Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-12-07 10:37:12 följande:
    Äl sker oftast 1-2 dagar innan höjningen.

Du behöver inte vara nervös. Jag vågar inte heller ta Ipren. Jag har GAD - dvs extremt nojig och orolig av mig.

Du kommer må bra av kortisonet. Man blir lite piggare av det! Och 5 mg är väldigt lite. Ta ett nu! Så tar du nästa i morgon på morgonen. Men du ska ju självklart göra som du känner själv :) jag äter ju 10 mg nu och mår finfint!

Det finns ju många som äter 20 mg och även mer.

För att äl ska bli bekräftat så ska tempen ligga hög i tre dagar nu, så fortsätt tempa. Men om din temp legat p 36.4 i två dagar och nu gått upp till 36.8 kan jag nästan garantera att du haft äl!
    Nu tror jag min kropp är helt knas. Tog ett ältest idag vid 18.30, för att kolla därför att jag har skitont i äggstocken nu, som jag får vid äl. Men inget utslag, men värk från hell!

Hur ska jag tolka detta?? För tempen höjdes ju imorse?

Ska börja med 4 mg kortison imon om tempen fortfarande är högre, 4 mg och i två veckor tills mens kommer ska inte vara nån fara tydligen. Däremot ska man akta sig för att ta över 15 mg per dag, för då kan det bli fosterskador läste jag på 1177 ( kan varit FASS) Där står dessutom att man inte ska ta dessa vid graviditet, så hur ska man tolka det?
    Milou3 skrev 2017-12-07 19:09:51 följande:

Måste bara dubbelkolla med er, smörjer med progesteronkräm denna cykel ändå, trots att jag egentligen inte behöver det ( tror jag, lutealfas på 15 dagar). Men nu blev jag ju gravid och måste ju fortsätta, även om jag tar en väldigt liten klick morgon och kväll. När kan jag börja trappa ner det tro?

Tar du inga lutinus? Annars räcker det menar jag.
  • smurfen 11
    Rindi skrev 2017-12-07 14:21:59 följande:
    Ja, det verkar som att du har haft ÄL, men fortsätt att tempa för att se att tempen håller sig uppe. Den kan dippa och hoppa lite men det ska vara en stadig trend att den är förhöjd över tiden. Tempen är det enda som kan bekräfta att ÄL skett. Man kan t o m få utslag på ÄL-tester men att något ändå knasar i sista stund och ägget inte släpper. Progesteronet kommer från den äggblåsa/gulkropp som släppte ägget. Därav sambandet temp-höjning och ÄL. Samt att tempen höjs först efter ÄL

Varannan dag brukar anses som fullt tillräckligt! Då börjar jag hålla tummar och tår för dig nu att det tog sig!
    Men som jag just skrev, älsmärtor i massor nu, trots negativt ältest, men temp höjdes imorse? Får inte ihop det alls...får väl hoppa på sambon igen då:)
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-12-07 15:59:57 följande:
    Tack för info Milou Hjärta
    smurfen 11 skrev 2017-12-06 15:20:26 följande:
    Jag började med ältest kl 12 igår, och nu vid 14 var senaste, bara svaga streck. Men klet i olika omgångar sen i måndags em. Så möjligen äl i må/ti natt med kort stegring, eller så kommer den imorgon på dag 14. Ska kolla nån mer gång, sen skiter jag i det. Hoppas den kommer imorgon, för vi fick till det i måndags kväll senast, men om äl var då är det ju bra. Men jag vill gärna ha äl hellre på dag 14 än 12, får för mig ägget hunnit mogna mer då, eller har jag fel?

Tänk om man hade en gynstol hemma så man bara kunde hoppa upp och kolla om äl varit:)

Aldrig fyllt i tempen på kalendern men gjorde det nu, vet inte om den sätter ut sen som ni säger. Jag fattar vad du menar:) Hade 36.4 idag också.

ÄL cd 12 är ingen fara som jag förstått.

Jadu, det hade varit väldigt praktiskt om man haft en gynstol hemma för att kolla att ÄL varit :)

Då har nog ÄL varit men fortsätt fylla i tempen 2 dgr till för den ska vara högre i 3 dgr för att bekräfta att ÄL har varit.
    Håller tummarna för att tempen håller sig uppe :)

Jag själv är på ÄL + 7 idag och känner absolut ingenting så jag tror inte mkt på en graviditet denna månad heller :( Hoppas de närmaste dagarna går fort så jag kan testa, blir galen på väntan mellan ÄL och BIM!!

