Inlägg från: Lakritsbiten |Visa alla inlägg
  • Lakritsbiten

38+ och försöker bli gravid.

Hej!

Är vi några som pushar/har passerat 40 och som skulle vilja ha en sluten FB-grupp där man kan diskutera och följas åt med försök till barn/graviditet? Med mitt första barn (f-17) blev jag inbjuden till en sån grupp, där antalet medlemmar var max 30 st. Superskönt att kunna diskutera hemligt, men ändå inte så anonymt som här. PM:a mig om det finns intresse!

• Lakritsbiten

Jag har skapat en FB-grupp för oss som pushar 40, och som vill följas åt i försök och förhoppningsvis graviditet. Gruppen är hemlig, men blir ändå mer ?oanonym? än här. PM:a mig om ni vill läggas till. Några av er har svarsmail från mig!

• Lakritsbiten

[quote=79088252][quote-nick]Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-26 08:18:35 följande:[/quote-nick]Tack till alla er för era fina och stöttande svar! Dessvärre finns det alltid ett ekonomiskt incitament. Skrapar man på ytan så framkommer det oavsett om kvinnan bor i Öst eller USA. Det är inte kvinnor med hög socioekonomiskt status som "donerar" /säljer sina ägg. Jag fördömer inte, jag förstår dem men jag känner att jag inte vill vara en del av det. Jag fördömer inte prostituerade heller, dem försöker överleva med det dem kan i sin oftast hemska situation men jag hjälper dem därmed inte med det bara för att dem får betalt.

Vår barnlängtan är stark men inte till vilket pris som helst som innebär utnyttjande av en behövande kvinna. Finns många fattiga även i USA exempelvis. Dessutom skulle jag aldrig sätta mig på ett långdistansflyg efter IVF. Alla som vill ha barn har ju förståss sina egna förklaringsmodeller för att stå ut med sin situation och sina handlingar men vi känner att det måste strikt bygga på altruistiska grunder. Blandas pengar in i någon form försvinner altruismen...

Dessvärre har vår IVF klinik sagt att det stängs vid 40 ????.

Förstår om du tycker att det här svaret känns lite hårt, det är inte meningen, men måste bara hoppa in och ge min syn på saken. Jag har själv gjort en abort, trots stor barnlängtan i många år, men det fanns inga chanser för att bli en bra situation för barnet, och till slut landade jag i att abort var det bästa alternativet. Visst kan jag känna ånger idag, och skuldkänslor - men, och detta är viktigt! Du, eller andra, som försöker få barn, hade inte haft det lättare att få barn bara för att jag inte kunnat göra abort. Jag förstår att man kan bli avundsjuk på att andra har [lätt] för att bli gravida/får barn - men jag har väldigt svårt att förstå att man kan vara missunnsam mot de som blivit gravida och väljer att göra abort. Det var det svåraste beslutet i mitt liv, och jag tror det är OERHÖRT få som väljer abort lättvindigt, eller önskar sig den upplevelsen. Därmed inte sagt att jag som sagt förstår din avund mot de som blir gravida.

Nästa fråga - angående IVF. Åtminstone på många Stockholmskliniker, däribland Sophiahemmet, så kan du få hjälp privat långt över 45 års ålder. Så även om ditt landsting kanske har en gräns är det inte kört för det, men då kan man kanske få bekosta det själv.

Sista frågan, angående altruistisk äggdonation. Jag har, som av en händelse, forskat på området konstgjord befruktning, och kan direkt berätta att altruistisk äggdonation (eller spermiedonation) är oerhört ovanligt ens i Sverige. I princip alla landsting och alla privata kliniker erbjuder en relativt hög ersättning för både ägg och spermier, och även överblivna ägg från par som lyckats får man ofta betala för att få använda. Detta har sin grund i att man i Sverige inte kan vara anonym som donator, och det är då inte så lockande att donera sina könsceller. Därmed lockar man ofta till sig de som är i ekonomiskt behov även här i Sverige. I utlandet är förvisso ersättningarna ofta högre, men jag har svårt att se att det skulle göra saken sämre? Det finns en hel del forskning på detta område som konstaterar att framförallt kvinnor i fattigare länder skulle gynnas av att man började se såväl äggdonation som surrogatmoderskap som ett yrke, då detta skulle ge dem lagliga skydd.

Slutligen - framförallt i USA finns det visst altruistisk äggdonation (och även surrogatmoderskap). Detta förekommer mest inom mormonsamhällen, och man får betala uppemot en miljon svenska kronor för ett surrogatmoderskap, men detta är då främst för att täcka försäkringar, sjukvårdskostnader, mat och inkomstbortfall för kvinnan, eftersom det inte är gratis i USA. Äggdonation är billigare.

