Inlägg från: bluebird6 |Visa alla inlägg
  • bluebird6

38+ och försöker bli gravid.

Tack för all kärlek och stöttning. Hjärta

Extra "roligt" med när det blir mitt i semestern.
    Mannen jobbar nästa vecka och jag hade planerat sommarland för mig och grabben, men efter en skrapning så får jag ju inte bada på ett tag.
    Så mkt som påverkas av detta!

Ni som tror att ni har tips och trix får gärna dela med er. 

Ska prata med läkaren om lutinus istället för Cirone. 
    Kolla om han vill skriva ut e_vitamin och Prednisolon. 

Är prednisolon mot immunförsvaret? 
    Mängd? Styrka? 

TACK!

• bluebird6
    Hemflyttad skrev 2017-07-12 20:27:41 följande:

Bluebird - Ja prednisolon är kortison som dämpar immunförsvaret. Används ofta utomlands. En vanlig dos är 25 mg per dag men på Fertlitetscentrum här hemma gick de med på att skriva ut 10. Jag tog 20 med mina barn, fram till 12 veckor. Viktigt med nedtrappning. Googla så hittar du säkert massor med info! Kram

Tack så mkt. tror vi orkar med ett försök till. Är ju tyå 3 år nu. Flera mf/ma och en cysta som ställt till det emellan iofs. Så det tog ju några månader av barnförsöken. Plus att jag aldrig fått till min utredning. 

Men tror du de skriver ut prednisolon utan utredning? eller det kanske inte finns några tester som visar på aggressivt immunförsvar eller nåt? 
  • bluebird6
    Hemflyttad skrev 2017-07-16 19:55:53 följande:
    Tror inte de genomför sådana tester här i Sverige. Vanligt utomlands. Men ja, jag tror att man kan få det utskrivet om man träffar en förstående läkare. Har du inte gjort någon utredning alls vill de nog göra det.

Men som sagt, du kan köpa själv/be någon köpa utomlands åt dig. Känns kanske fel men om du googlar och läser på ordentligt kan du ju se om det känns bra för dig.
    Ska kolla med gyn hur vi går vidare imorrn.
    De vill ändå göra ett vul till innan skarpningen imorrn så antar jag får träffa min läkare då. 

Lite olika bud på mängd så det känns lite läskigt att laborera själv. 5 mg skriver de tydligen ut som vanligast i sverigen. Nån har ätit 20 mg/dag och nån "undersökning" från typ London menar på att det behövs 40 mg/dag, annars kan det kvitta. 

Vad ska man köpa? hittade prednisolon pziizer, men de är ju på typ 2.5 mg. Blir en jäkla massa tabletter isf. 
  • bluebird6
    Monchichi skrev 2017-07-18 08:58:59 följande:

bluebird: Så skrapning idag... Tufft för dig! Hoppas det känns bättre efteråt och att du fått svar på dina frågor. Lycka Till!

Idag ska jag på UL och se hur de små mår där inne.

Tack så mkt..
    Hoppas du får en fin stund med de små:)
    Hemflyttad skrev 2017-07-17 18:36:14 följande:
    Ja, det kan kännas läskigt och fel att självmedicinera. Du kan ju fråga läkaren hur en högre dos skulle kunna påverka dig negativt. Jag fick utskrivet 10 mg-tabletter av fertilitetscentrum, finns väl olika styrkor. Lycka till imorgon!

Jag vet inte hur insatt han är. Dett är ju ett vanligt sjukhusgyn, ingen kk eller fertilitetscentrum. Men jag hoppas han ska lyssna ändå och det han inte vet kan han ju ta reda på förhoppningsvis. 

Nervöst här nu.
    Ska vara inne först kl 13. Gött tänkte jag då hinner man faktiskt få lite frukost för en gångs skull innan op. Men har haft en riktig dålig och ledsen natt och vaknar nu. Så svimfärdig av hunger på postop denna gången med. 
  • bluebird6

Så, nu är enda minnet av denna grav skallebank från helvetet och sparsamma blödningar. 

Allt gick iaf bra igår. Fruktansvärt jobbigt men nu är det gjort..

Läkaren ska skriva ut Lutinus istället för Crinone, tyckte jag skulle utöka med fragmin och sedan skulle han titta på det där med prednisolon.
    Han sa själv att det var länge sedan han sysslade med infertilitet, men det går alltid att fråga någon tyckte han. Så han ska kolla upp medicinering på sin ände och så ska jag ringa när vi får plus igen. Har ju trombyl och prog över sedan tidigare. 
    Får se om vi vågar oss på att försöka igen och när..
    De andra ggr har vi ju låtit det gå några månader emellan våra ihärdiga försök. Och det har ändå gått åt skogen.. 
    Kanske skulle chansa direkt om blödningarna slutat i rimlig tid.  

• bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-07-19 12:20:12 följande:
    Beklagar verkligen :( så tråkigt. Men skönt läkaren är positiv att hjälpa till. Jag hade inte väntat i flera månader om jag vore er.
    tack, nykär.. 

Skrev nog aldrig nåt till din fina Ulbild, men Grattis igen.. kan tänka mig känslan. 
    har du slappnat av nåt nu?