Ja nu vet jag ju inte om den skett cd 12 eller 14, med tanke på smärtor just nu, men som sagt temp höjdes ju först idag...

Började du med kortisonet?

Haha jag blir aldrig galen, testar aldrig, bara gjort de få gånger den gått över.
  • smurfen 11
    Rindi skrev 2017-12-07 20:29:50 följande:
    Ja, hoppa på sambon! En extra säkerhesgång skadar inte I teorin skulle du ha kunnat prickat din lägsta temp 36,4 när du hade som mest östrogen, dvs preciiiiis före LH stiger. När LH ökar kan det ta upp till 48 timmar för ägget att släppa. För mig tog det över 48 tim denna cykel, vilket inte brukar hända. Alltså skulle din temp kunna vara ännu lite högre imorgon om ägget släpper nu. Googla på menstruationscykel och temperatur och kolla bilder så får du massor med exempel på hur hormonerna växlar och tempen. Var och en har sin unika kurva och efter några månader lär man sig sitt mönster. Även om jag förstår att du hellre vill bli gravid än expert på din temperaturkurva... Lycka till!!
    Blev inget igår, får duga som det är, lite jobbigt som det är med planering av äl hit och dit.

Jag kollade imorse, samma tid, men då sa tempen 36.6, alltså lägre helt plötsligt. Men värken igår och idag ömma bröstvårtor idag går inte att ta miste på, brukar ju höra ihop med progesteronhalt.

Så nu vet jag inte om nåt hänt överhuvudtaget...tempen kanske bara snurrar till det för mig, kanske var det äl igår kväll.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-12-07 20:33:14 följande:
    Konstigt. Vilken CD är du på? Innan äl sker kan tempen hoppa rätt rejält men efter äl så brukar den stabiliseras lite mer och höjas för att hålla sig hög tills mens eller graviditet. Kan det vara så att dina äggstockar gör sig redo för äl men att du kanske inte haft det än? Eller att ägget släppte i natt och att nu vätskan från blåsan när ägget släppte gör att det smärtar i buken.?Var i magen gör det ont? Brukar du känna på livmodertappen?

Hur har du det med sekret nu?
    Idag är det dag 15. Smärtan från igår är borta, men höger bröstvårta är öm nu istället. Får väl kolla tempen imorgon, för nu tror jag ju äl var igår istället. Känns mer som vätskan som du säger.  Det gjorde ont precis  till höger om livmodern, känner igen den klassiska älsmärtan, höll i sig 4-5 timmar.

Idag hade ju temp sänkts, från 36.8 till 36.6. 

Livmodertappen? Nej...så avancerad är jag inte:) Ska man det?

Sekret har jag inte i mängder, var mer i början av veckan. Fast ibland vet jag inte om det är fiskar som kommer ut, eller eget klet:)
    Milou3 skrev 2017-12-07 20:36:08 följande:

Smurfen11: nä tar inga Lutinus. Skippade även Trombylen. Blir det mf så går jag dock all in med allt nästa gång!

Lutinus är inte så dumt å ta i vår ålder, men ta mer progesterall istället om du vill. Är Trombyl antiflammatoriskt? I så fall ska man vara försiktig med Pred samtidigt.

Tack för din feedback om äl och temp:)
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-12-08 09:03:21 följande:
    Om din temp höjts till 36.8 så har äl skett mest troligt strax innan och din tempsjunkning till 36.6 är normalt.

Så här såg min kurva ut nyss ( gravidkurva ) så kan du se och jämföra lite även om allas kurvor/temp är olika såklart.

Gasar på progesterall ist!

Vet inte ang Trombylen men prednisolonet är iaf lite blodförtunnande sa min läkare.

Har du börjat med prednisolon då? :)
    Ok, om min äl var igår kväll så borde min temp höjas imorgon då, om jag fattar din kurva rätt? Du fick en dipp precis efter äl och sen höjning?