Så sammanfattningsvis - är det det altruistiska du är ute efter så hittar du det inte mer i Sverige än i annat land, och det finns fler sätt än ett att se på saken.

Hoppas du inte tar illa upp, men kände att jag behövde reda upp visa oklar-och felaktigheter :)

• Lakritsbiten
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-26 15:34:18 följande:

Hej Lakritsbiten!

Jag tar inte illa upp, du talar av din erfarenhet och känsla och jag utifrån min, just min. Därav min skrivelse. Finns inget motsatsförhållande i det.

Om du forskat på ämnet så borde du veta att både spermie- och äggdonation kostar 7000 sek i ersättning. För kvinnor innebär det mer kostnader med läkemedel än för män men man får inte göra någon skillnad på kön beyräffande ersättning. Dessa donatorer måste ta ledigt från jobbet, i kvinnans fall flera gånger och det är inte mer än rätt att man får ersättning för förlust av arbetsinkomst. Bara en karensdag kostar skjortan om man inte kan planera in det på jobbet och vill berätta för alla. Man har räknat ut denna summa för att täcka det "normala inkomstbortfallet". På så vis består det altruistiska. Ingen blir rik på 7000 sek och ingen kvinna tycker att det är skönt att genomgå. Det är oerhört smärtsamt.

Altruism har ju inte riktigt den definitionen, men om du tror att det altruistiska består för att man som äggdonator ?inte blir rik på det?, och ?ingen kvinna tycker det är skönt att genomgå?, ja, då får du fortsätta tro att kvinnor gör det av ?altruistiska? skäl i Sverige, men kapitalistiska skäl i alla andra länder. Och får då kanske också fortsätta vara barnlös. Hårt, men så är det. För övrigt så är det ingen fara överhuvudtaget att sätta sig på ett flygplan då du precis blivit gravid, så det är ju ett jättekonstigt skäl att inte åka iväg om man nu är sugen på det?? Men som sagt - antingen gör man vad man kan, eller inte, det är upp till var och en :)
  • Lakritsbiten
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-10-01 21:30:42 följande:

Till anonym S:

Det är ju toppen! Det är precis under dem premisserna det skall vara! Funderar du själv på det så tycker jag verkligen att du skall kontakta en klinik och få info så får du se om det känns ok för dig.

Till lakritsbiten:

Du verkar inte ha läst mina inlägg noggrannt eller förstått mina inlägg! Din värld verkar vara väldigt svart-vit. Det finns många andra aspekter som du inte verkar ha tänkt på/vet att dem finns. Ditt onyanserade sätt att resonera gör att jag inte har något mer att säga dig annat än ditt sätt IRL kan skapa mycket problem för dig!

Min värld består av fakta, och jag tror på att vara påläst (vilket jag är efter över ett års forskning på ämnet) och på att inte hitta på egna definitioner av fenomen och begrepp - och jag tror tyvärr inte heller på att tycka synd om sig själv samtidigt som man inte är villig att göra något åt situationen. Antingen vill man ha barn och är beredd att göra det man kan, eller så är man det inte. Vilket som är okej. Men att ha någon egensnickrad variant av altruism som guidning för att inte göra vad man kan, och hitta på egna hälsoråd som begränsar en när det inte finns någon evidens för dem - det ger inga sympatihejarop från mig, för det tror jag inte kommer hjälpa. Men kan man inte ta det, då behöver man inte göra det. Dock får man tåla att bli emotsagd i en öppen tråd.
  • Lakritsbiten
    Anonym (anonyma jag) skrev 2018-10-03 21:06:12 följande:

En kvinnas fertilitet går ner hela tiden, från 30-35år försämras det snabbt. Vid 45 år är det helt kört med egna ägg. Tyvärr inget de upplyser om i sexualundervisningen i skolan. Det blir kromosomfel på äggen med stigande ålder och då blir man endera inte gravid eller får missfall.

Ett bra tips- lyssna på podden "Jag vill ha barn" om 2 kvinnor som är 40+ och försöker få barn. Cilla gjorde 10 misslyckade försök i Danmark med egna ägg (både insem och ivf) innan hon insåg att det aldrig skulle funka med egna ägg. Hon blev aldrig gravid. Men med embryodonation i Ryssland blev hon gravid på första försöket och är nu höggravid.

VAD ÄR DET FÖR TRAMS??! Ja, det blir svårare med åldern, men att säga att det vid 45 är helt kört med egna ägg är att sitta och ljuga oroliga personer rakt upp i ansiktet. SKÄMS PÅ DIG! Det är INTE försent med egna ägg vid 45, det är en ökad risk för kromosomfel, ja, men det betyder INTE att alla embryon får kromosomfel. Kromosomfel innebär inte heller i sig att man inte blir gravid eller får missfall. Läs på, och kom sen tillbaka med fakta om du vill bidra till diskussioner.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.