Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-10-03 13:02:42 följande:

Vad härligt att höra ifrån dig! Och det skrivs en del deppinlägg från mig och andra med men det är ju därför denna tråd är så bra! Man får skriva av sig och förhoppningsvis ge tröst/få tröst från andra här :)

Tack Milou :) Skönt att få gnälla av sig ibland och då är det bra att denna tråden finns då vi alla kämpar/har fått kämpa för ett +.

Såg att du hade jättefin tempkurva! :) Hoppas och håller tummarna för att det blir ett plus för dig denna månad, trots att jag förstått att du brukar få tidigt utslag när det tagit sig. Borde ju vara möjligt iom att ägget kan ha fäst lite senare än vad det gjort när du varit gravid tidigare, hoppas det i varje fall och fin tempkurva har du ju så helt omöjligt känns det inte :)

• Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-10-03 13:27:29 följande:
    Det är helt ok med förvirrade gnällinlägg, vi är ju nästan alla i samma båt:)

Gott med semester:)

Ja det är fruktansvärt jobbigt varenda månad detta, tänk om man kunde backa bandet 10 år, då sket man i vilket.

Tack Smurfen :) Jadu, hade också önskat att man kunde backat bandet 10 år för då tror jag inte att jag hade haft dessa problem som jag har nu. Blir bara så less på att det inte vill ta sig men just nu hoppas jag bara att jag överhuvudtaget får mens igen och inte har kommit in i klimakteriet och allt är för sent, bläää.

Var i cykeln ligger du nu?

• Too tiki

Hej alla igen :)

Har två frågor som jag hoppas att någon här kan svara på.

Kan man få ÄL för sent? Har bara hört om att det inte är bra med kort lutealfas och follikelfas, men inget om follikelfasen kan vara för lång. Tänker på att min monitor fortfarande visar hög fertilitet och hoppas att ÄL kanske bara är sen och att det fortfarande kanske finns hopp ;)

En till fråga. Kan tempen vara låg trots att man är gravid? Jag mår nämligen illa och det brukar jag inte göra om jag inte tar progesteron så det verkar lite konstigt. Har inga gravtester hemma men funderar på om jag kanske borde beställa några nu och testa fort som tusan när de dyker upp i brevlådan om inte mensen hinner komma. Griper efter ett halmstrån, jag vet ;)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-10-03 13:50:37 följande:

Fint att höra ifrån dig Hjärta Kanske hoppade kroppen bara över äl denna månaden, det gör den ju titt som tätt även när man är ung, så tror inte du är i klimakteriet än eftersom förra cykeln var så fin.

Hur var det, hade ni planer på IVF i höst?

Tack Nykär för pepp, hoppas verkligen du har rätt :)

Hur går det för dig nu, hur långt har du kvar?

Jo, planen var ju att vi skulle starta upp IVF nu till hösten men vi har pratat lite fram och tillbaks och ville först försöka med Pergo igen några månader. Nu tog jag ju pergo denna månad men som det ser ut än så länge verkar inte det ha fungerat så vi ska väl ge det två månader till. Vet dock inte om jag vågar ta Pergo igen iom att jag antingen fick ÄL cd 10 denna månad eller inte alls. Provar kanske RR istället men måste nog börja senare än vad som är normalt för sist jag tog RR fick jag ju ÄL väldigt tidigt. När började du med RR nu när du blev gravid? Har för mig att du inte börja direkt men minns kanske fel för det var ju ett tag sedan nu :)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-10-03 14:21:48 följande:

Jag är i v 30+2 så det närmar sig :)

Jag tog RR från CD5 denna gången jag blev gravid, och bara en om dagen. Slutade dagen innan jag fick fast gubbe på digitalt äl-test.

Ibland kan det vara så vid stimulering att ägget låter sig dröja eller att man behöver hjälp för att få det släppa, med ex Ovitrelle-spruta. Men då övervakar man ju äggets utveckling med UL. Nu när du bor i Gbg kan du ju gå till kliniken jag gick hos? Då kan du få göra UL i stimuleringen (kostar 1000 kr tror jag) och sen få utskrivet en spruta. Blir ju en lite mer light version innan man går på IVF, men då får man en uppfattning om hur äggen faktiskt utvecklas vid stimuleringen, det tyckte jag var skönt att se.

