• Ellie

Donator begär umgängesrätt

Är du gift när barnet föds registreras maken som pappa...

• Ellie
    Lia4 skrev 2016-10-07 20:54:36 följande:
    Men hon har ju ingen make utan maka. Och adoption tar ju lite tid.. För ni är väl gifta ts?

Vilken hemsk situation. Hade aldrig vågat mig på en sådan donation just av rädsla för detta.
    Ja, jag såg det, men av flera onda ting kanske det finns någon vän i närheten som är bättre lämpad att vara pappa på pappret, och som TS kan gifta sig med. De kan ju skilja sig senare.
    Normalt sett brukar jag inte vara för att barn skall få "fel" pappa, men om det TS skriver stämmer kan jag tycka att han inte är lämplig som far. Har barnet en annan juridisk pappa finns det ju ändå möjlighet att TS berättar för barnet hur det ligger till, och att de kan ses vid lämpligt tillfälle senare i livet.
  • Ellie
    moen skrev 2016-10-07 21:19:24 följande:
    Tycker inte att du ska betala honom, men om ni väljer att göra det så se till att han skriver på ett avtal där han avsäger sig sitt faderskap, och se till att ha vittnen på plats!
    I och med att vi inte har juridisk abort i Sverige så hjälper det inte med ett sådant avtal. Han kan inte avsäga sig sitt faderskap så enkelt. Han skulle fortfarande tvingas betala underhåll, och barnet skulle ha rätt att träffa honom (i praktiken - han skulle ha rätt att driva igenom att få träffa barnet).
  • Ellie
    Ingrediensen skrev 2016-10-09 09:36:45 följande:
    Giftermål som en del föreslår tror jag måste vara från tiden då barnet blev till. Men hjälper ju inte heller om han begär faderskapsutredning.
    Nej, det räcker att man är gift när barnet föds för att mannen automatiskt blir registrerad som far. Vi var inte gifta när vårt barn blev till, men när det föddes hade vi gift oss. Ingen ställde några frågor, och han blev automatiskt pappa.

Det är vad jag förstår inte helt enkelt att begära faderskapsutredning när någon annan redan är juridisk far.

Efter lite googlande:
    Det enda egentligen sättet att upphäva faderskapet är att faderskapet blivit fel fastställt. Har det blivit fastställt fel måste modern, barnet eller den nuvarande fadern väcka talan om detta i domstol och har då också bevisbördan för att faderskapet är felaktigt.

En utomstående man som anser sig vara far till ett barn som fötts under ett äktenskap har ingen rätt att begära en utredning om faderskapet.
Svar på tråden Donator begär umgängesrätt