• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Anonym (Lillgrodan)

Hej

Jag blev helt förvirrad i morse.

Ska för första gången testa med ägglossningstester och har köpt Clearblue Advanced Digital.

Jag har en cykel på 28 dagar och ska enligt deras instruktioner börja testa dag 8 i cykeln, dvs idag.
    Det skulle vara för att den skulle hinna läsa av en ökning. Men döm till min förvåning då den idag visade en glad fast gubbe!

Hur sjutton kan jag få det redan dag 8 och första dagen jag testar? Är det inte väldigt tidigt att ha ägglossning? Och den har ju ingen grundmätning i sig, hur kan den då mäta ut att jag har ägglossning idag?

Jag sitter här helt upprymd men ändå lite konfunderad :) Är det någon som kan förklara för mig hur det där går till? :)

(Har även frågat i en egen tråd, men tänkte att ni kanske har några erfarenheter i den här tråden också)

• UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 08:43:24 följande:

Hej

Ska för första gången testa med ägglossningstester och har köpt Clearblue Advanced Digital.

Jag har en cykel på 28 dagar och ska enligt deras instruktioner börja testa dag 8 i cykeln, dvs idag.

Det skulle vara för att den skulle hinna läsa av en ökning. Men döm till min förvåning då den idag visade en glad fast gubbe!

Hur sjutton kan jag få det redan dag 8 och första dagen jag testar? Är det inte väldigt tidigt att ha ägglossning? Och den har ju ingen grundmätning i sig, hur kan den då mäta ut att jag har ägglossning idag?

Jag sitter här helt upprymd men ändå lite konfunderad :) Är det någon som kan förklara för mig hur det där går till? :)

(Har även frågat i en egen tråd, men tänkte att ni kanske har några erfarenheter i den här tråden också)

Låter väldigt konstigt om du fick maximalt utslag redan första dagen. Det vanliga är att man första dagen får en tom ring, sen efter nån dag får blinkande smiley och sen efter ytterligare nån dag får fast lysande smiley.

Om man har den lilafärgade asken.

Med den rosa blir det endast tom ring och sen fast lysande smiley.

Är det den rosa eller lilafärgade asken Clearblue digitala ÄL-test du har?

Det kan ju vara fel på testet också.

Tyvärr är det så att när man fått maximalt utslag så är läsaren förbrukad och kan inte användas någon mer gång. Resultatet kommer lysa permanent på läsaren i 2 dygn sen dör batteriet- och man kan inte byta batteri i dem.

Testa att kontakta tillverkaren, ev skicka in alla grejer till dem. Köp en ny förpackning och börja testa igen nästa månad.
  • Anonym (Lillgrodan)
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 08:43:24 följande:

Hej

Kan tillägga att jag blödde dag 1-3, dag fyra inget, dag fem lite blod men mest brunt, dag 6 brunt och dag 7 inget och idag dag 8 har jag inget äl sekret eller något annat, bara glad fast gubbe på stickan.

Fick aningen lite molvärk efter jag hade tagit testet, men det tolkar jag mest som att det sitter i huvudet på mig :D
  • Anonym (Lillgrodan)
    UndrandeSökare skrev 2018-06-29 08:56:32 följande:
    Låter väldigt konstigt om du fick maximalt utslag redan första dagen. Det vanliga är att man första dagen får en tom ring, sen efter nån dag får blinkande smiley och sen efter ytterligare nån dag får fast lysande smiley.

Om man har den lilafärgade asken.

Med den rosa blir det endast tom ring och sen fast lysande smiley.

Är det den rosa eller lilafärgade asken Clearblue digitala ÄL-test du har?

Det kan ju vara fel på testet också.

Tyvärr är det så att när man fått maximalt utslag så är läsaren förbrukad och kan inte användas någon mer gång. Resultatet kommer lysa permanent på läsaren i 2 dygn sen dör batteriet- och man kan inte byta batteri i dem.

