• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • meijram

Hej alla! Jag är ny i tråden (tror jag). Är 43 år och försökt bli gravid (första barnet) på naturlig väg i nästan två år nu. Använder ÄL stickor, morgontemp och fertilitetsapp för att hålla koll på läget. Inte varit i närheten av ett plus, så jag har inte orkat vara aktiv så mycket på familjeliv. Besvikelse så många gånger nu. Men så helt plötsligt så tog det sig! Testade imorse och fick starkt streck på bara några sekunder. BF i mars 2019 när jag är 44 år. Hoppas bara nu att allt löper på som det ska.

• Trullis82
    meijram skrev 2018-07-06 22:19:02 följande:

Hej alla! Jag är ny i tråden (tror jag). Är 43 år och försökt bli gravid (första barnet) på naturlig väg i nästan två år nu. Använder ÄL stickor, morgontemp och fertilitetsapp för att hålla koll på läget. Inte varit i närheten av ett plus, så jag har inte orkat vara aktiv så mycket på familjeliv. Besvikelse så många gånger nu. Men så helt plötsligt så tog det sig! Testade imorse och fick starkt streck på bara några sekunder. BF i mars 2019 när jag är 44 år. Hoppas bara nu att allt löper på som det ska.

Men åh, jätte grattis..... här kämpar vi ännu. Trodde nästan ändå nu att dör var något så skulle testa på måndag men idag klampade tant röd in

Men kämpandet fortsätter. Men jag vet känslan
  • Flisan41

Grattis och tack för hoppet du precis gav mig! Är också 43 och har försökt i 2 år utan resultat. Jag har ett barn sedan tidigare som är 10. Har du något tips förutom äl tester för det använder jag redan och får utslag varje månad men inget +...
  • meijram
    Trullis82 skrev 2018-07-06 22:57:30 följande:

Men åh, jätte grattis..... här kämpar vi ännu. Trodde nästan ändå nu att dör var något så skulle testa på måndag men idag klampade tant röd in

Men kämpandet fortsätter. Men jag vet känslan

Tack för grattis! Och tråkigt för er att det inte gick denna gång heller. Bara att fortsätta! Jag håller tummarna.
  • meijram
    Flisan41 skrev 2018-07-06 23:25:26 följande:

Grattis och tack för hoppet du precis gav mig! Är också 43 och har försökt i 2 år utan resultat. Jag har ett barn sedan tidigare som är 10. Har du något tips förutom äl tester för det använder jag redan och får utslag varje månad men inget +...

Tack!

Jag har gjort några livsstilsförändringar. Slutade helt med koffein när vi började försöka. Äter bra kost sen tidigare (mycket frukt och grönt och så ren mat som möjligt, dvs minimalt med tillsatser. Hålla nere stressnivåerna med hjälp av andningsövningar. Har även kemikaliebantat och plastbantat i hemmet och är försiktig med vad jag har på kroppen (hudkräm, deo, tvål etc). Det finns så många hormonstörande ämnen nu för tiden i allt omkring oss.

Förutom ÄL stickor så har jag mer gått efter ÄL flytningar än stickor för jag tycker det kan kännas osäkert när ÄL verkligen sker. Jag använde Natural Cycles tidigare, men upplevde att appen satte ÄL 1-2 dagar för sent. Bytte till FLO i mars och tycker att den funkar bättre för mig. Och sen sex varannan dag när jag börjat få ÄL flytningar vilket kan vara ca fem dagar. Och mäta morgontemp visar att ÄL verkligen har skett, vilket det gjort för mig varje period. Jag har använt fertilitetsglidmedel concieve+ men inte den sista månaden när det tog sig.

Lycka till!!!
  • UndrandeSökare
    Flisan41 skrev 2018-07-06 23:25:26 följande:

Mina tips till dig:

Börja äta folsyra, d-vitamin och omega3 kapslar dagligen, (om du inte redan gör det).

Samt boka tid hos privat gyn för äggledarspolning, recept på Letrozoltabletter och att mannen får göra Spermaprov med morfologi. Måste vara MED morfologi (det är den viktigaste delen).

Om det ändå inte fungerar efter ni gjort detta, så är enda alternativet att ge upp om egna ägg, vänd er till klinik utomlands för äggdonation (är man över 42år så får man ej göra ivf eller ÄD i Sverige pgr av åldern).

Lycka till !
  • Anonym (Sanna)

Grattis! Så roligt!
  • Anonym (Sanna)

Trullis så trist att mensen kom.

• Trullis82
    Anonym (Sanna) skrev 2018-07-08 23:12:24 följande:

Trullis så trist att mensen kom.

Ja, det känns tungt. Jag får ju hjälp men nu under semestern så tänkte vi köra på som vanligt men man hoppas ju ändå att man ska kunna själv. Vi har ju lyckats med två på normalt vis så man ska aldrig säga aldrig.

Men nu är den här cykeln över snart så sen e det bara att vänta på nästa cykel o hoppas att läkaren hör av sig innan dess
  • Anonym (Sanna)

Ja man hoppas ju varje månad att det är nu det ska lyckas. Jag är irriterad på mig själv som inte sökt hjälp tidigare. Ringde ju ett ställe i höstas med de hörde aldrig av sig. Det andra stället tar tyvärr inte in några nya patienter förrän i september och det här tredje stället måste jag avboka. Dels är jag osäker på om de kan hjälpa mig, har kontaktat dem men får inte svar och dels är det så långt bort.

Jag håller tummarna nu för att det tar sig nu i juli. Annars får vi försöka igen i augusti och i september får jag tid hos gyn. Tror en solning skulle göra susen. Har gjort en tidigare och blev gravid med första barnet två månader efter. Sen är jag lur på att hormonerna är knas också så det är ju bra kolla allt.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.