Inlägg från: Flisan41 |Visa alla inlägg
  • Flisan41

38+ och försöker bli gravid.

Jag upplever också att min ÄL kommit tidigare med RR. Jag började äta 2 tabletter om dagen på mensens första dag och troligtvis har jag haft ÄL dag 8 el 9 i cykeln eftersom jag började med stickor dag 10 och ännu inte fått utslag... det är dag 15 idag. Om inte ÄL uteblivit denna månad det kan ju såklart hända.

• Flisan41
    Nykär15 skrev 2017-05-15 14:58:31 följande:

Jag har använt Artic Root bara.Låter iofs lite väl tidigt med ÄL på dag 8-9, man vill ju helst ha efter dag 12 för att ägget ska hinna mogna. Jag hade CD10 en gång med Letrozol men blev inget då. Jag har i normal cykel ÄL på CD12, men kan ibland diffa nån dag, blev ingen skillnad för mig med RR. Sist kom den på CD13

Ja denna månad kändes väldigt mystisk med tanke på att jag alltid har utslag på ÄL test runt dag 13 och tydliga känningar. Ska testa för säkerhets skull idag med men har ju varken flytningar eller känningar så... Jag har ätit arctic root också.
  • Flisan41

Hoppar in här! Var hos läkaren idag. Är på cd 23 och körde med RR fram till dag 14 men började ta ÄL test dag 10 men inget utslag fram till dag 15... Antingen har jag inte haft ÄL eller så inföll den innan dag 10 vilket aldrig hänt förut så isf beror det på RR som jag inte testat förut! Det jag märkte när jag tog RR var att mitt luktsinne blev himla förstärkt Kändes nästan som att vara gravid.. ALLT luktade för mkt. I vilket fall som helst skrev läkaren ut Provera att ta cd 15-25 och Letrozol att ta cd 3-7... Är 42 förresten. Ett barn som är snart 10. Någon som har erfarenhet av provera?

• Flisan41

[quote=77700070][quote-nick]Hemflyttad skrev 2017-05-24 08:14:01 följande:[/quote-nick]Inte tagit provera, tar du det för att mensen ska komma igång då? Man kan ju kolla om man har haft ÄL med blodtest eller VUL, men antar att det inte finns möjlighet till det. Hoppas mensen kommer igång och Letrozolen gör susen!

Grejen är ju att jag har mens varje månad men den har varit oregelbunden sista året... Han sa att Provera hjälper till att stabilisera saker och ting. Sen skulle jag komma tillbaka och kolla om jag ägglossat sa han. Runt cykeldag 23-24 någonting. Sen när mensen kom så skulle jag börja m Letrozol dag 3. Det enda jag nojar över är att Provera ska jag börja äta dag 15 men tänk om man (mot förmodan) blir gravid runt ÄL och sen äter man Provera eftersom man omöjligt kan veta om man är befruktad så tidigt. Det står ju i Fass att man inte ska äta Provera om man är gravid... Om det kan vara skadligt och framkalla ett MF menar jag.

• Flisan41

Började med Letrozol idag, cd 3. Ska äta en tablett om dagen i 5 dagar, därefter börjar jag med Provera. Jag börjar starkt misstänka att min slemhinna är för tunn för ägget att fästa, för jag har så himla sparsam mens. Någon som vet nåt läkemedel som gör slemhinnan tjockare?

• Flisan41
    Nykär15 skrev 2017-05-29 11:11:37 följande:

Jag fick Femanest för slemhinnan efter mina två operationer förra året, vet även att vissa får det för att bygga slemhinnan vid IVF och äggdonation. Men då ska man ju inte släppa ett ägg själv, Femanest är ju östrogen och det kan hämma ÄL, så tveksam till om man bör ta det i en naturlig cykel. Medan jag åt det så hade jag ju förbud på att bli gravid då kroppen behövde läka. 

Men sen kan man även äta E-vimin, starkt e-vitamin, 300 mg/dag för att stärka slemhinnan. Det tar man hela cykeln utan uppehåll och fortsätter som gravid fram till v 32. Jag har ätit det i flera månader och även nu som gravid enligt utskrift från min läkare på gyn. Kolla på det! 

Men de mäter ju slemhinnan när du tar Letrozol och ska in för att kolla äggen? Runt dag 10-12 brukar vara lagom. 

Min gynekolog sa att vi skulle ta ett blodprov för att se om jag ägglossat, runt dag 20... Vi skulle inte kolla ngt mer sa han. Denna månad såg slemhinnan tunn ut sa han vid Vul och det var på dag 23 men det kunde ha att göra med att jag troligtvis inte haft någon ÄL denna månad. Läste någonstans att Provera också kunde göra slemhinnan tjockare? Jag blöder bara i 2 dagar och tredje dagen enbart som en flytning, klarar mig m trosskydd.
  • Flisan41

Jag får prova med e vitamin och så har jag hört att epa glandin ska vara bra också! Det borde ju inte vara någon fara att kombinera m Provera som ju är ett gulkroppshormon som liknar progesteron om jag förstått saken rätt...

• Flisan41
    Nykär15 skrev 2017-05-29 14:41:56 följande:

Fick svar på NIPT precis och bebisen är FRISK!!!  Så otroligt lättad och lycklig att det inte går att beskriva med ord!! Nu kan jag nog börja njuta på riktigt och våga tro på att det nog faktiskt blir en liten kring Lucia  

Stort grattis!!! Skönt att veta att allt är bra!
  • Flisan41

[quote=77712377][quote-nick]Nykär15 skrev 2017-05-29 14:00:12 följande:[/quote-nick]Har hört att andra tar provera för att kicka igång mensen..men kanske tar man i andra delar av cykeln med då? Alldeles för dåligt insatt..men vet som sagt bara att E-vitamin är bra just för jag själv tar det för att ha en fin slemhinna  hoppas dock att denna omgång med Letrozol ska räcka för dig, den gör ju ingen skada på slemhinnan iaf så som Pergo kan göra, då den blir tunnare. Den sänker östrogenet tillfälligt i början på cykeln för att snabba på äggtillväxten, sen hämtar den ikapp sig.  Synd de inte gör uppföljande VUL på hur äggen utvecklas på dig, min klinik gjorde inte heller det de första två kurerna jag tog, sen krävde jag det för jag vill ju ändå veta om det gör nån nytta att knappra en massa hormoner....[/

Det var just därför jag tyckte det var konstigt eftersom jag ju har mens och ändå fick Provera utskrivet. Man är ju lite rädd att man sabbat något genom att äta Pergo innan om nu slemhinnan blivit tunnare av det. Eller så är det åldern...

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.