Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

theLovelyJ skrev 2017-12-09 17:55:25 följande:

Är 36 och har precis fått reda på att jag har ett AMH på 0,29, vilket i princip betyder att jag är nära klimakteriet. Har försökt bli gravid i 2 år och nu fattar man ju varför det aldrig tar sig. En sorg om någon...

Är det fertilitetsklinik ni ska till? Det som är "bra" är att du är 36, och då brukar det fortfarande finnas ägg med bra kvalitè, även om de kanske är få kvar.
    Milou3 skrev 2017-12-10 09:58:49 följande:
    Och oavsett om din läkare kommer fnysa åt Q10, googla själv allt du kan komma åt. Man får nästan agera läkare själv för att komma i mål.

Håller med dig Milou, man får vara sin egna läkare, för svenska läkare vågar knappt göra eller säga nåt.

Svalt min andra 4 mg idag, va bara lite småsnuvig igår, men kanske hade varit sån även utan kortison, vem vet...min sambo vaknade däremot upp med ont i halsen. Kan tro att det är han som käkat dom:)
  • smurfen 11
    Anonym (Sanna) skrev 2017-12-10 06:58:43 följande:

Min mens börjar ta slut. De sista dagarna kommer så lite så det räcker med ett trosskydd. Nästa helg är det dags för ny omgång. Tiden går ju rätt snabbt fram till dess, värre är det mellan äl och bim. Denna gång hoppas jag vi får till det oftare och prickar rätt. Nu har vi försökt i 1.5 år.

Ja det är så tröttsamt att försöka länge:(

Men som Milou säger, försök få till det oftare och närmare äl, 1-2 dagar innan äl om ni kan. Inte alltid lätt, ja vet.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-12-10 11:08:08 följande:
    Alla i vår familj har varit och är dunderförkylda utom jag :)

Så prednisolonet kanske sänker immunförsvaret lite lagom mycket bara. Men är glad så länge jag slipper vara sjuk.
    Jag kände av lite i halsen senare igår, och lite snuvig. Börjar prednisolon fungera direkt tro? Eller måste man ta det ett tag för att det ska ge effekt?
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-12-11 11:14:10 följande:
    Testade inte igår men väl på lördag (kunde inte låta bli) och också idag men kan inte se tillstymmelse till streck :( Är på ÄL+11 idag så de är nog kört men fortsätter använda krämen i ett par dgr till och så hoppas jag att jag får predictor early i brevlådan idag för då testar jag nog med den imorgon.
    Tror som sagt inte det blir ngt plus imorgon heller men då har jag i varje fall testat med ett tidigt test och kan känna mig mer säker på att sluta med krämen.
    Så trist:) På det igen, usch det är tröttsamt...

Men började du med kortisonet?
  • smurfen 11
    imsevims skrev 2017-12-11 11:03:05 följande:

Får man vara med här? Jag är 43 och min man 45+. Vi är redan en stor familj och trodde väl att vi var klara med barn men hjärtat verkar inte riktigt överens med hjärnan. Ska ha ÄL nu i veckan och BIM borde bli mellan jul och nyår. Har försökt sen i somras, först lite halvdana försök, blir det så blir det, men allt eftersom månaderna tickat iväg nu så har det blivit mer och mer fokus på bebisverkstad. Testade progesterall förra månaden då jag har en ganska kort lutealfas. Blev inget plus men lutealfasen ökade nån dag eller två så tror att jag kör på med krämen efter äl denna gång oxå. Har även börjat tempa nu för att se så jag verkligen har någon äl. Äl-test har visat positivt tidigare men det är visst ingen garanti för äl har jag förstått, så vill dubbelkolla med hjälp av temp denna månad.

Är medveten om att chanserna för oss att bli gravida ännu en gång är små men än är jag inte beredd att ge upp hoppet.

Välkommen:)

Är också 43 och försökt lääänge. En ivf och mycket möjligt det blir äggdonation för oss nästa år, vi har inga barn sen innan.

Började också tempa för första gången i mitt liv i helgen, efter äl, men så pajade tempjäveln. Men rätt säker på äl, med tanke på de smärtor jag hade i torsdags kväll.

Precis så är det, man ger aldrig upp.
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-12-11 11:56:18 följande:
    Jo jag började med kortison men inte direkt och vet inte om det kan ha påverkat. Blir det inget denna månad får vi ta nästa steg så det blir IVF i jan. Kommer börja med kortison direkt efter ÄL så och fram tills dess ska jag fortsätta käka inositol och q 10, förutom alla andra vitaminer jag tar. Hade velat ta DHEA igen men slängde mina då jag fick biverkningar men funderar på att köpa nya....Vet dock inte om det hjälper för man ska ju äta dem 3 mån före för att det ska kunna påverka äggkvalitén.....
    Är glad att jag lyckats sluta röka innan IVF:en i varje fall och dragit ner på kaffet, så jag har de bästa förutsättningar när vi väl kommer igång :)
    Vilken dos tog du då?

Ja det blir en himla massa vitaminer och så, jag håller mig bara till folsyra och d vitamin nu.

Men vad bra du lyckats sluta röka och dra ner på kaffet, kanon ju !

Blir spännande med ivf sen, då lägger man allt i deras händer.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-12-11 12:58:59 följande:
    Jag vet inte. Det fungerar ju direkt mot allergiska reaktioner så det borde ju dämpa ganska omgående.

Fast jag sitter nu här med rosa flytningar så blir mf nr3 för mig. Fan. Skulle tagit Trombylen och inte råkat slängt Lutinus :(
    Men nej:(, det behöver det inte betyda, jag håller alla tummar det inte blir så, slemhinnor är ju väldigt sköra i början, så de blöder lätt ju.
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-12-12 13:34:26 följande:

Jag tar 5 mg per dag, vågar inte mer men jag märker inget av den dosen så jag kanske borde öka inför IVF:en? På tal om det. Ska man bara ta kortisen från ÄL, eller hålla på hela tiden?

Fick inget testa tidigt igår men testade precis med testlagrets stickor men fick neg :( Nu var urinen väldigt utspädd, men jag tror ändå inte det är ngt för idag är jag på äl +12 så det borde ändå visat ngt även om det inte var morgonurin och utspätt. Hoppas stickorna kommer idag så jag kanske testa imorgon och sluta med krämen om det inget visar ngt då.

Jag har själv inte heller tagit mer än 4 mg, lite rädd för hur kroppen skulle reagera, men jag känner av ytterst lite, om än något...ofta får man ta kring 10 mg eller 15 inför behandlingar, men se till att kliniken vet det i så fall, rådfråga dom.

Jag tog det från äl+1, då jag visste äl varit. Men inför ivf eller äggdonation kan man börja tidigare, för då vet man ju ett embryo kommer sättas in, förhoppningsvis. Jag kommer sluta ta dom i mitten av nästa vecka, för då brukar jag märka om mens är på g, alltså tar jag pillren 10 dagar då.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.