Testa att kontakta tillverkaren, ev skicka in alla grejer till dem. Köp en ny förpackning och börja testa igen nästa månad.
    Det är den lila.

Jag väntade mig en tom ring.

Ska kontakta Clearblue, fan va surt om det är fel på testet. Får jag springa och köpa ett helt nytt imorgon för typ 300 kr och kontrollera om det också visar fast glad gubbe på en gång.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 09:08:30 följande:

Det är den lila.

Jag väntade mig en tom ring.

Ska kontakta Clearblue, fan va surt om det är fel på testet. Får jag springa och köpa ett helt nytt imorgon för typ 300 kr och kontrollera om det också visar fast glad gubbe på en gång.

Jättebra om du kontaktar Clearblue och kanske skickar in den felaktiga asken med allt innehåll inuti. Om det är fel på testet kanske du kan få en del av pengarna tillbaka? Kan ju vara värt att fråga iallafall.

Ett tips kan vara att beställa hem flera askar samtidigt, via tex Apotea.se, de är mycket billigare än tex det lokala Apoteket. Så brukar jag göra. Kolla på www.prisjakt.se så kan du se var Clearblue ÄL-test är billigast att beställa ifrån.

Jag kan också rekommendera att man köper hem flera förpackningar Clearblue digitala graviditetstest med Veckoindikator, de säljs i 2-pack och är billigare på Apotea.se än på lokala Apoteket.
  • Anonym (Lillgrodan)
    UndrandeSökare skrev 2018-06-29 09:53:56 följande:
    Jättebra om du kontaktar Clearblue och kanske skickar in den felaktiga asken med allt innehåll inuti. Om det är fel på testet kanske du kan få en del av pengarna tillbaka? Kan ju vara värt att fråga iallafall.

Ett tips kan vara att beställa hem flera askar samtidigt, via tex Apotea.se, de är mycket billigare än tex det lokala Apoteket. Så brukar jag göra. Kolla på www.prisjakt.se så kan du se var Clearblue ÄL-test är billigast att beställa ifrån.

Jag kan också rekommendera att man köper hem flera förpackningar Clearblue digitala graviditetstest med Veckoindikator, de säljs i 2-pack och är billigare på Apotea.se än på lokala Apoteket.
    Jag ringde Clearblue för att se om testet var helt åt skogen.

Hon svarade att advance digital mäter LH värde över 40 och förhöjt östrogenvärde.

Så följande alternativ finns
    1 - 1 % chans att det är fel på testet.
    2- 99 % chans att jag har LH över 40 och har ägglossning, man behöver tydligen inte testa innan för att få ett grundvärde. Den indikerar själv LH värde över 40.

Hon sa att det visar glad gubbe om man är gravid också för då har östrogenvärdet gått upp.
    Men jag tog ett digitalt graviditetstest på dag 1 den här cykeln men då fick jag "inte gravid". Så det verkar väldigt osannolikt att jag är det.

Så med största sannolikhet har jag ägglossning nu. Men hon tyckte också det var tidigt eftersom jag alltid har 28 dagars cykler och tyckte jag skulle prova nästa månad också. Är det fortfarande ÄL på dag 8 och en 28 dagars cykel så tycker hon jag skulle kontakta kvinnokliniken.

Tack för tipsen, ska ta och beställa hem mer grejer så jag har ett lager :)

Mannen kommer hem ikväll, så då blir det vuxenmys på hög nivå över helgen. Är ju lika bra att köra om nu testet har rätt :)
  • UndrandeSökare

Lillgrodan - Bra att du ska beställa hem mer tester så du har ett lager. Det kan ju vara så att din ÄL är tidigare än du trott även om det är ovanligt.

Till nästa månad så börja testa innan dag 8 föreslår jag. Tex börja testa på dag 6 eller 7. Om det skulle vara att du har jättetidig ÄL så kan ju det vara en förklaring att ni kanske helt enkelt missat din ÄL tidigare och att det därför inte blivit plus vid tidigare försök.

