• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-28 05:17:39 följande:

Anonym (Sanna­): Ja, vi ska försöka igen. När det blir vet jag dock inte, väntar kallelse... Är det första besöket inom vården? Hur gammal är du?Känns som om vi har pausat livet för det här i 2.5 år. Vi har inte planerat några semestrar utomlands (för tänk om jag då blivit gravid, vill inte flyga då men tjena, se hur bra det har gått), inga helger bokade med andra, allt för att vara i vår bubbla med teststickor och kunna vara för oss själva om det mot förmodan skulle "funka" på naturlig väg...jag är less på situationen, ledsen och börjat fundera över tänk om det inte blir nått alls. Jag har inte tappat hoppet men nu är jag kanske där... Dessutom sjukt stressad över min ålder, donation stängs när jag är 40. Så är det. Usch mår så dåligt i det här att jag vaknade tidigt utan att kunna somna om. Fredagen kommer bli ett helvete, kommer gå runt som en zombie...

Jag tror det kan bli för mycket om man pausar allt. Det är en såklart en övervägning hur mycket man ska avstå ifrån eller hur mycket man ska satsa varje månad. Tråkigt att det här stressar dig och inkräktar på din sömn. Du måste vara försiktig med det och ta hand om dig.

Jag är 41, vi har försökt i över två år. Det har inte blivit av att söka mig till gyn tidigare, utan har tänkt att det kanske tar sig. Nu har jag stått i lång väntekö pga sommarstängt osv. Jag tror och hoppas på att en äggledarspolning skulle göra susen men det kan ju såklart vara fel på olika hormoner. Hur som helst så blir det bra kolla upp det.
  • Lakritsbiten
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-26 15:34:18 följande:

Hej Lakritsbiten!

Jag tar inte illa upp, du talar av din erfarenhet och känsla och jag utifrån min, just min. Därav min skrivelse. Finns inget motsatsförhållande i det.

Om du forskat på ämnet så borde du veta att både spermie- och äggdonation kostar 7000 sek i ersättning. För kvinnor innebär det mer kostnader med läkemedel än för män men man får inte göra någon skillnad på kön beyräffande ersättning. Dessa donatorer måste ta ledigt från jobbet, i kvinnans fall flera gånger och det är inte mer än rätt att man får ersättning för förlust av arbetsinkomst. Bara en karensdag kostar skjortan om man inte kan planera in det på jobbet och vill berätta för alla. Man har räknat ut denna summa för att täcka det "normala inkomstbortfallet". På så vis består det altruistiska. Ingen blir rik på 7000 sek och ingen kvinna tycker att det är skönt att genomgå. Det är oerhört smärtsamt.

Altruism har ju inte riktigt den definitionen, men om du tror att det altruistiska består för att man som äggdonator ?inte blir rik på det?, och ?ingen kvinna tycker det är skönt att genomgå?, ja, då får du fortsätta tro att kvinnor gör det av ?altruistiska? skäl i Sverige, men kapitalistiska skäl i alla andra länder. Och får då kanske också fortsätta vara barnlös. Hårt, men så är det. För övrigt så är det ingen fara överhuvudtaget att sätta sig på ett flygplan då du precis blivit gravid, så det är ju ett jättekonstigt skäl att inte åka iväg om man nu är sugen på det?? Men som sagt - antingen gör man vad man kan, eller inte, det är upp till var och en :)
  • Anonym (stress)

Om 3 v påbörjar vi vår IVF!! Hoppas sååå mkt att det ska ta sig! Längtar efter bebis och min man längtar efter att bli pappa för första ggn!! Håll alla tummar ni har!! SNÄLLA!!! :)

• Anonym (Sanna)
    Anonym (stress) skrev 2018-09-29 00:26:00 följande:

Om 3 v påbörjar vi vår IVF!! Hoppas sååå mkt att det ska ta sig! Längtar efter bebis och min man längtar efter att bli pappa för första ggn!! Håll alla tummar ni har!! SNÄLLA!!! :)

Såklart håller vi tummarna!
  • Anonym (S)
    Flisan41 skrev 2018-09-25 22:36:06 följande:

Jag förstår att du är besviken, de kunde ju informerat om det! Hur många försök har ni gjort? Jag tror inte dörren stängs bara för du fyller 40 om du påbörjat utredning och behandling innan dess. Annars har ju många privata kliniker gräns vid 42 så än finns det tid. Så kan du väl besluta om äggdonation senare i så fall. Man kan göra det i Finland tex. Upp t 45 års ålder. Alla kvinnor som donerar ägg är inte utnyttjade och exploaterade fattiga människor, en del gör det också för att hjälpa andra. Lycka till!

