[quote=79088252][quote-nick]Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-26 08:18:35 följande:[/quote-nick]Tack till alla er för era fina och stöttande svar! Dessvärre finns det alltid ett ekonomiskt incitament. Skrapar man på ytan så framkommer det oavsett om kvinnan bor i Öst eller USA. Det är inte kvinnor med hög socioekonomiskt status som "donerar" /säljer sina ägg. Jag fördömer inte, jag förstår dem men jag känner att jag inte vill vara en del av det. Jag fördömer inte prostituerade heller, dem försöker överleva med det dem kan i sin oftast hemska situation men jag hjälper dem därmed inte med det bara för att dem får betalt.
Vår barnlängtan är stark men inte till vilket pris som helst som innebär utnyttjande av en behövande kvinna. Finns många fattiga även i USA exempelvis. Dessutom skulle jag aldrig sätta mig på ett långdistansflyg efter IVF. Alla som vill ha barn har ju förståss sina egna förklaringsmodeller för att stå ut med sin situation och sina handlingar men vi känner att det måste strikt bygga på altruistiska grunder. Blandas pengar in i någon form försvinner altruismen...
Dessvärre har vår IVF klinik sagt att det stängs vid 40 ????.
Förstår om du tycker att det här svaret känns lite hårt, det är inte meningen, men måste bara hoppa in och ge min syn på saken. Jag har själv gjort en abort, trots stor barnlängtan i många år, men det fanns inga chanser för att bli en bra situation för barnet, och till slut landade jag i att abort var det bästa alternativet. Visst kan jag känna ånger idag, och skuldkänslor - men, och detta är viktigt! Du, eller andra, som försöker få barn, hade inte haft det lättare att få barn bara för att jag inte kunnat göra abort. Jag förstår att man kan bli avundsjuk på att andra har [lätt] för att bli gravida/får barn - men jag har väldigt svårt att förstå att man kan vara missunnsam mot de som blivit gravida och väljer att göra abort. Det var det svåraste beslutet i mitt liv, och jag tror det är OERHÖRT få som väljer abort lättvindigt, eller önskar sig den upplevelsen. Därmed inte sagt att jag som sagt förstår din avund mot de som blir gravida.
Nästa fråga - angående IVF. Åtminstone på många Stockholmskliniker, däribland Sophiahemmet, så kan du få hjälp privat långt över 45 års ålder. Så även om ditt landsting kanske har en gräns är det inte kört för det, men då kan man kanske få bekosta det själv.
Sista frågan, angående altruistisk äggdonation. Jag har, som av en händelse, forskat på området konstgjord befruktning, och kan direkt berätta att altruistisk äggdonation (eller spermiedonation) är oerhört ovanligt ens i Sverige. I princip alla landsting och alla privata kliniker erbjuder en relativt hög ersättning för både ägg och spermier, och även överblivna ägg från par som lyckats får man ofta betala för att få använda. Detta har sin grund i att man i Sverige inte kan vara anonym som donator, och det är då inte så lockande att donera sina könsceller. Därmed lockar man ofta till sig de som är i ekonomiskt behov även här i Sverige. I utlandet är förvisso ersättningarna ofta högre, men jag har svårt att se att det skulle göra saken sämre? Det finns en hel del forskning på detta område som konstaterar att framförallt kvinnor i fattigare länder skulle gynnas av att man började se såväl äggdonation som surrogatmoderskap som ett yrke, då detta skulle ge dem lagliga skydd.
Slutligen - framförallt i USA finns det visst altruistisk äggdonation (och även surrogatmoderskap). Detta förekommer mest inom mormonsamhällen, och man får betala uppemot en miljon svenska kronor för ett surrogatmoderskap, men detta är då främst för att täcka försäkringar, sjukvårdskostnader, mat och inkomstbortfall för kvinnan, eftersom det inte är gratis i USA. Äggdonation är billigare.
Så sammanfattningsvis - är det det altruistiska du är ute efter så hittar du det inte mer i Sverige än i annat land, och det finns fler sätt än ett att se på saken.
Hoppas du inte tar illa upp, men kände att jag behövde reda upp visa oklar-och felaktigheter :)