• Olycklig85

Donator begär umgängesrätt

Har blivit indragen i mitt livs värsta mardröm.

jag fick ett erbjudande av en man för ett halvår sedan om att han var villig att donera spermier till mig och min flickvän. Han ville inte stå som pappa i papper utan ville att det skulle stå fader okänd.

Nu helt plötsligt 22 veckor in i min graviditet så har han ändrat sig och kräver umgängesrätt om jag inte betalar 100 000 kr till honom. Inga pengar har tidigare funnits med i någon diskussion. Jag har polisanmält försök till utpressning men nu hotar han med familjerätten och umgängesrätt samt att han ska få pappaledighet av mitt ofödda barn. Han har tre barn sedan tidigare med två andra kvinnor som han inte har vårdnaden av dock umgängesrätt.

Den ena kvinnan som han haft en längre relation och varit gift med har varit tvungen att bo på skyddat boende med barnen efter hot och våld från hans sida. Detta fick jag reda på nu när jag kontaktade henne för att höra hennes version av deras vårdnadstvist.

Är nu livrädd för vad som ska hända och känner att hela mitt liv blivit förstört av att han har lurat mig in i något som jag aldrig kunnat drömma om. Någon som har varit i samma situation eller har erfarenhet från umgängesrätt när föräldrarna aldrig haft någon relation?

• Svar på tråden Donator begär umgängesrätt
  • eMund

Se till att gifta dig med din partner innan barnet föds och måste du ange en far så peka ut någon annan som du litar på. Finns ingen anledning att ge vårdnad till en annan person när barnet har två gifta föräldar!

• Jamas

Ingen panik! Han kan inte föra positiv faderskapstalan, dvs han kan inte väcka talan i domstol för att fastställa faderskapet eller på annat sätt tvinga till sig rättigheter eller ens ett DNA-test. Du är inte heller skyldig att uppge honom som biologisk far: lawline.se/answers/positiv-faderskapstalen

Därför: nämn honom öht inte i några papper (och nämn för säkerhets skull inte i någon skriftlig kommunikation er emellan, eller i polisanmälan eller liknande, något om donationen, så att inte Socialstyrelsen mht sin utredningsskyldighet väcker sådan faderskapstalan). Gör det istället tydligt för honom att han inte kommer att kunna tilltvinga sig vare sig faderskap eller umgängesrätt till barnet.

• Jamas

Be honom omedelbart sluta kontakta dig och försöka utpressa dig (!), och hota med att få ett kontaktförbud utfärdat om han inte slutar. Men viktigast: Känn inte vid någon donation. Lycka till!

• Seven Costanza
    Jamas skrev 2016-10-08 23:07:39 följande:

Be honom omedelbart sluta kontakta dig och försöka utpressa dig (!), och hota med att få ett kontaktförbud utfärdat om han inte slutar. Men viktigast: Känn inte vid någon donation. Lycka till!

Är det inte rätt svårt att inte kännas vid någon donation när TS lever i en lesbisk relation?
  • zemer
    nevermind skrev 2016-10-08 18:43:57 följande:

Har du ingen nära vän du kan skriva som pappa, som sen adopterar bort barnet till er?

Han hotar nog bara. Om han får till att han är pappa till barnet så måste han betala underhåll och det är han nog inte så sugen på... Inte mycket du kan göra om han får hälften av föräldradagarna men han kommer ju inte kunna ta ut dem. Han måste ha barnet för att kunna göra det.

Fast ska han kunna få hälften av dagarna så måste dom ha gemensam vårdnad. Och det har ts inga skyldigheter att skriva under, även om han står som pappa.
  • Jamas
    Seven Costanza skrev 2016-10-08 23:54:59 följande:

Är det inte rätt svårt att inte kännas vid någon donation när TS lever i en lesbisk relation?

Från just honom, alltså.
  • nevermind
    zemer skrev 2016-10-09 00:32:11 följande:
    Fast ska han kunna få hälften av dagarna så måste dom ha gemensam vårdnad. Och det har ts inga skyldigheter att skriva under, även om han står som pappa.
    Han kan begära gemensam vårdnad.
  • AnnaZL

Ja, låter som en bra ide att vrålneka. Får du kraven skriftligen svara "vet inte vem du är eller vad du pratar om"

• Ingrediensen

Blåneka eller ljuga hjälper ju tyvärr inte ett dugg ifall han begär faderskpsutredning och DNA test. Det är ju en lätt match idag.

Giftermål som en del föreslår tror jag måste vara från tiden då barnet blev till. Men hjälper ju inte heller om han begär faderskapsutredning.

Tänk bara på att inte betala honom något! För som andra säger här så har han fortfarande rätten på sin sida då det inte går att köpa sig fri. Har inga bra råd annars.

Svar på tråden Donator begär umgängesrätt