam.
    Och självklart för att det är billigare, det är så kapitalismen fungerar, och inget som vi kan göra nåt åt.., så vad är problemet menar du?
    Det här är som jag sa, en evigt pågående process, bara gilla läget, till nåt bättre dyker upp.
    Problemet är förstås att vi fortfarande har fack och krav på vettig lön. Enligt högern (eller i alla fall delar av den) borde vi kasta oss platt och börja tävla i svältlöner med låglöneländerna. Såsom Reinfeldt proklamerade var hans dröm-Sverige.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:15:04 följande:
    Problemet är förstås att vi fortfarande har fack och krav på vettig lön. Enligt högern (eller i alla fall delar av den) borde vi kasta oss platt och börja tävla i svältlöner med låglöneländerna. Såsom Reinfeldt proklamerade var hans dröm-Sverige.
    Ja det är inte bra att facket tappat i kraft, eller rättare sagt, att de makthavere inom facket blivit så fega, här behövs lite mer gammeldags jävlar anamma, som i Frankrike.
    Vi ser ju hur illa det har gått med sjuktalen och vinsterna, och förtsätter det att följa samma mönster så kommer vi alla att vara förlorare, oavsett på vilken sida vi står, arbetstagare/arbetsgivare.
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-20 17:32:11 följande:
    Ja det är inte bra att facket tappat i kraft, eller rättare sagt, att de makthavere inom facket blivit så fega, här behövs lite mer gammeldags jävlar anamma, som i Frankrike.
    Vi ser ju hur illa det har gått med sjuktalen och vinsterna, och förtsätter det att följa samma mönster så kommer vi alla att vara förlorare, oavsett på vilken sida vi står, arbetstagare/arbetsgivare.
    Jepp. Marknadens och kapitalismens problem är brist på holistik. Varje företag tänker på sitt eget bästa, vilket betyder att alla företag agerar mot något som kanske är katastrofalt för alla i slutändan. Såsom att ha allt färre anställda (och med det, allt färre konsumenter).
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:11:51 följande:
    Sant, men det hade inget med bolagsskatten att göra. Dels så har mycket av industrierna minskat, dels så har mycket av det flyttat till billigare ort (och då är skatterna irrelevanta, billigare lokaler och arbetskraft är större magneter än låg skatt, som man ju ändå kan planera och maskhåla sig till lägre summor).

Att inga nya företag tagit deras plats är helt enkelt för att den tunga industrin inte längre är lika stor och relevant som förr. Marknaden är mättad, och behovet krympande. En massa andra jobb har tagit deras plats, främst inom tjäsntesektorn och informationsbranschen. Föga tröst för industriarbetarna förstås, men sådan är kapitalismen.
    Och de som tog över vår varvsindustrin, en industri där vi en gång var störst i Världen på, den togs över av Sydkorea och de har nu själva  problem..
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:37:35 följande:
    Jepp. Marknadens och kapitalismens problem är brist på holistik. Varje företag tänker på sitt eget bästa, vilket betyder att alla företag agerar mot något som kanske är katastrofalt för alla i slutändan. Såsom att ha allt färre anställda (och med det, allt färre konsumenter).
    Vilket gör att det finns plats att säga, det var bättre förr.
    För gammelsossar och storfinansen vår långt bättre att hitta gemensamma lösningar förr, och det trots att löneökningar och arbetsförhållanden aldrig har förbättrats så mycket nån gång i Sverige, som under just den tiden.

Visserligen var det en annan tid och inte helt jmf bart, men jag tror ändå det finns mycket att lära från den tiden, för båda sidor.
Svar på tråden Opinionsundersökning