Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

Hej!

Skulle vilja gå med här om det är ok? Följt er ett tag så håller lite koll på er, tror jag?iaf!

Är 42 och gjort ett och ett halvt försök på IVF som inte ens blev befruktade ägg. Men hoppet försvinner ju aldrig ! Har försökt drygt 2 år med sambon. Överväger möjligen äd men är inte där än. Är göteborgare.

Det verkar ju vara en "turtråd" med alla plus, hoppas det fortsätter så :)

Hinner kanske inte skriva så ofta men ska försöka hänga med !

• smurfen 11
    Anonym (Sanna) skrev 2017-06-22 08:50:42 följande:

Välkommen Smurfen!

Har ni planerat någon IVF nu närmsta tiden eller avvaktar ni till efter semestern?

Hej och tack!

Vi gör ingen mer IVF då resultatet blev så kasst. Bättre lägga energi och pengar på äd om vi gör det. Sambon är dock inte lika intresserad av äd så vi får se vad som händer. Svårt det här....
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-06-22 09:59:59 följande:

Hej och välkommen i tråden :)

Har också försökt i drygt 2 år. Har barn sen tidigare, så också min nuvarande men vi har inga barn tillsammans. Blev gravid för ett par månader sedan men hann bara få positivt så kom blödningen så tidigt mf :(

Den månaden jag blev gravid åt jag pergotime men denna månad kör vi utan. Blir det inget denna månad, då testar jag rosenrot igen och blir det inget då heller, då blir det IVF i sept. I augusti ska vi ha semester och då vill jag bara koppla bort allt och njuta av att vara ledig men jag har pergotime kvar hemma så ev. tar jag det och hoppas det kan ta sig då om inget annat.

Kommer testa på söndag när jag är på ÄL+10. Vilken dag är du på nu?

Ja, vi får hoppas att turen fortsätter i tråden så vi slipper IVF el. ÄD. Känns lovande i varje fall, särskilt nu när sommaren är här för då blir ju fler gravida som det verkar :)

Tack:)

Vi har inga barn. Vet inte ens om jag kan bli gravid. Äggreserv är normal för ålder och äggledare funkar, så mycket vet vi. FSH också. Och sambons spermier är pigga och tillräckligt många. Men så var det ju det där med kvalitet. ..Det är väl det som strular.

Pergo har jag aldrig provat, men käkar rr och munkpeppar nu. Har precis haft min andra mens efter ivfen. Hoppas den är i fas. Är på dag 5 eller 6. Jag testar aldrig utan kommer mens i tid så är det ju negativt. Låter kanske neggo men man blir ju luttrad :(

IVF i september, var då nånstans?
  • smurfen 11

Monchichi : Tack för välkomnandet :)

Jag är 42.

Det med immunförsvar kan vara boven i dramat hos många. Inte många gyn som gör utredning i Sverige tyvärr. Misstänker det i mitt fall också, förutom kassa ägg då. Jag har blivit gravid en gång, när jag blev förkyld i samband med äl. Så tänk om gynekologer bara hade rett ut orsaker hos oss så hade det säkert hjälpt många. Istället får man leka detektiv själva. Vissa behöver kortison för att sänka immunförsvaret.

Det här med rr och munk, jag käkar både och. Inte säker men tror det balanserar hormoner då. Jag har inte fått äl varken tidigare eller senare då. Kan ju vara olika hos personer, beroende på hur mycket hormoner man har i sig från början tror jag.

Man får kämpa på :)

• smurfen 11
    Nr 3 på G skrev 2017-06-25 17:03:13 följande:

Är det bara jag som inte har koll  på temp, inte kör med äl-test eller använder olika kosttillskott?

Vad bör man äta för att boosta

Jag tempar aldrig, tar ältest nästan varje gång fast inte flera gånger per dag, och käkar vitaminer...frågan är hur mycket vitaminer mm gör, kvinnor har ju blivit gravida utan, men kan testar ju allt, sån är man ju !
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-06-26 09:43:57 följande:
    Milou, hoppas att du mår OK. Tänker på dig. Hjärta

Jag tog prednisolon (kortison) med mina två barn. Men jag vet inte om det egentligen har gjort något. När jag bodde utomlands och försökte få första barnet gjorde jag en massa utredningar och där kan man kasta ut mycket pengar som helst på att försöka få barn. Går man all-in med immunbehandlingar på stans bästa kliniker kan man lätt göra av med 200 000 spänn - på ett IVF-försök...

Hur som helst visade en immunutredning att jag hade något förhöjda värden och jag fick prednisolon utskrivet +  flera andra (dyrare) förslag. När jag flyttade till Sverige gick Fertilitetscentrum motvilligt med på att skriva ut men de kunde absolut inte tänka sig något mer avancerat.

Eftersom du har barn tidigare skulle jag ändå tro att du har haft otur och att det har med åldern att göra. Men kan ju alltid prova att ta trombyl + lutinus + prednisolon nästa gång du blir gravid. Det är standard på flera fertilitetskliniker. Men då får du fortsätta tills minst v. 12. Kan dessutom vara svårt att få gyn att skriva ut, måste ha tur att ha en gyn med rätt inställning.

