• Olycklig85

Donator begär umgängesrätt

Har blivit indragen i mitt livs värsta mardröm.

jag fick ett erbjudande av en man för ett halvår sedan om att han var villig att donera spermier till mig och min flickvän. Han ville inte stå som pappa i papper utan ville att det skulle stå fader okänd.

Nu helt plötsligt 22 veckor in i min graviditet så har han ändrat sig och kräver umgängesrätt om jag inte betalar 100 000 kr till honom. Inga pengar har tidigare funnits med i någon diskussion. Jag har polisanmält försök till utpressning men nu hotar han med familjerätten och umgängesrätt samt att han ska få pappaledighet av mitt ofödda barn. Han har tre barn sedan tidigare med två andra kvinnor som han inte har vårdnaden av dock umgängesrätt.

Den ena kvinnan som han haft en längre relation och varit gift med har varit tvungen att bo på skyddat boende med barnen efter hot och våld från hans sida. Detta fick jag reda på nu när jag kontaktade henne för att höra hennes version av deras vårdnadstvist.

Är nu livrädd för vad som ska hända och känner att hela mitt liv blivit förstört av att han har lurat mig in i något som jag aldrig kunnat drömma om. Någon som har varit i samma situation eller har erfarenhet från umgängesrätt när föräldrarna aldrig haft någon relation?

• Svar på tråden Donator begär umgängesrätt
  • augustibebis2016

Tyvärr är det här anledningen till varför man aldrig ska köra med privat donation. Jag hoppas det löser sig för er!!

• The one in Blue

Åh men du, så klantigt. Hoppas ni har lärt er något av detta.

Tyvärr kommer pappan ha full rätt till umgänge. Det är ju hans barn.

• Mallemamma

gör det svårt för honom.. Skriv fader okänd, han kommer förmodligen få rätt till faderskapstest så småningom men som jag uppfattar det när jag läser på olika sidor så ska det mycket till om mamman nekar.. Är det omvänt att pappan vill motbevisa faderskap så får han lov att kräva faderskapsintyg. Men nekar du att han är far så tror jag han måste blanda in myndigheter för att få rätt till faderskapstest.. Jag har som sagt ingen direkt kunskap om detta utan har uppfattat reglerna som så efter jag googlat lite.

Sedan har du många som säkert kan vittna om att han är en våldsam person pga hoten och utpressningnen så han har mycket emot sig vid en vårdnadstvist. Särskilt om han redan har en "familj" i skyddat boende.

Tråkigt att det blivit såhär för er, men som sagt gör det så svårt som möjligt för honom och håll tummar och tår att han ger upp till slut.

Lycka till

• Ellie

Är du gift när barnet föds registreras maken som pappa...

• Lia4
    Ellie skrev 2016-10-07 20:50:22 följande:

Är du gift när barnet föds registreras maken som pappa...

Men hon har ju ingen make utan maka. Och adoption tar ju lite tid.. För ni är väl gifta ts?

Vilken hemsk situation. Hade aldrig vågat mig på en sådan donation just av rädsla för detta.
  • Mirelle

Ingen aning om det finns nån regel som gör det könsneutralt men det brukar ju vara så i många fall numera. Kolla lite vetja

• Fennyxx

Ge honom i alla fall inga pengar, han kommer aldrig nöja sig där. Spara alla hot han skickar. Tilltvingar han sig ändå umgänge så kan man ju alltid hoppas att han bara ville jävlas med dig och tappar intresset när han måste umgås med en bebis på riktigt. Hoppas det löser sig.

• Nelah

Det är modern som beslutar om pappa och mamma ska ha gemensam vårdnad så du kan bara fylla i pappret att du vill ha ensamvårdnad. Han måstr då kämpa djävulskt hårt för att ens få träffa barnet om du inte vilö det. En bekant till min make gjorde en smått galen kvinna gravid och hon valde ensamvårdnad bara för att jävlas och det har tagit honom 3 år av hårt kämpande för att ens få ha sin son hos sig på helgerna. De brukar inte Acceptera fader okänd utan vidare anledning. Man kanske kan skriva donator i stället för fader okänd?

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden Donator begär umgängesrätt