Nä...iom att jag aldrig fick höjningen imorse så vågade jag inte börja pred:/

Tack för att du skickade bild på kurvan:)
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-12-08 13:54:24 följande:

Skulle tro att du hade ÄL natten till din temphöjning. Såg att din temp var längre nu, men precis som Milou skriver kan den gå ner utan att det betyder ngt och sen gå upp igen. Så fortsätt tempa och kolla gärna sekretet. Efter ÄL blir det som lotion mot före ÄL och udner ÄL äggviteaktigt.
    En del har ju inte så mkt äggvitesekret som jag förstått och det betyder heller ingenting. Jag har haft ngn månad där jag knappt haft ngt äggvitesekret heller, men när ÄL var över då, gick det inte att ta miste på de lotionliknande flytningarna.

Hade varit gött att inte bli galen i väntan på testning Jag är ju ett kontrollfreak och vill veta, helst igår Jag har faktiskt, helt onödigt, testat mig idag....Negativt såklart men så är jag bara på ÄL + 8 så det var ju såklart väntat men kunde inte låta bli
    Nu ska jag försöka låta bli att testa mig imorgon och testa först på söndag. Visar det inget då tror jag inte det blev ngt denna månad.
    Men har för säkerhets skull beställt ett testa tidigt som förhoppningsvis kommer på måndag. Vill gärna sluta med krämen om det inte tagit sig men vågar inte utifall jag skulle vara låghormonare som jag läst att en del verkar vara. Har alltid tyckt att det borde visa sig om man är gravid vid i varje fall BIM, men nu har jag läst flera som fått positivt först låååångt efter BIM, så nu vågar jag inte chansa.... 

Låt tiden gå fort fram till söndag!!

Natten mot min höjning...ok då borde jag börja med kortison imorgon om det blir en höjning då, vet ni säger höjning i tre dagar, men så länge kan jag inte vänta med kortison, då ska det ju va på väg å fästa, och det är där problemet antagligen sitter...

Jo jag brukar se bra skillnad på sekretet, känner igen den där lotionkänslan. Inte alltid jag har så mycket under äl, kommer liksom stötvis, när jag var yngre var det klet kanske en hel dag, en och en halv dag. Så det märks åren går:(

Jag vill ju också veta såklart, men vet ju nu att jag aldrig blir gravid iom immunproblemen om jag inte blir förkyld, så vet mao att den kommer, tyvärr.

Lycka till med testet på söndag :), håller tummarna!
  • smurfen 11

Tror ni inte min termometer slutade funka nu så kan inte testa! Så typiskt :(

Vågar jag ändå ta pred?

Vilken cd började du Milou?

• smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-12-09 09:15:28 följande:
    Det där måste du bestämma själv :) det måste kännas rätt för dig.

Jag började med prednisolonet på CD12, då jag hade äl.

5 mg ( du kommer väl ta 4?) är en väldigt liten dos så du kommer inte märka någonting alls. Jag var ju rökare och hade allergi och ansträngningsastma så jag blev lite rosslig och hes första 2 timmarna som sen försvann.

Men jag är å andra sidan väldigt känslig, analytisk och nojig så en "vanlig" person hade inte märkt av ett skvatt :)
    Jag har svalt min första 4 mg kortison ! Men sååå nojig ! Jag är också känslig och märker av minsta lilla grej.

Så då hade jag mest sannolikt äl i torsdags kväll, och idag på cd 16 första kortison, borde räcka om det nu tar sig. Mina bröst är ömma och det började igår så då är jag rätt säker på att äl var i torsdags, plus smärtorna.

Läste att det är viktigt att ta D vitamin samtidigt, men det gör du väl? Finns liten risk för benskörhet, men vi tar ju så låga doser förstås.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-12-09 10:49:35 följande:
    Bra där!!

Ja jag tar extra D och dricker mycket mjölk. Extra kalcium behövs med.

Spännande detta!
    Jo visst är det spännande!

Önskar bara jag fått tag i kortison för ca 1-2 år se, då jag förstod immun ställde till det. Känner inget än, hoppades på att bli pangförkyld:)... men hoppas det gör nån nytta...käkar också extra D vitamin och äter fet fisk plus rapsolja, det hjälper ju också mot bra immun, men kanske behöver man käka hästdoser för att det ska ge effekt med bara det.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.