Men boka gärna in besök hos din gyn också snart och be gyn kolla upp dina östrogenvärden med blodprover vid flera tillfällen så att detta inte beror på att du har nåt knas med dina hormoner tex superhögt östrogen (mer än normalt) eller något annat som krånglar.

Om man tex har PCOS så har jag läst att ÄL-tester funkar knasigt. Det kan din gyn kolla.

Lycka till !

• Anonym (Lillgrodan)
    UndrandeSökare skrev 2018-06-29 10:53:22 följande:

Lillgrodan - Bra att du ska beställa hem mer tester så du har ett lager. Det kan ju vara så att din ÄL är tidigare än du trott även om det är ovanligt.

Till nästa månad så börja testa innan dag 8 föreslår jag. Tex börja testa på dag 6 eller 7. Om det skulle vara att du har jättetidig ÄL så kan ju det vara en förklaring att ni kanske helt enkelt missat din ÄL tidigare och att det därför inte blivit plus vid tidigare försök.

Men boka gärna in besök hos din gyn också snart och be gyn kolla upp dina östrogenvärden med blodprover vid flera tillfällen så att detta inte beror på att du har nåt knas med dina hormoner tex superhögt östrogen (mer än normalt) eller något annat som krånglar.

Om man tex har PCOS så har jag läst att ÄL-tester funkar knasigt. Det kan din gyn kolla.

Lycka till !

Ja nästa månad börjar jag dag 5 tänkte jag. Då ska jag vara ute i god tid.

Det kan helt klart vara förklaringen till varför vi har missat innan. Jag har ju fokuserat på dag 11-13 tidigare månader. Vi har bara provat två månader så det här är tredje månaden vi försöker.

Jag tänkte boka in besök i augusti så jag hinner testa den här månaden och nästa med äl stickor. Då har jag bättre koll själv också.

Ska läsa på om PCOS.

Hittade ytterligare text från clearblue nu och där står det faktiskt att om jag får en fast glad gubbe på testet så är det LH stegringen. Blinkande glad gubbe är östrogenstegringen. Hoppas nu inte ägglossningen är slut under dagen så vi inte hinner i eftermiddag. Men så fort hoppas jag inte det går. Helst skulle jag väl haft mys igår också. Men då var han inte hemma. Så han ska vara glad om han hinner komma innanför dörren idag innan jag slänger mig över honom :D :D

• UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-06-29 11:07:26 följande:

Ja nästa månad börjar jag dag 5 tänkte jag. Då ska jag vara ute i god tid.

Det kan helt klart vara förklaringen till varför vi har missat innan. Jag har ju fokuserat på dag 11-13 tidigare månader. Vi har bara provat två månader så det här är tredje månaden vi försöker.

Jag tänkte boka in besök i augusti så jag hinner testa den här månaden och nästa med äl stickor. Då har jag bättre koll själv också.

Ska läsa på om PCOS.

Hittade ytterligare text från clearblue nu och där står det faktiskt att om jag får en fast glad gubbe på testet så är det LH stegringen. Blinkande glad gubbe är östrogenstegringen. Hoppas nu inte ägglossningen är slut under dagen så vi inte hinner i eftermiddag. Men så fort hoppas jag inte det går. Helst skulle jag väl haft mys igår också. Men då var han inte hemma. Så han ska vara glad om han hinner komma innanför dörren idag innan jag slänger mig över honom :D :D

Bäst din man ser upp då när du kommer och slänger dig över honom !
  • Glädje5
    vinterbebis12 skrev 2018-06-24 11:58:35 följande:

Jag har samma. Mina barn har kommit till via IVF och då får man progesteron för att stötta kroppen att behålla graviditeten och det kan även hjälpa en förlänga lutealfasen (tiden mellan ÄL och mens). Vill du testa det nästa cykel har jag kanske progesteron kvar från mina behandlingar.

Tar gärna emot det om du har det hade jag behövt då vi försöker och längtar .....
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.