Så härligt, inte alls långt kvar nu då :)

Då testar jag RR från cd 5 månaden som kommer och tar bara en tablett om dagen och inte två som jag gjorde sist. Funkar inte det, då åker jag gärna till kliniken du varit till för att se om jag har svårt för att släppa ägg helt plötsligt. Vad hette kliniken du gick på?

Har en jäkla molvärk nu så jag funderar på om ägget kanske håller på att släppa nu för jag missade att kolla monitorn för två dgr sedan då jag gav upp. Kan ju alltid hoppas och skulle det vara så för vi lyckades täcka upp igår :)

• Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-10-03 14:30:30 följande:
    Vad är det som gör att du funderar på klimakteriet?

Jag är på cd 4, så snart nedräkning igen, för, vad blir det, 36:e gången eller nåt:(

Det med ivf, sätt ett konkret datum, "om det inte tagit siog denna månad blabla så gör vi ivf", annars drar det bara ut på tiden. Såna var vi, min sambo och jag, vi väntade in i det sista, och då blev inte resultatet så bra för oss tyvärr. Ring en klinik och beställ möte, det tar oftast över en månad innan man ens får komma dit, sen vänta på nästa cykel å börja.

Det med sen äl, ingen aning...hormoner är ju ett släkte för sig. Men se till å få till det snart då, om den snabbt dyker upp så behöver du inte tänka på det.

Ingen koll på temp då jag aldrig gjort det...

Mest funderar jag på att klimakteriet kanske har inträffat, eller kanske inträffar snart, då cykeln helt plötsligt blev längre och att denna och ev. förra månaden inte resulterade i ÄL.
    Nu har jag iofs plötsligt fått en väldans molvärk så nu har hoppet återvänt då det känns precis så starkt som det brukade göra när jag tagit pergo tidigare vid ÄL. Här går det upp och ner på samma dag :) Har precis beställt gravtester från testlagret om det ev. skulle vara en graviditet på G. Beställde ÄL tester också utifall min monitor fått sig ett spel och jag nästan funderade på att kasta in den i väggen i morse

Vi gör väl så att vi testar RR månaden som kommer och skulle det inte ta sig då, då åker vi till kliniken som Nykär var till så de får hjälpa oss med Ovitrell om ägget inte vill släppa. Skulle inte det fungera, då blir det till att åka till Danmark för där vet vi att vi kan få tid snabbt. Behöver ändå en månad utan stimulering då jag får så kraftiga biverkningar när jag stimuleras och jag har massor att göra på arbetet denna månad som kommer.

Då har ni försökt längre än vad vi gjort :( Har ni lyckats bli gravida något under denna tiden? Vi blev ju gravida i början av året men hann bara se ett pluss på stickan så fick jag en blödning. Hoppas att tiden fram till ÄL går fort för er att denna månaden är blir lyckosam för oss alla som är kvar och väntar på ett + Hjärta

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-10-03 15:26:00 följande:

Too tiki: tror man kan ha för lång follikelfas. Då blir skalet mer svårgenomträngligt för spermien. Men jag vet inte var gränsen går för att det ska räknas som för lång tyvärr.

Och min kurva är ännu finare nu men det är verkligen ett bevis - för mig iaf - att det här med temp inte kan förutspå ett skit. Jag testade senast vid lunch ett babyplan som mäter från 10 hcg och totalt blankt test.

Har inte fått den där "kontakten" som jag pratat om tidigare. Och vidhåller den tesen. Den dagen jag VET att jag är gravid har jag fått min kontakt och då vet jag att det kommer bli ett plus som troligtvis och förhoppningsvis stannar. Låter jätteflummigt :) men jag är flummig!

Låter logiskt med svårgenomträngligt skal, frågan är bara då vad som är för lång follikelfas, får nog googla på det när jag kommit hem :)

Förstår vad du menar med kontakten. Minns mina tidigare graviditeter som varit lyckade, då har jag också känt ngt speciellt och det kände jag inte den månaden jag fick ett plus som inte gick hela vägen. Hoppas att vi båda får den där känslan snart!