Ville bara säga att en vän till mig har donerat ägg flera gånger . Hon är absolut inte utnyttjad eller fattig , hon har en bostadsrätt , pojkvän , är 30+ och reser väldigt mycket . Hon vill antagligen inte ha barn själv alls men hon vill hjälpa andra att få barn.

Har också funderat lite på att donera ägg faktiskt efter att hon berättade om det.
  • Anonym (43+ önskar sladdis)

Idag kom första riktiga mensen på typ 9 år. Känns skönt att kroppen är igång på riktigt efter uttaget av spiralen. Känns som vi kan börja på riktigt nu.

Så får vi se om något händer eller ej. Oavsett så är det befriande att vara hormonpreparatfri.

• Anonym (Sanna)

Låter ut bra 43+ önskar sladdis. Tummen upp!

Själv har jag äl och befinner mig många mil från maken. Vi fick till det innan jag åkte så jag håller tummarna det räcker. Är nog inte så troligt men jag håller humöret uppe till bim. Jag har alltid velat ha en juni bebis så hoppas på detta lite misslyckade försök.

• Anonym (Ledsen)

Till anonym S:

Det är ju toppen! Det är precis under dem premisserna det skall vara! Funderar du själv på det så tycker jag verkligen att du skall kontakta en klinik och få info så får du se om det känns ok för dig.

Till lakritsbiten:

Du verkar inte ha läst mina inlägg noggrannt eller förstått mina inlägg! Din värld verkar vara väldigt svart-vit. Det finns många andra aspekter som du inte verkar ha tänkt på/vet att dem finns. Ditt onyanserade sätt att resonera gör att jag inte har något mer att säga dig annat än ditt sätt IRL kan skapa mycket problem för dig!

• Lakritsbiten
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-01 21:30:42 följande:

Till anonym S:

Det är ju toppen! Det är precis under dem premisserna det skall vara! Funderar du själv på det så tycker jag verkligen att du skall kontakta en klinik och få info så får du se om det känns ok för dig.

Till lakritsbiten:

Du verkar inte ha läst mina inlägg noggrannt eller förstått mina inlägg! Din värld verkar vara väldigt svart-vit. Det finns många andra aspekter som du inte verkar ha tänkt på/vet att dem finns. Ditt onyanserade sätt att resonera gör att jag inte har något mer att säga dig annat än ditt sätt IRL kan skapa mycket problem för dig!

Min värld består av fakta, och jag tror på att vara påläst (vilket jag är efter över ett års forskning på ämnet) och på att inte hitta på egna definitioner av fenomen och begrepp - och jag tror tyvärr inte heller på att tycka synd om sig själv samtidigt som man inte är villig att göra något åt situationen. Antingen vill man ha barn och är beredd att göra det man kan, eller så är man det inte. Vilket som är okej. Men att ha någon egensnickrad variant av altruism som guidning för att inte göra vad man kan, och hitta på egna hälsoråd som begränsar en när det inte finns någon evidens för dem - det ger inga sympatihejarop från mig, för det tror jag inte kommer hjälpa. Men kan man inte ta det, då behöver man inte göra det. Dock får man tåla att bli emotsagd i en öppen tråd.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-01 21:30:42 följande:

Till anonym S:

Till lakritsbiten:

Jag vill inte hoppa på dig men jag måste säga att jag tycker att det är du som verkar vara väldigt svart-vit. Det är många i den här tråden som kämpar med alla medel och mår tillräckligt dåligt i det, utan att behövs höra att de utnyttjar kvinnor i tredje världen odyl. Varför inte hjälpa varandra med stöttning istället här inne?
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.