Nej, bara jag slutat blöda så kör vi nog på. Känns som tiden rinner iväg. 
    fast det blir nog sista försöket, känner att bli gravid och sedan förlora barnet gång på gång var 4-6 månad har tagit på krafterna.
    Han tyckte att e vitamin för slemhinnan var mer för att ägget ska fästa och den delen har vi ju inte haft problem med.
    det skadar ju inte att äta, men då nämnde han hälsokosten så jag får väl kika efter bästa alternativet där.
  • bluebird6
    Anonym (Sanna) skrev 2017-07-19 15:20:46 följande:

Kram Bluebird. Kanske vänta en månad och sen kör ni. Jag ville inte vänta efter mitt men det tog 1.5 månad innan kroppen var i fas igen. Hade sån tur jag plussade på en gång fast jag var ju yngre då.

Tack..
    Jo det har väl varit så för oss nu-
    Ma okt och sedan plus på julafton
    Ma feb och sedan plus i juni
    och nu Ma igen- suck

Så det har hunnit gå några mensomgångar emellan. Första gången så rekommenderade de att vänta 2 mens emellan.
    Fast nu kör vi nog.. Min mens brukar komma igång 4-5 veckor efter skrapning/mf så då borde jag ha en ÄL ganska snart efter iaf. 
  • bluebird6

Tack för all kärlek och omtanke.. 

Härligt med några graviditeter som faktiskt fortlöperHjärta
    och väntan på + för några.. 

Ska beställa Äl test och nya gravtest och så kör vi på så fort jag slutat blöda.
    Äl kan ju ske inom 10 dagar efter en skrapning så..
    Nångång måste det väl bli vår tur.. 6:e gången gillt kanske-- 

Nykär: hittade bio E-vitamin tror det var 134 mg/tablett- Köpte 120 tabl så har jag ett tag iaf. 

Så nu börjar väntan om igen. Ja, ni vet ju hur det är.
    Väntan på Äl, väntan på BIM och väntan på att bebis ska överleva.. 

Nu får jag iaf vid +: Fragmin, trombyl, Lutinus och så får vi se vad han säger om Prednisolon. Ska kika på nätet vad som finns tillgängligt annars. Sjäklvmedicinering på 10 mg kan ju knappast skada. 

Gyn sa visserligen att man kan gå upp väldigt av kortisonet och om man som jag är överviktig innan så ska jag veta att nya rön visar att övervikt kan ge missbildningar.
    Liksom TACK så mkt, precis vad jag ville höra idag..

Hoppas ni har en mysig sommar alla. 

Beklagar mf och alla icke plus. 

Så hjälps vi åt och peppar mot nya plus förhoppningsvis..

• bluebird6
    Hemflyttad skrev 2017-07-20 16:07:12 följande:
    Alltid jobbigt att börja om, särskilt när man gång på gång gått en bit i graviditeten som du har gjort. Så påfrestande att behöva gå igenom. Låter i alla fall bra med en plan för nästa gång.

En så låg dos kortison har nog knappt några biverkningar, men det kan säkert variera. Jag har som sagt tagit 20 mg i tidigare graviditeter och har nog blivit lite hungrigare och gått upp lite de första 12 veckorna. Men det hade jag kanske gjort ändå ... Nu när jag har tagit det de senaste gångerna har jag fått sömnproblem dessutom, hade jag inte tidigare. Men du får göra lite research och fundera på om du vill försöka med det. Det är i alla fall en vanlig behandling och personligen hade jag inte tvekat.
    Ja, ibland hade det varit enklare om man inte blev gravid så lätt när det ändå inte går vägen. Nog för att jag vet hur jobbigt det är när månad efter månad går utan plus (har varit där med) men att få plus och tro/veta att det inte går denna gången heller är nästan värre. Typ varför skulle det gå nu när det inte gått alla andra gånger, så har känslan blivit till slut.
    var inte direkt lycklig nu sista gången. Oron överskuggar allt annat. 
    Men jag fortsätter hoppas iaf.

Nej, men det hade varit mkt enklare om han sagt att han skulle skriva ut det.
    Han tyckte 20 mg var en hög dos och hade inte hört nåt nytt om prednisolon vid upprepade mf.
    Men som han själv sa, det var evigheter sedan han jobbade med just infertilitet.
    Sedan undrade han om det var i Sverige de skrivit ut detta?
    för det hade gjorts nån svensk studie (visserligen länge sedan) som inte påvisade effekt för kortison och upprepade Mf. Och sedan dog användandet liksom ut, enligt honom iaf. 

Nu vet jag ju inte vad han säger för medicinerna skrivs ut först vid nästa plus. 
    Han kanske går med på det om jag står på mig. 

Han ligger nog lite efter..:) 
  • bluebird6

Nån som vet hur det är med ÄL? de skrive rju att man ska skydda sig efter en skrapning för Äl kan komma igång 10 dagar efter. Men får man ÄL om man fortf har hcg i kroppen? 

Gillar liksom att försöka göra barn men inte lätt att få tilld et med kvällstrött man och liten som ska sove mitt emellan. Gärna med en hand på var av oss:) 

Då vill man att de ggr man får till räknas och att det åtminstone är chans på Ål. 

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.