Blir knäpp på allt testande och tempande och vill bara skita i allt och låta det bli som det blir men vet ju att jag måste ta progesteron på ett el. annat sätt. Hade det inte varit för det hade det känts bäst att bara släppa allt för testerna och tempandet är väldigt stressande, tycker jag. Gubben har också blivit mer stressad av att veta så nu får jag smyga och låtsas som om ingen ÄL är på G för då får han inte till det, sjukt irriterandeSkrikandes Ikväll blir det till att ta på sig pokerface och hoppas att gubbstrutten inte fattar att ÄL kanske är på G ;)

• Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-10-04 07:30:10 följande:

Det är jobbigt när man måste smyga och killen hur som helst inte fattar vinken att man vill när man vill. Här är det trötthet som oftast ställer till det, spelar ingen roll hur flirtig jag är. Sist var det ju sjuka barn i en hel vecka. :-/

Här var det ofta trötthet under en lång tid men sen ändrade vi lite rutiner på när vi ska få till det och då blev det bättre, tills gubbens prestationsångest kom in i bilden. Skitjobbigt för jag får liksom känslan av att han kanske inte vill lika mkt som jag men när jag frågat då säger att han verkligen vill detta. Måste försöka lita på vad han säger men ibland är det svårt :-/

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-10-04 09:15:28 följande:
    Hej Too tiki, vad kul att se dig här. Eller ja, hade ju hellre träffat på dig i någon gravidtråd. Obestämd Blev det något igår? Jobbigt när mannen får prestationsångest och blir stressad.

Måste du tempa då? Räcker det inte med ÄL-tester i kombination med koll på kroppen? Tycker själv att det verkar stressande med tempning eftersom man måste hålla på alla dagar och därför aldrig riktigt kan släppa hela den här processen.

Tack Hemflyttad :)

Jodå vi fick till det igår och jag trodde att jag lyckades hålla mitt pokeface men efter akten var klar så min man med ett leende på läpparna; Du har ÄL nu va? Så mitt smygande gick inte så bra,men vi fick till det i varje fall så det känns skönt :) Nu verkar det inte som jag haft ÄL för idag var tempen lägre än den någonsin varit. Ev. höjs den imorgon och då har vi i varje fall täckt upp för denna månad. Hade mkt ÄL sekret igår så jag tror kroppen försökte men att det kanske inte lyckades. Bara till att vänta och se om tempfan bestämmer sig för att gå upp imorgon. Hoppas verkligen det för annars måste jag ju vänta på mens ändå längre tid och det känns ju onödigt :-/

Jo stickor kanske kan räcka men när jag bara använde stickor och läste att det inte garanterar att man haft ÄL, då blev jag stressad av att inte tempa. Så jag vet inte om det blir mindre stressande för mig men ska se hur jag gör nästa månad. Nu är jag mest osäker på om min monitor fungerar som den ska så den låter jag bli tills nästa månad och då ska jag dubbelkolla med vanliga stickor.

• Too tiki
    Hemflyttad skrev 2017-10-04 09:15:28 följande:
    Hej Too tiki, vad kul att se dig här. Eller ja, hade ju hellre träffat på dig i någon gravidtråd. Obestämd Blev det något igår? Jobbigt när mannen får prestationsångest och blir stressad.

Måste du tempa då? Räcker det inte med ÄL-tester i kombination med koll på kroppen? Tycker själv att det verkar stressande med tempning eftersom man måste hålla på alla dagar och därför aldrig riktigt kan släppa hela den här processen.

Tack Hemflyttad :)

Jodå vi fick till det igår och jag trodde att jag lyckades hålla mitt pokeface men efter akten var klar så min man med ett leende på läpparna; Du har ÄL nu va? Så mitt smygande gick inte så bra,men vi fick till det i varje fall så det känns skönt :) Nu verkar det inte som jag haft ÄL för idag var tempen lägre än den någonsin varit. Ev. höjs den imorgon och då har vi i varje fall täckt upp för denna månad. Hade mkt ÄL sekret igår så jag tror kroppen försökte men att det kanske inte lyckades. Bara till att vänta och se om tempfan bestämmer sig för att gå upp imorgon. Hoppas verkligen det för annars måste jag ju vänta på mens ändå längre tid och det känns ju onödigt :-/

Jo stickor kanske kan räcka men när jag bara använde stickor och läste att det inte garanterar att man haft ÄL, då blev jag stressad av att inte tempa. Så jag vet inte om det blir mindre stressande för mig men ska se hur jag gör nästa månad. Nu är jag mest osäker på om min monitor fungerar som den ska så den låter jag bli tills nästa månad och då ska jag dubbelkolla med vanliga stickor.

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.