Ett hett tips är att man kan handla receptfritt i många länder, t.ex. Spanien. Om man nu skulle åka på semester i sommar ...
    Det är inte omöjligt att immun spelar roll när vi blir äldre, immunförsvaret blir " tyvärr ", bättre, vilket inte är bra för barnabakande. Då kan prednisolon behövas som trycker ner det. Om min sambo och jag gör äd, så kommer jag be om det eftersom jag tror mitt immunförsvar ställer till det.

Och sant, här i  Sverige vill dom inte ens prata om det, så inte lätt hitta gyn som vill skriva ut.
  • smurfen 11
    ElsaE skrev 2017-06-30 15:34:24 följande:

Rosenrot

Munkpeppar

Bidrottninggele

Vad ska man välja?? För man bör väl inte inta allt? Nån som har nåt tips?

Hej Elsa,

denna cykel har jag tagit både munk och rosenrot, jag får äl dag 12-14 i normala fall, men för några blir den oregelbunden med både munk och rr, så testa du dig fram vad som funkar för dig. Denna gång med munk och rr ficka jag äl dag 13.

Bidrottninggele har inte jag testat, men kanske nån annan har?
    Nr 3 på G skrev 2017-06-30 17:35:34 följande:

Jahupp då försöker jag väl hjälpa min kropp lite, har börjat med rosenrot och MittVal kvinna så nu håller jag tummarna för juli

Det låter bra det !

Förresten, någon som har koll på det där med älflytningar och när spermier kan simma upp?? Jag hade älflytningar under en dag, alltså en dag innan stickan gav utslag, men just den dagen hade vi inte sex (prestationsångest tyvärr)

Men två dagar innan det kletiga kom lyckades vi, och på kvällen precis när jag gjort ett positivt ältest några timmar tidigare, men kan fiskar simma upp då, när det inte är så kletigt längre? Nån som har kol på detta??
  • smurfen 11
    Nykär15 skrev 2017-07-01 10:02:35 följande:
    I äl-sekretet är det som små fickor som simmarna ligger och vilar i, därför kommer det 1-2 dgr före ägget släpper :)
    Jaha på så vis, tack för svaret ! Kanske nån seg simmare har väntat då :)

Grattis till din graviditet förresten, vi skulle också gjort ivf på carlanderska men ångrade oss, då statistiken var så dålig att för oss skulle det vara att slänga pengar i sjön.
    Nr 3 på G skrev 2017-07-01 17:28:31 följande:

Visst är det så att det är bra att ha kort mellan mens och ÄL så att man har längre tid från äl till nästa mens för ägget att fästa?
    Hur går det för alla som väntar på bim och ni som haft mf nyligen hur mår ni?

Ägget ska väl hinna mogna också, så för kort tid är inte bra, dag 12-16 är optimalt att få äl efter mens tror jag. Sen behöver du också ha minst tio dagar från äl till mens så ägg hinner fastna tror jag.

Jag är nu på dag två efter äl, men brukar inte tänka på symptom så mycket, utan tänka" jaha, nu är det si och så många dagar kvar till mens "
  • smurfen 11

Så roligt att läsa om allas försök, plus, väntan på BIM, förlossningar och UL !

Hoppas vi alla kommer till förlossning en dag :)

Känner igen mig i era sambors och mäns ångest inför äl...ibland kan jag hålla käft om det, men annars märker han det ändå, typ enda gången jag känner jag vill rulla runt i sängen !

Nån här som vet om progesteron halten är typ väck om man inte får ömma bröst innan mens? Betyder det att ingen äl har varit?

Jag fick utslag på äl, men inga ömma bröst, och det har jag alltid ca tre fyra dagar innan, och ska ha mens på onsdag. Dessvärre har det kommit spotting nu, så ligger väl progesteron på noll typ:(

Nån som har koll?

Ska tilläggas att jag gjorde ivf, gjorde äggplock 3 maj, men mensen borde väl vara rätt normal tredje gången efter. Alltså östrogenet borde väl vara ute ur kroppen nu.

• smurfen 11
    Nykär15 skrev 2017-07-10 12:46:18 följande:

Jag har haft mindre ont i brösten innan BIM de gånger jag vart gravid sista åren. Tror inte du kan mäta mängden progesteron på det sättet. 

Jag hoppas att dina spotting inte betyder något och att kroppen funkar som den ska. Kan inte ge några smarta råd här, enda som visar om progesteronet är lagom högt är ju ett prov, eller att man själv tillsätter för att säkra upp att det finns tillräckligt. 

Trodde ömma bröst hörde ihop med progesteron, men kanske olika hos olika personer. För mig har det alltid varit så.

Tog ett progesteronprov i december 2016 på dag 21 som visade 60, som jag fattar det som är ok. Men det var december det. Börjar kanske bli gammal !

Nu kom det mer brunt med flytning förut ( ursäkta detaljer ), så bara invänta lingonveckan, suck.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.