• Olycklig85

Donator begär umgängesrätt

Har blivit indragen i mitt livs värsta mardröm.

jag fick ett erbjudande av en man för ett halvår sedan om att han var villig att donera spermier till mig och min flickvän. Han ville inte stå som pappa i papper utan ville att det skulle stå fader okänd.

Nu helt plötsligt 22 veckor in i min graviditet så har han ändrat sig och kräver umgängesrätt om jag inte betalar 100 000 kr till honom. Inga pengar har tidigare funnits med i någon diskussion. Jag har polisanmält försök till utpressning men nu hotar han med familjerätten och umgängesrätt samt att han ska få pappaledighet av mitt ofödda barn. Han har tre barn sedan tidigare med två andra kvinnor som han inte har vårdnaden av dock umgängesrätt.

Den ena kvinnan som han haft en längre relation och varit gift med har varit tvungen att bo på skyddat boende med barnen efter hot och våld från hans sida. Detta fick jag reda på nu när jag kontaktade henne för att höra hennes version av deras vårdnadstvist.

Är nu livrädd för vad som ska hända och känner att hela mitt liv blivit förstört av att han har lurat mig in i något som jag aldrig kunnat drömma om. Någon som har varit i samma situation eller har erfarenhet från umgängesrätt när föräldrarna aldrig haft någon relation?

• Svar på tråden Donator begär umgängesrätt
  • Connie07

Han verkar inte bra alls.Hur kan han vara så säker att han är pappan?Han var väl inte med när ni/du fixade detta?

• Mirelle

Ja men titta, det finns en § 9 också, den kanske kan vara något! Lite för snabb som vanligt. Kolla upp det som står och hänvisningarna i § och kommentarerna i marginalen. Det borde ju finnas lite gratis juridisk hjälp att få nånstans

• moen

Är det inte så att om du och din partner gifter er då blir båda automatiskt föräldrar till barnet? Detta borde väl även gälla könsneutrala äktenskap?

Nu vet jag att man inte kan gå tillbaka i tiden. Men hade ju kunnat vara en bra ide att skriva ett avtal innan ni påbörjade graviditeten :( men dom sagt, gjort är gjort. Tycker inte att du ska betala honom, men om ni väljer att göra det så se till att han skriver på ett avtal där han avsäger sig sitt faderskap, och se till att ha vittnen på plats!

Knepig situation.. kan ju vara en ide att ta kontakt med en advokat :S (eller inte vet jag?)

• Ellie
    Lia4 skrev 2016-10-07 20:54:36 följande:
    Men hon har ju ingen make utan maka. Och adoption tar ju lite tid.. För ni är väl gifta ts?

Vilken hemsk situation. Hade aldrig vågat mig på en sådan donation just av rädsla för detta.
    Ja, jag såg det, men av flera onda ting kanske det finns någon vän i närheten som är bättre lämpad att vara pappa på pappret, och som TS kan gifta sig med. De kan ju skilja sig senare.
    Normalt sett brukar jag inte vara för att barn skall få "fel" pappa, men om det TS skriver stämmer kan jag tycka att han inte är lämplig som far. Har barnet en annan juridisk pappa finns det ju ändå möjlighet att TS berättar för barnet hur det ligger till, och att de kan ses vid lämpligt tillfälle senare i livet.
  • Ellie
    moen skrev 2016-10-07 21:19:24 följande:
    Tycker inte att du ska betala honom, men om ni väljer att göra det så se till att han skriver på ett avtal där han avsäger sig sitt faderskap, och se till att ha vittnen på plats!
    I och med att vi inte har juridisk abort i Sverige så hjälper det inte med ett sådant avtal. Han kan inte avsäga sig sitt faderskap så enkelt. Han skulle fortfarande tvingas betala underhåll, och barnet skulle ha rätt att träffa honom (i praktiken - han skulle ha rätt att driva igenom att få träffa barnet).
  • augustibebis2016
    moen skrev 2016-10-07 21:19:24 följande:

Är det inte så att om du och din partner gifter er då blir båda automatiskt föräldrar till barnet? Detta borde väl även gälla könsneutrala äktenskap?

Nu vet jag att man inte kan gå tillbaka i tiden. Men hade ju kunnat vara en bra ide att skriva ett avtal innan ni påbörjade graviditeten :( men dom sagt, gjort är gjort. Tycker inte att du ska betala honom, men om ni väljer att göra det så se till att han skriver på ett avtal där han avsäger sig sitt faderskap, och se till att ha vittnen på plats!

Knepig situation.. kan ju vara en ide att ta kontakt med en advokat :S (eller inte vet jag?)

Nope det är inte könsneutralt, en make räknas automatiskt som far enligt faderskapspresumption. Men en kvinnlig partner kräver närståendeadoption även om föräldrarna är gifta.
  • Utflykt i verkligheten

Det här har jag aldrig sagt någonsin, men - Ljug!!

Vilken fruktansvärt obehaglig människa! Tror att det kommer krävas en hel del smarta drag för att slippa leva i en mardröm framöver.

Ta in någon annan som kan spela rollen som pappa. Någon som ni verkligen litar till 100% på givetvis. Berätta för både honom och Skatteverket att det är denne man som är pappa till barnet.

Eller något liknande...

Gränslösa människor kan man inte hålla nog på avstånd. Så fruktansvärt om ert barn skulle behöva tvingas till umgänge med denna våldsamma och obehagliga man!

• moen
    Ellie skrev 2016-10-07 21:32:38 följande:

I och med att vi inte har juridisk abort i Sverige så hjälper det inte med ett sådant avtal. Han kan inte avsäga sig sitt faderskap så enkelt. Han skulle fortfarande tvingas betala underhåll, och barnet skulle ha rätt att träffa honom (i praktiken - han skulle ha rätt att driva igenom att få träffa barnet).

Jaha urs så synd :( kan inte se så många andra lösningar än att TS gifter sig med en annan man då..
    augustibebis2016 skrev 2016-10-07 21:34:48 följande:

Nope det är inte könsneutralt, en make räknas automatiskt som far enligt faderskapspresumption. Men en kvinnlig partner kräver närståendeadoption även om föräldrarna är gifta.

Där sket de sig då!! :S kanske TS och hennes partner fortfarande kan tala med en advokat, just för att allt ska bli rätt juridiskt? Vad de än gör :/
  • nevermind

Har du ingen nära vän du kan skriva som pappa, som sen adopterar bort barnet till er?

Han hotar nog bara. Om han får till att han är pappa till barnet så måste han betala underhåll och det är han nog inte så sugen på... Inte mycket du kan göra om han får hälften av föräldradagarna men han kommer ju inte kunna ta ut dem. Han måste ha barnet för att kunna göra det.

• elyse

Låter som att det främst är pengar han vill ha. Använder han droger? Har svarta skulder?

Svar på tråden Donator begär umgängesrätt