Nykär15 skrev 2017-04-21 08:13:03 följande:
Försök ta reda på vad ditt värde låg på, det stämmer att det är de proverna så det är ju bra. Men "vanliga" vårde anser att det är ok med ett TSH på upp mot 4. Men i fertilitetsvärlden vill man det ligger under 2 för att bli gravid och att graviditeten ska må bra. Men går ju boka privat provtagning på ex Werlabs för flera prover, kostar en slant med då får man ju alla provsvar direkt och behöver inte genomgå en lång process.
bluebird6 skrev 2017-04-20 19:10:59 följande:
jag bor i Lidköping. västra götaland så utbudet är inte hur bra som helst.
Nu tycker jag iofs att jag fått bra bemötande efter alla svängar med magsmärtor, operationer och MA. Extra vul när jag velat och så.
Men just detta kändes det som att de inte ar så oroliga för. Liksom, var glad att du blir gravid.
Förstår ju att det är vardagsmat för dem, men det är ju min hårda verklighet.
Pergotime, trombyl och vilka vitaminer? Är det sådant man kan äta utan att ha gjort en utredning?
Tack för alla fina svar & pepp..
Vad kul, jag åker till Lidköping idag vi har säsängsplats på Krono Camping!
Jag bor ju i Göteborgstrakten, har bra tips på vart du kan få snabb hjälp där om du kan tänka dig att åka en liten bit?
Trombyl kan man antingen ta hela cykeln innan man blir gravid, vissa hävdar att man kan få små proppar redan när ägget fäster in. Medan andra säger att det gör det svårare för ägget att faktiskt fästa. Jag har provat äta hela tiden, men förra månaden hade jag paus inför IVF-start men blev ju spontant gravid och då började jag direkt när jag fått plus i stället med den. Den är receptbelagd och inte många läkare som bara skriver ut den, man bör gå igenom hälsostatus och ta ett koaguleringsprov först eftersom den är blodtunnande.
Pergotime skrivs inte ut längre, nu är det Letrozol som gäller. Det stimulerar ju äggtillväxt och att man ska få ÄL, kan även ta en Ovitrelle för att säkert ägglossa, men då måste man först följa upp äggen med VUL för att se om de är mogna. Oftast kör man Letrozol utan Ovitrelle i början beroende på om man har egen ägglossning eller inte. Allt bedöms ju individuellt.
Vitaminer kan man ju däremot ta!
Jag har hela tiden tagit inför och nu som gravid:
E-vimin (stark E-vitamin som stärker slemhinnan, finns säkert receptfria svagare man kan ta)
Magnesium
Folsyra
Järn
Zink
Multivitamin
Sen tag jag då Trombyl dagligen och Lutinus (progesteron) för att hjälpa till hålla kvar graviditeten när man väl blivit gravid.
Finns kräm att ta ProgesterAll i stället för Lutinus efter ÄL då Lutinus med är receptbelagt.
Hoppas det gav lite svar!
Jag får ringa Bm på måndag och kolla.
Okej, några av medicinerna verkar ju relevanta för mig. Ägglossning och bli gravid har ju hittills fungerat klockrent, det är ju sen det går fel. Får jag se ett hjärta slå en gång till och sedan dö så går mitt hjärta i tusen bitar.
E vitamin ( hur stark då?)
Folsyra äter jag.
Mitt järnvärde är konstant över 130 så extra järn kan nog kvitta.
Magnesium får jag kika på.
Zink är det på eget bevåg?
Som sagt smörjer jag ju med progesterall denna period. Det ger ju det en liten extra knuff ifall om det är så "enkelt"
Tack för snabbt svar.
Vad spännande med Krono campingen. Förstår er.. Bästa staden och bästa campingen fast just nu är det halv storm så hoppas ni står i lä ;)
Ha en bra helg...